Dijital Pazarlama Planı Nasıl Yapılır?

Yeni bir şirket mi kurdunuz? Yoksa hali hazırda bir firmanız var ama dijital ortama ilk defa mı adım atacaksınız? Belki de dijital ortamda bir süredir aktifsiniz ama istediğiniz sonuçları alamadınız. Durumunuz hangi noktada olursa olsun ihtiyacınız olan bir an önce ayrıntılı ve detaylı bir dijital pazarlama planı hazırlamak. İyi bir dijital pazarlama planı uzun vadede ihtiyacınız olacak her şeyi ve karşılaşabileceğiniz bütün sorunları önceden görmenize ve hazırlıklı olmanıza yardımcı olacaktır. Böylece her adımınızda tekrar tekrar düşünüp yeni kararlar vermenizi, bu şekilde de vakit ve para kaybetmenizi engelleyerek size büyük kolaylıklar sağlayacaktır.

Dijital pazarlama planının içeriğinde pek çok farklı unsur bulunmalıdır. SEO stratejileriniz, anatlitikler, web pozisyonunuz, sosyal medyadaki varlığınız, hedefleriniz ve ölçümleriniz bunlardan sadece birkaçıdır.

Okuma önerisi: Dijital pazarlama nedir?

İyi bir dijital pazarlama planı için iş sahiplerine öncelikle daha sonra aşağıda bahsedeceğimiz SWOT modellemesini kullanarak durum analizi yapmalarını tavsiye ediyoruz. Bu durum analizi sayesinde elinizde yeterli miktarda data olacaktır. Elinizdeki bilgi ve dataları dijital pazarlama stratejinizi oluşturmak için hedef belirleyerek kullanmalısınız. Hedefler belirlendikten sonra ise artık pazarlama stratejinizi oluşturabilirsiniz.

Pazarlama stratejinizi belirlemek için yapmanız gerekenlerden bazıları şunlardır: Hedef kitlenizin kim olduğunu araştırmak ve belirlemek. Kendinize web üzerinde bir pozisyon belirlemek. Bunlardan sonra da yaratacağınız içerikler için de ayrıca bir strateji oluşturmanız gerekecektir. Bunların içinde anahtar kelimelerin araştırılması ve belirlenmesi, içerik takvimi çıkartılması ve sosyal medyadaki varlığınız üzerine alınacak kararlar da vardır.

Bir sonraki adımınız dijital stratejilerinizi ve taktiklerinizi belirlemek olacaktır. Son olarak elde ettiğiniz datalarla elde ettiğiniz sonuçları kullanarak performansınızı analiz etmelisiniz. Böylece oluşmuş pürüzleri de ortadan kaldırabilirsiniz.

Eğer iş hayatınıza bir dijital pazarlama planı olmadan başlarsanız stratejileriniz sizi başarısızlığa götürebilir, bu da büyümenizi engelleyebilir. İşin kötü yanı bir kere başladıktan sonra en başa dönmek daha zorlu olacaktır. Hedef kitle, web pozisyonunuz gibi ayrıntılara en baştan karar vermek sizi başarıya götürecektir.

Peki dijital pazarlama planı tam olarak neye denir bir buna bakalım. Dijital pazarlama planı internet üzerinde sattığınız ürün ya da hizmetin nasıl var olacağına dair kısa, orta ve uzun vade planlarını içeren, gereken bütün detayların ortaya döküldüğü ve dijital dünyada hedeflerinize ulaşmak için gerekenlerin stratejilerin bulunduğu bir belgedir.

