E-Posta İle Ulaş
E-Posta İle Ulaş info@timurdemir.com.tr
Daha çok oku, daha başarılı ol!

Blog Yazısı Yayınlamadan Önce Gerekli 16 Şey

Blog yazmak sadece bir metin yazmak veya yayınlamak değildir. İyi bir metin olsa bile bunların farklı şeyler olduğunu bilmeniz gerekmektedir. İyi bir blog sahibinin dahi blog yazmaya başlamadan önce dikkat etmesi gereken bir sürü görevi bulunmaktadır.

Bunların hepsini yapmamak büyük olasılıkla bir ton blog yazısı yazmakla sonuçlanacaktır. Ancak çoğu blog sahibinin aradığı başarıyı yakalamanız bu şekilde mümkün olmayacaktır. Burada, bir blog yazısı yayınlamadan önce kesinlikle yapmanız gereken önemli şeyler bulunmaktadır.

Blog yazmak, yazı yazmak hakkında pek çok yeni blog sahibinin (veya blog sahibi olmayanların) düşündüğünden çok daha azını ifade eden bir durumdur. Her türlü iş girişiminde aynı olan bir şey söz konusudur. Ortaya koyduğunuz ürün başarınızın yalnızca küçük bir kısmıdır. Her zaman denklemin bir parçası olması gereken, üründen (sizin durumunuzda ürün içeriktir) veya blog yazısından çok daha fazlası söz konusudur.

1. Konuyu ve İçeriği Yeniden Değerlendirin

İçeriğinizi yazmaya başlamadan önce bir saniye durun ve konunuzun hedef kitleniz için gerçekten uygun olup olmadığını bir düşünün. Sadece yazmak istediğiniz için mi yazıyorsunuz? Yoksa okuyucularınızın okumak istediği şeyler hakkında mı yazıyorsunuz?

Harika bir blog yazısı hedef kitleniz için kullanışlı olmak zorundadır. Blog içeriği fikirlerinin hedef kitleniz tarafından size sunulması önemlidir. Blog yazmak, yazmak istedikleriniz değil, hedef kitlenizin ilgilendiği şeyler hakkında bir şeyler söylemek anlamına gelmektedir.

Dolayısıyla, içeriğe dalış yapmadan önce konunuzun hedef kitleniz için doğru olup olmadığından emin olmanız gerekmektedir.

2. Yazıyı Yazın

Yazı yazarken birden fazla farklı yöntem deneyebilirsiniz. Tek tek cümleleri yazıp onları bir araya getirebilir veya aklınıza ne geldiyse onları yazıp sonra biçimlendirmeyi düşünebilirsiniz. Hangi yolu seçecek olduğunuz tamamen kendi stilinize göre belirlenebilecek bir şeydir.

Aklınıza ne geldiyse onları yazıp sonra biçimlendirme yolunu seçmek her zaman tavsiye edilen bir durum değildir. Çünkü kısa süre içerisinde tükenmek ve yazmak istediklerinizi unutmak söz konusu olacaktır. Bu nedenle yazıyı yazmadan önce onun basit bir taslağını oluşturmanız gerekmektedir.

Bu taslak gerçekten basit olmalıdır. Blog içeriği haline dönüştürmek istediğiniz şeyin ana noktalarını içeren birkaç cümleden oluşmalıdır. Bir taslak söz konusu olduğunda yazacağınız şeylere rota belirlemeniz çok daha kolay olacaktır. Bir taslak yazdığınız zaman yazıyı tamamlama konusunda daha fazla motivasyon sahibi olursunuz.

3. Yazının Yapısını Kontrol Edin

Blog içeriği yazmak bir roman yazmak gibi değildir. İnsanların dikkatini çekmek ve tutmak konusunda tek bir şansa sahipsiniz. Hiçbir şey hedef kitlenizi yapısız metin içeren bir paylaşımdan daha hızlı bir şekilde rahatsız etmeyecektir.

