E-Posta İle Ulaş
E-Posta İle Ulaş info@timurdemir.com.tr
Daha çok oku, daha başarılı ol!

İlgi Çekici Blog Başlıkları Nasıl Oluşturulur?

Harika içerik yazmak bir başarıdır. Ancak okunmasının kolay olması ve sıralama elde etmek başka bir şeydir. Bu noktada başlık denilen kavram ön plana çıkmaktadır. Başlıklar içeriğin pazarlanmasını sağlarlar. Arama motorlarında, e-postalarda ve sosyal medyada temsil edilirler. Bu yüzden, bana en sık sorulan soruların bazılarının başlıkları hazırlamak ile ilgili olması şaşırtıcı değildir.

Başlıkların uzunluğu ne olmalı? Hangi kelimeleri başlıklarda kullanmalıyım? Hangi kelimelerden kaçınmam gerekir? Bunu arama veya sosyal medya için optimize etmeli miyim? Bu içerikte tüm sorulara bir cevap bulunacak ve harika başlık oluşturmak için size yol göstereceğim.

1. İşe Yarar Başlıkla Başlayın

Kusursuz bir başlık bulmaya çalışmadan önce çalışan ve işe yarayan bir başlık kullanmaya çalışın. Bu tam olarak nedir? Birçok insan çalışan başlıkları konularla karıştırırlar. Bunu ayrıca açıklamak gerekir:

Konular çok geneldir. Bir konunun içerisinden birkaç farklı blog yazısı çıkarılabilir. "Sağlıklı çocuk yetiştirme" veya "mutfak depolama" konularını düşünün. Bir yazar bu konulardan birine bakabilir ve onlar çok farklı yönlere götürmeyi seçebilir. Diğer taraftan, çalışan bir başlık çok spesifiktir. Tek bir blog yazısının oluşturulmasına rehberlik eder. Örneğin, "sağlıklı çocuk yetiştirme" konusundan aşağıdaki çalışan başlıklarını elde etmeniz mümkündür:

  • "Doğru beslenme çocuklarınızın kemiklerini nasıl güçlendirir?"
  • "Çocuğunuzun sosyal ve duygusal refahını teşvik etmek için bir ebeveyn kılavuzu"
  • "Gençlere özel hızlı ve sağlıklı yemekler için 10 tarif"

Bunların her birinin ne kadar farklı ve spesifik olduğunu görüyor musunuz? Onları kapsayıcı konular yerine çalışan başlıklar haline getiren şey budur. Ayrıca, bu başlıklarının hiçbirinin mükemmel olmadığını da belirtmek gerekir. Tek dikkat etmen gereken nokta blog yazınıza rehberlik edecek kadar spesifik olmalarıdır.

2. Doğru Olmaya Çalışın

Bir başlık üzerinde çalışmak için çaba gösterirken doğru olmak çok önemlidir. Çünkü okuyucularınız için net beklentiler belirlerler. Pek çok insanın "Sosyal medya pazarlamada Facebook'u alt edecek 10 platform" gibi bir başlığa ilgi duyma olasılığı oldukça yüksektir. Ancak gerçekten Facebook'u sallayan ve onu alt edecek bir platform bulmanız durumunda yazınızın geçerliliği olacaktır. Her şeyden önce başlığınızın aşağıdaki içeriği doğru bir şekilde yansıtması gerekir. Doğruluğu sağlamanın bir yolu var mı? Parantezleri kullanmak iyi bir fikir olabilir.

3.3 milyondan fazla ücretli bağlantı başlığında yapılan bir araştırmada [Röportaj], [Rapor], [Podcast] vb. her şeyin net beklentiler ortaya koyduğu görülmüştür. Köşeli parantezler sayesinde, bu okuyucular tıklamadan önce ne ile karşılaşacaklarını tam olarak bilmektedirler. Bu blog gönderisinde tam olarak sunulan önerileri kabul etmekte zorlanıyorsanız şunu aklınızda bulundurabilirsiniz: Başlıkların en önemli kuralı okuyucu deneyimine saygı göstermektir. Başlıkta içerikte yerine getiremeyeceğiniz yüksek beklentiler ortaya koyarsanız okuyucunuzun güvenini kaybetmiş olursunuz.

Doğruluk abartıdan daha fazlasını kapsar. Yukarıdaki örnek çalışma başlığında her platformun gerçekten Facebook'u alt edebileceğinden emin olmak istersiniz. Birkaçı bunu başaracak olsa bile hepsinin başaracağını garanti edemezsiniz. Sanırım neden bahsettiğimi anlamış olmalısınız.