Bu belgede şu gibi ayrıntılara da yer verilecektir:

-Sosyal medyada hangi kanalların kullanılacağı

-Aksiyon ve gelişim planlarının ayrıntılı dökümü

-Sermaye ve bütçe planlaması

-Zamanlama ve sıralama

Bunlardan sonra şirketin dijital pazarlamaya ihtiyacının olup olmadığı, varsa ne gibi alanlarda ihtiyacı olduğu ortaya konulmuş olur. Böylece hangi alanlara yoğunlaşılacağı daha belli olacaktır. Örneğin müşterileri çekmek, ilgili ürün ya da hizmetin ne olduğu konusunda açık ve net bilgiyi ortaya koymanız gerekecektir. Dijital pazarlama planınız hazırlandıktan sonra stratejilerinizi belirlenmiş hedef kitlenize ulaşmak için planlamalısınız. Bütün bunları yaparken pazarlama kampanyalarınızın şirketinize kattığı değeri tam olarak görebilmek için belli bölümlere ayırmayı unutmamalısınız. Ve her şeyden önce planlamaya başlamadan gerekli bütün bilgileri yazılı olarak hazırlamanız gerekecektir.

Adım Adım Dijital Pazarlama Planı

  1. Durum Analizi

Durum analizi yapılması için ilk olarak firmanın içinde ve dışında olan etmenler incelenmelidir. Buna SWOT analizi denir. SWOT analizleri şirketin güçlü yanlarını, zayıflıklarını şirket ve Pazar için ayrı ayrı olmak üzere ortaya koyar.

Eğer düzenli bir büyüme ve ticaret hayatınızda başarıya ulaşmak istiyorsanız sadece kendi şirketinizin durumuyla ilgili olamazsınız. Firmanın içinde bulunduğu ortama çok yakından aşina olmanız lazımdır. SWOT analizi nitelikler kadar nicelikleri de ortaya koyacaktır. Elde edeceğiniz kesin rakamlar sayesinde pazarlamaya çok daha büyük güven içinde girebilirsiniz. SWOT analizleri sayesinde dünyadaki dijital alışkanlıkları, birlikte çalışabileceğiniz influencerları ve çok daha fazlasını öğrenebilirsiniz.

SWOT analizi yapmak için öncelikle pazardaki tehditleri öğrenmelisiniz, size neler zarar verebilir, elde etmeniz gereken ilk bilgi mutlaka bu olmalı, önceden hazırlığınızı yapmalısınız. Sonrasında karşınıza çıkabilecek engellerin neler olduğunu görmeli ve rakiplerinizin kimler olduğuna dair detaylı bir rapor hazırlamalısınız. Sizinle aynı ürünü ya da hizmeti satan diğer şirketlerin finansal sorunlar yaşayıp yaşamadığını araştırmak da SWOT analizinin bir parçasıdır. Eğer yaşıyorlarsa sorunların neye bağlı olduğunu bulmak da sizin için son derece faydalı olacaktır. Pazarla ilgili son araştırılması gereken şey de var olan tehditlerin şirketinize gerçek bir zarar verip veremeyeceği konusunda objektif gerçeklere ulaşmaktır.

SWOT analizi elbette sadece olumsuz unsurlar üzerine yapılmıyor. Şirketinizin geleceği için fırsatları da göz önünde bulundurmak zorundasınız. İçinde yer alacağınız pazardaki faydalanabileceğinzi fırsatlar neler bunları net bir şekilde görmeniz lazım. Son pazar trendlerinden hangilerinden haberdarsınız? Değilseniz bunları listelemeye çalışın. Pazardaki en son teknolojik değişiklikleri neler, bunları mutlaka öğrenin, faydasını göreceksiniz.

Böylece SWOT analizinin pazar hakkında olan kısmının sonuna gelmiş bulunuyorsunuz. Şimdi de iç etmenlere sıra geliyor, firmanızın özellikleri hakkında tarafsız bir şekilde inceleme yapmanız gerekiyor. Dürüst bir şekilde zayıflıklarınızı ortaya koyun. Eğer şirketiniz belli bir süredir dijital ortamda aktifse fakat istediğiniz sonuçlara ulaşamadıysanız neleri yanlış yaptığınızı bulmaya çalışın. Dışarıdan fikir almaya çalışın, dışarıdan neler eksik görünüyor bunları mutlaka öğrenin. Satışları engelleyenlerin neler olduğunu ya da olabileceğini araştırın.