İnsanlar online içeriğe hızlı bir şekilde göz atmayı sevmektedirler. Blog yazısı yazarken bunu göz önünde bulundurmalısınız. Metni parçalamak ve okuyucunun dikkatini yüksek tutmak için göz alıcı bazı alt başlıklara ve görüntülere ihtiyacınız vardır. Paragrafları, başlıkları ve alt başlıkları kullanmalısınız. Kişilerin yazınızı kısa süre içerisinde gözden geçirmeleri ne kadar kolaysa yazınız o kadar fazla okunacaktır. Bu yazdığınız yazıdan ekstra verim alabilmeniz anlamına gelecektir.

Yapılandırılmamış metni okumak gerçekten zordur. Hedef kitleniz bu tür yayınları okumaktan hiç hoşlanmayacaklardır. Dolayısıyla kitlenizin paylaşımlarınızı okumasını zorlaştırmak yerine kolaylaştırmayı tercih etmelisiniz.

4. Doğru Anahtar Kelimeleri Kullanıp Kullanmadığınızı Kontrol Edin

Yazdığınız yazının gerçekte neyle ilgili olduğunu tahmin etme konusunda okuyucularınıza zorluk çıkartmamalısınız. Bunun temel sebebi oldukça nettir. Yazılarınızda kulağa hoş gelen ancak hiç de önemli olmayan şatafatlı bir konuşma dili kullanmamalısınız.

Bir romanda iyi olabilecek şeyler bir blog yazısında kötü olabilecektir. İnsanlar, yayınınızın ne hakkında olduğunu ilk bakışta anlamak istemektedirler. Konunuz için en yaygın anahtar kelimeleri kullandığınızdan emin olmalısınız. Böylece insanlar konuyu anında anlama fırsatına sahip olacaklardır.

Hedeflenen anahtar kelimenin yazdığınız blog yazısının içerisine çok fazla etki etmesine neden olmamanız gerekmektedir. Sürekli anahtar kelimenizi kullanmaya çalışırsanız yazınızın yapısını bozmuş olursunuz. Hangi anahtar kelimelere yer vermeniz gerektiğine çeşitli anahtar kelimeler kullanarak karar verebilirsiniz.

Yazı başlığı, yazı açıklamanızı, kalıcı bağlantıyı ve görsel alt metinlerini anahtar kelimeleri kullanarak belirlemeye çalışmalısınız. WordPress kullanıyorsanız bu konuda işinize yarayacak Yoast SEO gibi eklentileri kullanmayı düşünebilirsiniz. Bu size yazılarınızı optimize etme konusunda yardımcı olacak bir eklentidir.

5. Blog Yazınızı SEO İçin Optimize Edin

Yoast SEO eklentisini dile getirmişken SEO konusunda birkaç önemli adım atmanız gerektiğini tekrar dile getirmeliyim. SEO için optimize çalışmaları yapmak çok kapsamlı işlere dalış yapmak demektir. Çünkü yazınızı içeriği doğrultusunda onun SEO değerini etkileyecek birden fazla durum söz konusudur.

Oluşturduğunuz içerikte en iyi anahtar kelimeleri kullanmalısınız. SEO için blog yazınızı optimize etmeye çalışıyorsanız her şeyin anahtar kelime ile başladığını bilmek zorundasınız. Ancak her şey bununla sınırlı değildir. Çünkü yapmanız gereken birkaç basit işlem daha vardır:

  • Anahtar kelimeyi içerikte daha sık kullanmalısınız ama aşırıya kaçmaktan kaçınmalısınız.
  • Temel anahtar kelimeniz ile alakalı anahtar kelimeler eklemelisiniz.
  • Anahtar kelimeyi görsel dosyasının isimlerinde kullanmayı düşünmelisiniz.
  • Anahtar kelimeyi başlıkta ve kalıcı bağlantılarda kullanmalısınız.

Bunlar basit adımlardır. Daha önce belirttiğim gibi WordPress kullanıyorsanız SEO konusunda size yardımcı olabilecek bazı eklentilerden destek alabilirsiniz. Yoast SEO bunlardan en bilineni ve yeni kullanıcılar için en faydalı olanıdır.