3. Göze Hoş Gelmesini Sağlayın

Doğru bilgiler sunacak olmanız başlıkları göze hoş görünür hale getiremeyecek olmanız anlamına gelmemektedir. Bir başlığı daha ilgi çekici ve daha okunabilir hale getirmenin birçok yolu vardır. Elbette tüm bunlar hedef kitlenizi anlamaya bağlıdır. Onlara ulaşacak bir dil bulmanız ve neyi değerli gördüklerini anlamanız gerekir. Bunun için hedef kitleniz için bir sanal karakter oluşturmalısınız. Bu sanal karakter ulaşmak istediğiniz kişinin bir yansıması olacaktır.

Oluşturduğunuz sanal karakterin tercih ettiği stil hakkında bilgi sahibi olduğunuzda, başlıkları biraz daha ilgi çekici hale getirmek için bu ipuçlarından bazılarını test etmeyi deneyebilirsiniz:

  • İddialı hale getirin - Örneğin bir başlığı "kusursuz formül" gibi sözcüklerle destekleyerek onu daha sevimli ve daha ikna edici hale getirebilirsiniz. Böylece onu okuyucularınız üzerinde ince ama güçlü bir etkiye sahip olacak şekilde düzenlemiş olursunuz.
  • Güçlü bir dil kullanın - "İnsanların nefret ettiği..." veya "Parlak fikirler..." gibi güçlü ifadeler kullanın. Bunlar oldukça güçlü ifadelerdir. Ancak bunları ılımlı olarak kullanmanız gerekir. Çünkü her şeyin öne çıkmasını sağlarsanız hiçbir şey öne çıkmayacaktır.
  • Değeri netleştirin - Yukarıda belirtildiği gibi biçimi veya içeriği bir okuyucuya sunmak, oluşturduğunuz içeriğin biraz daha ilgi çekici olmasına yardımcı olur. Bunun için gerektiğinde köşeli parantez kullanmaya özen göstermelisiniz.
  • Görsel hale getirin - Gönderiye görsel eklemek gibi bir şansa sahip olmanız durumda bunu başlıkta açık bir biçimde belirtin. Araştırmalar "fotoğraflar" kelimesini içeren başlıkları, bu kelime olmayan başlıklara göre %35 daha iyi performans gösterdiğini ortaya koymuştur.
  • Kim sözcüğüne odaklanın - Kitlenizin ilgisini çekmek istiyor musunuz? Bu durumda kim sözcüğüne odaklanın. Kim sözcüğünü içeren başlıklar, onun olmadığı başlıklardan %20 oranında daha yüksek tıklama oranına sahiptirler.

Örneğin Snapchat ile alakalı bir içerik yazdığınızı düşünelim. Başlık olarak "Snapchat'te Favori Gördüğüm 15 Marka" olsun. Doğru bilgiyi yansıtsa bile başlık çok sıkıcı gibi görünmektedir. Bunu aşağıdaki seçenekler ile yeniden canlandırmak mümkündür:

  • Snapchat'te Tozu Dumana Katan 15 Mükemmel Marka
  • Snapchat Başarısı: İlham Verici 15 İlham Veren Marka
  • Snapchat Başarısıyla Öne Çıkan 15 Marka

4. Kısa Tutmaya Çalışın

Başlığınızın ne kadar uzun veya kısa olması gerektiğine dair tek tip bir cevap yoktur. Hedeflerinizin ne olduğuna ve başlığınızın nerede görüneceğine bağlıdır. Bu yayının aramada gerçekten iyi sıralanmasını istiyor musunuz? Arama motoru sonuçlarında düzgün gözükmesi için başlığı 70 karakterin altında tutmalısınız. Başlığınızı sosyal paylaşım için optimize etmeye mi çalışıyorsunuz? Twitter paylaşımı için 8-12 kelime uzunluğundaki başlıkları düşünebilirsiniz. Facebook'a gelince durum biraz daha farklıdır. Çünkü en çok beğenilen başlıklar 12-14 kelimeden oluşanlardır.

İçerik Başlık Uzunluğu

Ayrıca, Outbrain tarafından araştırmaya göre 8 kelimelik başlıkların ortalama başlıklardan %21 oranında daha yüksek bir tıklama oranı vardır. Çıkarılması gereken ders nedir? Hedef kitleniz için neyin en iyi olduğunu görmek için birkaç test yapmak her zaman iyi bir fikirdir.