Son olaraksa güçlü yanlarınızı listelemeniz gerekiyor. Firmanızın ne gibi avantajları var? Dijital pazarda yeni değilseniz büyümenize yardımcı olmuş hareketlerinizi ortaya dökün, bu neleri doğru yaptığınızı gösterecektir. Sahip olduğunzu kaynaklar da eşit derecede önemli olacaktır.

  1. Dijital Pazarlama Hedefleri Oluşturun

Pazardaki yerinizden emin olup güçlü yanlarınızı gördükten sonra gerçekçi hedefler koyun. Sosyal medyada kullanacağınzı her kanal için ayrı hedefler koymayı ihmal etmeyin. Hedefleriniz kesinlik taşısın, takipçi arttırmaktan ziyada kaç takipçi edinmek istediğinizi hedef haline getirin.

  1. Pazarlama Stratejisi Oluşturun

Belirlediğiniz hedeflere nasıl ulaşacağınıza karar vermeye pazarlama stratejisi deniyor. Bunu becermek için de kullanacağınız kanallar konusunda yeterli bilgiye sahip olmak gerekiyor. Dijital pazarlamada son trend kişiselleştirmeye büyük özen göstermek. Bunu aklınızda tutarak stratejinize karar verebilirsiniz.

Hedef kitlenizi bölümlere ayırmalısınız. Bunu yaparken yaş, cinsiyet farklı zevkleri göz önünde bulundurmalı, kullanılacak sosyal medya araçlarını da bunlara göre seçmelisiniz.

Ayrıca kendinize bir pozisyon edinmeli, müşteriler rakiplerinizinki yerine neden sizin ürününüzü ya da hizmetinizi tercih etmeli buna dair bir açıklamayı da pazarlama planınıza eklemelisiniz. Kullanıcıları çekecek orijinal içerikler üretmeli, kullandığınız her ayrı sosyal medya platformu için özel birer iletişim planı oluşturmalısınız.

  1. Dijital Stratejiler ve Taktiklerin Oluşturulması

Hedeflerinize bağlı olarak farklı stratejiler oluşturmalısınız. Daha fazla müşteri mi çekmek istiyorsunuz yoksa var olan müşterilerinizin sadakatini sağlamak mı? Bunlar için e-mail kampanyaları oluşturmanız, SEO stratejisi hazırlamanız ve web optimizasyonu yapmanız gerekebilir. Bu noktada pazarlama otomasyonu kullanmanız sizin için kolaylık olacaktır.

  1. Sonuçların Ölçülmesi

Dijital pazarlama planınız hazırlandıktan sonra işiniz bitmiyor. Dijital pazarlamanın en önemli nimetlerinden birisi de ölçülebilirliği. Hazırladığınız dijital pazarlama stratejisinden birden çok kanal, birden fazla kampanya olacaktır. Ama günün sonunda bakacağınız şey kullandığınız kanalların pazarlama hedeflerinize göre değeridir. Sonuçta yapacağınız her şey başarılı sonuç vermeyecek bunları ölçümlemek, sonuçları okumak ve ders çıkarmak son derece önemlidir. Dijital pazarlama yatırımınızı ölçmek için Google Analytics, Yandex Metrica, Omniture gibi web analitik araçlarından faydalanabilirsiniz. Bu konu hakkında daha fazla detaylı bilgi edinmek için Metehan’ın hazırladığı Google Analytics rehberini okumanızı tavsiye ederiz.

 

 

Yazar Hakkında

Timur Demir
Timur Demir Ben Timur Demir, 1991 Muğla doğumluyum. Evliyim ve Muğla'nın Dalaman ilçesinde yaşıyorum. 2013 yılından bu yana blog yazarlığı ve son 1 yıldır blog danışmanlığı yapıyorum. Yazara Ait Tüm Yazılar »

Yorum Yap