6. Görselleri Kullanın

Bunun aslında bir önceki adımlarla ilgili olduğunu düşünebilirsiniz. Görseller daha uzun bir metnin okunmasını kolaylaştırmaktadır. Aslında, bazı araştırmalar, her iki cümlede bir görselleri kullanmanın sosyal paylaşım konusunda çok daha etkin olabileceğini göstermektedir.

Görseller aynı zamanda okuyucunun dikkatini çekmeye ve içeriğin kolay bir biçimde gözden geçirilmesine yardımcı olacaklardır. Oluşturduğunuz içeriklerde yatay bir görüntü kullanmanız durumunda onları Facebook ve Twitter'da daha paylaşılabilir hale getirmiş olursunuz.

Sahibi olduğunuz blog daha çok Pinterest üzerinden ziyaretçi alıyorsa bu durumda dikey olan görseller kullanmaya çalışmalısınız. Çünkü bu sosyal ağda daha çok dikey görseller kullanılmaktadır. Bu tür ufak kurallara uyum sağladığınız zaman yazdığınız blog yazılarını daha ilgi çekici bir hale getirmiş olursunuz.

7. Yeniden Okuyun

Yazdığınız her blog yazısını baştan sona okumak zorundasınız. Bunu yaptığınız zaman yazıda çok az hata yer almasını veya hiç hata yer almamasını sağlayabilirsiniz. Ancak, çok fazla içerik yazmanız söz konusu olduğunda küçük yazım hatalarıyla karşılaşma olasılığınız oldukça yüksek olacaktır.

Blog yazmak, kimin daha az hatayla bir şeyler yazabilecek olması konusunda bir yarışma değildir. Ancak, çok fazla yazma hatası okuyucuları rahatsız edebilecektir. Bir yazım hatası dünyanın sonu değildir. Ancak, birçok yazım hatası yazınızın okunmasını zorlaştıracağı için onları ortadan kaldırmanız gerekmektedir.

Düzeltme işleminin bir seçenek değil zorunluluk olduğunu unutmamalısınız. İşleri kolaylaştırmak ve bazı ekstra hatalar bulmak için yazım hatalarını kontrol eden araçlar kullanabilirsiniz. Örneğin, yazdıklarınızı bir Word dosyasına aktararak yazım hatalarını otomatik olarak denetleyebilirsiniz. WordPress kullanıyorsanız yazı editörü size bu konuda en iyi şekilde yardımcı olabilecektir.

8. Meta Açıklama Belirleyin

Meta açıklama yazı içeriğinin ne hakkında olduğuna dair kısa (yaklaşık 160 karakter) bir açıklamadır. Google ve diğer arama motorlarının, başlığa eklenen arama sonuçlarında göstereceği şeydir. Meta açıklamasını aktif olarak ayarlamazsanız Google blog içeriğinden otomatik olarak belirli parçaları gösterecektir.

İyi bir meta açıklama arama motorlarından gelen tıklama oranınızı artırabilecektir. Kötü bir meta açıklama, yayınınız aramada yer alsa bile çok düşük tıklama oranlarına neden olabilecektir. Bir blog yazısı hazırlarken bunları göz önünde bulundurmak önemlidir.

9. URL'leri Arama Motoru Dostu Hale Getirin

Bir blog yazısı oluşturduktan sonra onu yayınlamadan önce yapmanız gereken uzun olan URL'yi kısa bir URL ile değiştirmektir. Bunu unutmamanız gerekmektedir ve URL değiştirme işlemini mutlaka blog yazısı yayınlamadan önce gerçekleştirmelisiniz. Yazı yayınlandıktan sonra URL'yi değiştirmeniz yanlıştır.

Bir arama motoru dostu URL çok uzun olmamalıdır. Ancak sıralama almak istediğiniz anahtar kelimeyi içermelidir. Genellikle blog yazınızın başlığı URL'niz için bir başlangıç noktası olacaktır. Ancak burada yer alan tüm durağan kelimeleri (ve, ile, daha vb.) dışarıda bırakabilirsiniz.