Diyelim ki "Sosyal medya sadece çocuklar için mi? Yanlış olduğunuzu gösteren 10 istatistik" başlıklı bir içerik yazıyor olun. Onu kısaltmak için yeniden ifade etmeye ve bazı kelimeleri kesmeye çalışabilirsiniz. Örneğin şöyle bir şey yapabilirsiniz:

  • Önce - "Sosyal medya sadece çocuklar için mi? Yanlış olduğunuzu gösteren 10 güçlü istatistik"
  • Sonra - "Sosyal medyanın sadece çocuklar için olmadığını gösteren 10 istatistik"

Gördüğünüz gibi işte bu kadar kolaydır. Okuyucularınız için kolayca sindirebilir olduğundan emin olmak için hedef kitlenizin gözünden bakmayı denemelisiniz. Başlıkları ne kadar kısa yaparsanız sizin için bir o kadar iyi olacaktır.

5. Arama ve Sosyal İçin Optimize Etmeyi Deneyin

Burada "denemekten" bahsediyorum çünkü bazen ne kadar denerseniz deneyin başlıkları optimize etme konusunda zorluk yaşayabilirsiniz. Başlığınızı her şeyden önce kitleniz için optimize etmelisiniz. Ancak onu hem arama hem de sosyal medya için optimize edebiliyorsanız bu harika bir iş olacaktır.

Üçünü aynı anda düşünmelisiniz. Kitlenizin zaten aradığını bildiğiniz anahtar kelimelere odaklanın. Ardından bu anahtar kelimelerin arama hacmine bir bakın. Bir anahtar kelimeyi okuyucunun dikkatini çekmek için olabildiğince başlangıç kısmına yakın tutmaya çalışmalısınız. Ayrıca başlığınızın 70 karakterin altında olmasına dikkat etmelisiniz.

Bir başka önemli husus ise başlığınızın iki katına uygun olmasına dikkat etmektir. Twitter'da yüksek tıklama oranı istiyorsanız 120-130 karakterlik paylaşımlar size yüksek tıklama oranı sunacaktır. Bunu yaptığınız zaman yeniden tweet atma ve alıntı yapma gibi durumlarda insanlara kısa yorumlar ekleme fırsatı tanımış olursunuz.

Bunu bir örnekle açıklamalıyım. "Facebook Pazarlamacılığını Farklı Şekillerde Yapabilmeyi Başaran 10 Şirket" gibi bir başlığa sahip olduğumuzu düşünelim. Bunu optimize edebilmek için sayısız fırsata sahip olduğunuzu ilk bakışta görmeniz kolay olmayabilir. Ancak fırsatları değerlendirmeye başladığınızda karşınıza hazinenin kendisi çıkmış olacaktır:

  • Facebook Pazarlamada Fark Yaratan 10 Şirket

Bu başlığın işe yarar olmasını sağlayan birçok nokta vardır. Özetle şunlardan bahsetmek mümkündür:

  • Marka adı olmadan 46 karakterdir. Bunun anlamı başlığınız yeterince kısadır. Arama motorları onu hiçbir şekilde kesmeyecektir.
  • Anahtar kelime başlangıçta yer almaktadır. "Facebook Pazarlaması" anahtar kelimesinin başta olması önemlidir. Hedef kitlenin dikkatini yakalama şansınız yüksektir.
  • Biraz daha insancıldır. Hem konunun kendisine hem de çözüme değinen başlıktır. Bu nedenle daha çok ilgi çekecektir.

6. Beyin Fırtınası Yapın

Yukarıdaki ipuçlarını kullanarak başlığınızı geliştirdikten sonra bir insanla bağlantıya geçme zamanı geldi demektir. Artık başlığınız üzerinde beyin fırtınası yapmanız gerekmektedir. Beyin fırtınası ilgi çekici başlıklar oluşturmanın önemli bir parçasıdır. Bir blog yayını planlamadan önceki son adım başlık konusunda beyin fırtınası yapmak olmalıdır. Bir arkadaşınızla bu konu üzerinde tartışabilirsiniz. Böylece başlığı daha hassas bir biçimde ele alma şansı elde edebileceksiniz.

Yalnızca ikinizin de beğendiği bir başlık bulana dek beyin fırtınasına devam edin. Bunu başardığınız zaman yayınınızı en iyi şekilde öne çıkartmanın yollarını keşfetmiş olacaksınız. Bu nedenle başlık üzerinde ekstra düşünmeniz çok daha sağlıklı olacaktır.

Yorum Yap

Sosyal Medyada En Çok Bu Hashtag'lerle Arandık!