10. Sosyal Ağlar İçin Görseller Ekleyin

Sosyal paylaşım her zaman bir blog yazısının dağıtım stratejisi içerisinde yer alan büyük bir parçadır. Yazınızın sosyal medyada paylaşılmasını istiyorsanız gerekli şartları sağlamanız gerekmektedir. Sizin ve hedef kitlenizin aktif olduğu her sosyal ağ için bir görüntü oluşturmayı düşünebilirsiniz.

Görseller kısmında belirttiğim gibi, görsellerin her ağ için en uygun görsel boyutunda olduğundan emin olmalısınız. Örneğin, Pinterest kesinlikle dikey bir görüntü gerektirmektedir. Hedef kitlenizin yayınladığınız içeriği paylaşmak için yeni görseller kullanmalarını beklememelisiniz.

Yazdığınız içeriklerin sosyal medyada paylaşılmasını istiyorsanız görsellerden destek almalısınız. En önemli sosyal ağlar için kendinize özgü güzel ve markalı görseller oluşturmak istiyorsanız çeşitli görsel oluşturucu araçlardan yararlanmayı düşünebilirsiniz.

11. Başlığınızı Yeniden Düşünün

Bunu aslında daha önce belirtebilirdim ancak içerikle alakalı en önemli kısımları geçtikten sonra bahsetmenin daha doğru olduğuna inandığım için şimdi paylaşıyorum. Blog yazınızın başlığı yazınızı yayma gücü konusunda en etkili kısımdır. Sıkıcı ve ilgi çekici olmayan bir yazı başlığı yazınızın başarısız olmasını sağlayacaktır.

Bunun en basit nedeni, insanların yazınızı görmeden önce başlığı ile karşılaşacak olmasıdır. Başlık, hedef kitleniz ile konuşmuyor ve etkileşim kurmuyorsa yazıyı ziyaret etmeleri söz konusu dahi olmayacaktır. Açıkçası onların ilgisini çeken bir başlık seçmeniz bu nedenle çok önemlidir.

İşe yaradığı kanıtlanmış bazı başlık türleri bulunmaktadır. Bu tür başlık türlerini kullanarak yazdığınız yazıları daha çok kişiye ulaştırma şansına sahip olabilirsiniz. Her zaman farklı türde başlıklar oluşturmayı deneyebilirsiniz. Ancak yazılarınızı viral hale getirmek için işe yararlığı kanıtlanmış başlıkları seçebilirsiniz.

12. Diğer Yazılara Link Verin

Sitenizde dahili linkler son derece önemlidirler. SEO çalışmalarınızı geliştirmek için bunlara ihtiyacınız olacaktır. Dahili link yapınızı iyileştirmenin çeşitli yolları bulunmaktadır. Ancak en geçerli yol yeni yazdığınız yazıdan eski yazılara link vermektir.

Dahili link yapınızı geliştirmek için yeni yazılardan eski yazılara link vermek her zaman yapmanız gereken bir şeydir. Ancak bunu yaparken yazılar arasında bir bağ olduğundan emin olmanız gerekmektedir. Bu sayede yazınız etkileyici olduğunda bir okuyucunun ilgisiz bir sayfaya çıkış yapmasını engellemiş olursunuz.

Her zaman tam olarak anahtar kelimeler veya başlıklar için link vermemelisiniz. Genel olarak bir cümleyi veya bir cümleden kısmı kullanarak link vermeye çalışmalısınız. Bunun temel sebebi ise anahtar kelime içeren çok fazla linke sahip olmak durumunda arama motorlarının sizi cezalandırabilecek olmasıdır.

13. Kaynaklara Link Verin

Blog yazınızı oluştururken diğer sitelere link vermekten çok fazla çekinmemelisiniz. Bir sitenin görselini kullandığınız zaman onları kaynak olarak göstermeyi denemelisiniz. Basit bir biçimde ona link vermeniz yeterli olacaktır. Bunu yaptığınız zaman SEO değeriniz olumlu yönde etkilenecektir.

Ek olarak, linkler diğer kişilerin radarına girmenin harika yollarından biridir. Sitenizden biraz trafik aldıklarını gördükleri zaman sizi fark edeceklerdir. Bu pek çok açıdan önemli bir durumdur. Özellikle bir başka blog sahibine link verdiğiniz zaman onunla iş birliği kurma şansınızı yükseltmiş olursunuz.

14. Harekete Geçirici Mesaj Kullanın

Bir harekete geçirici mesaj kullanmak yazınızın performansına büyük ölçüde katkı sağlayabilecektir. Yazıyı yazma amacınız ne ise bununla alakalı bir harekete geçirici mesaja yer vererek hedef kitlenizi yönlendirebilirsiniz. Daha fazla sosyal paylaşım istiyorsanız insanlardan yazınızı paylaşmalarını isteyebilirsiniz.

Bu konuda cesaretli olmanız gerekmektedir. İnsanları harekete geçirmek istiyorsanız onlardan bunu talep etmelisiniz. Blog yazısı oluşturmak sadece yazmak ve beklemek anlamına gelmemektedir. Yazdığınız içeriğin başkalarına ulaşmasını sağlamak zorundasınız. Bunun için çeşitli atılımlar gerçekleştirmeyi göze almalısınız.

15. Öne Çıkan Görseli Unutmayın

Yukarıdaki tüm adımları gerçekleştirmiş olsanız bile blog yazınızı yayına almadan önce öne çıkan görsel kullanmayı unutmamalısınız. Bu konuda çeşitli sınırlamalara sahip olabilirsiniz. Örneğin, kullandığınız WordPress teması öne çıkan görsel özelliğini desteklemiyor olabilir. Ancak destekliyorsa bunu mutlaka kullanmalısınız.

Öne çıkan görsel, sosyal medyada blog başlığının hemen yanında gözüken küçük simge olacaktır. Genellikle gösterildiği yer blog başlığının en üstünde yer alan kısımdır. WordPress kullanıyorsanız bu sizin için gayet kolay olacaktır. "Öne çıkan görsel" menüsünden kolayca bir görsel belirlemeyi başarabilirsiniz.

16. Paylaşım Butonlarına Dikkat Edin

Her blog yazısı tüm sosyal platformlarda paylaşılma seçeneğine sahip olmalıdır. Birisi yazından hoşlandıysa ve onu Facebook'ta paylaşmak istiyorsa bunu hızlı ve kolay bir şekilde yapabilme seçeneğine sahip olmalıdır. Bir başka ifadeyle, blog yazınızın içerisinde paylaşım butonları yer almalıdır.

Bu sosyal paylaşımlar, daha fazla insana ulaşmanız ve kitlenizi büyütmeniz konusunda size yardımcı olacaklardır. Bunlar çok önemli bileşenler olduğundan onların tüm blog yazılarında yer aldığından emin olmalısınız. WordPress kullanıyorsanız bu özellik kullandığınız temada olabilecektir. Eğer yoksa çeşitli eklentileri kullanarak bu özelliğe sahip olabilirsiniz.

Sonuç

Yukarıdaki başlıkları takip ederek blog yazılarınızı güçlendirebilirsiniz. Ancak bunun sadece bir başlangıç olduğunu unutmamalısınız. Harika bir blog sahibi olmak kalite, iletişim, tutarlılık ve sabırla alakalı bir şeydir. Yapmanız gereken en önemli şey mantıklı şeyler yazabilmektir.

Yazılarınızın miktarından çok yayınlanan yazıların kalitesine odaklanmanız gerekmektedir. Her zaman tutarlı davranmalısınız. Sonunda günün birinde blog yazılarınız ulaşması gereken hedef kitlelerine ulaşacaktır. Sabırlı olduğunuz sürece sahip olduğunuz blog zaman içerisinde büyüyecektir.

Yazar Hakkında

Timur Demir
Timur Demir Ben Timur Demir, 1991 Muğla doğumluyum. Evliyim ve Muğla'nın Dalaman ilçesinde yaşıyorum. 2013 yılından bu yana blog yazarlığı ve son 1 yıldır blog danışmanlığı yapıyorum.

Yorum Yap