Blogunuz İçin Doğru Hedef Kitle Nasıl Tanımlanır?

Bir blog sahibi olmak her şeyin yeterli olacağı anlamına gelmemelidir. Çünkü blogunuzun hayatta kalabilmesi için bir kitleye ihtiyacı vardır. Bu nedenle doğru hedef kitlesini tanımlamanız gerekmektedir. Başarılı blog yazarlarının arkasındaki en önemli sır budur. Gerçekten faydalandıkları iyi bir hedef kitle söz konusudur. Bloglarında yazmaya başlamadan önce bunu göz önünde bulundurmaktadırlar.

Hedef pazar, hedef kitle, ideal müşteriler, topluluk oluşturma ve nişleri toparlama gibi çeşitli süreçlerden geçmeniz gerekmektedir. Bunların hepsi blog yazarlarının ve pazarlamacıların bahsedeceği şeylerdir. Bunların gerçekten ne kadar önemli olduğunu bilmeniz gerekmektedir.  Çünkü günün sonunda ihtiyacınız olan tek şey birine bir şeyler satmak ve bunu yaparken mutlu olmaktır.

Yazdığım bu yazının size yardımcı olacağı doğru hedef kitleyi oluşturmaktır. Bu yazının sonunda, blogunuz için doğru yeri bulma ve blogunuzda hedef kitlenizi tanımlamanız için gerekli bilgilere sahip olmuş olacaksınız. Böylece blogunuzdan para kazanmaya başlayabileceksiniz. Çünkü blogunuz için doğru temeli elde etmiş olacaksınız. Hazırsanız başlayabiliriz!

1. İdeal Ziyaretçi Tanımını Yapın

Birçok pazarlamacı sizden ideal müşteriler için avatar oluşturmanızı isteyecektir. Dolayısıyla bunu yapmanız gerekmektedir. Oluşturacağınız avatar içerisinde ideal ziyaretçinin özellikleri, davranışları ve nitelikleri yer almalıdır. Tüm bunları bir araya getirerek en iyi müşteriyi hayal etmeniz gerekmektedir.

Bu aslında şunların tanımlanmasını gerektiren bir şeydir: cinsiyet, akademik geçmiş, kariyer, medeni durum, aile, hobiler, beğenmedikleri şeyler, yaş, hayattaki tutumları, hedefler ve amaçlar, karşılaştıkları sorunlar, evcil hayvanları, elde ettikleri gelir, sosyal durum vb.

İdeal ziyaretçi için oluşturacağınız avatar tüm bunlar için bir tanımlama yapmanızı gerektirmektedir. Oluşturduğunuz ideal ziyaretçi profili size çeşitli konularda fayda sağlayacaktır. Ancak bu bir dereceye kadar olabilecek bir şeydir. Siz açıkça kimin için yazdığınızı ortaya koymuş olacaksınız. Bu nedenle, ideal ziyaretçi profili niş ve hedef kitlenizi tanımlamanın ilk adımıdır.

2. Hedef Kitleye Hızlı ve Tutarlı Yaklaşın

İdeal ziyaretçi profilini blogunuzun hedef kitlesini tanımlamak için ihtiyacınız olan en önemli şeydir. Fakat her şeyin bununla sınırlı olmadığını bilmelisiniz. İdeal müşteri profilinizi hedef kitleniz olarak gördüğünüz zaman karşılaşacağınız en önemli zorluk bu insan gruplarına ulaşmanın genellikle çok zor olmasıdır.

Örneğin, "3 çocuk sahibi, FIAT Doblo kullanan ve kendini işini kurmak isteyen stresli bir babayı" başarılı bir şekilde hedef alabilen kimse yoktur. Tam ideal müşteri profilinizi hiçbir zaman yakalayamazsınız. Onun ortaya konmuş bir hedef olduğunu kabul etmek zorundasınız.

İdeal ziyaretçi profiline sahip olmak iyi bir şeydir. Ancak ihtiyacınız olan tek şey bu değildir. Hedef kitlenizin tanımlarken blogunuzu bir tür işletme olarak düşünmek zorundasınız. Sonuçta istediğiniz şey sürekli trafik akışının olduğu ve her gün yeni insanların geldiği bir yerdir. Seçtiğiniz hedef pazarda çok sayıda yere nasıl varacağınızı bilmeniz gerekmektedir.

Örneğin, bu blogun hedef kitlesinin "para kazandıran bir blog isteyen kişiler" olduğunu bilmelisiniz. Bu blog, "3 çocuk sahibi olan, blog oluşturmak isteyen ancak buna başlayacak vakti ve nakit parası olmayan" biriyle ilgili değildir. İkincisini hedeflemek çok zordur. Çünkü ortada çok fazla değişken vardır.

Bu nedenle hedef kitlenizi belirlerken onu biraz genişletmeye çalışmalısınız. Hedef kitlenizi nasıl bulacağınız konusunda bir fikriniz olmalıdır. Hedef kitlenizde yer alan insanlara kolayca erişebilmek ve ulaşmak için çeşitli fırsatlara sahip olduğunuzdan emin olmanız gerekmektedir. İnsanların bu amaçla kullandıkları çeşitli yollar şu şekildedir:

  • Rakiplerini takip eden insanlar
  • Demografik özellikler
  • Bazı ilgi alanları
  • Karşılaştıkları bazı problemler
  • Kullandıkları bazı ifadeler

Örneğin, bu blog ile hedefim blog yazarlarını hedeflemektir. Bu sayede Facebook ve diğer sosyal medya platformlarında yüzlerce farklı blog yazarı ve blog yazarı olmak isteyen kişiye ulaşabilme şansına sahibim. Bu hedef kitle konusunda çok aşırı spesifik davranmıyor oluşumun en önemli nedenlerinden biridir.

3. Kazanç Getirip Getirmeyeceklerini Düşünün

Belirli bir grup insan için bir şeyler yazmak sizi mutlu ediyor olabilir. Ancak işinizin gerçekten kazanç getiren bir yönünün olmasını istiyorsanız hedef kitlenizin sunduğunuz şeyler üzerinden size kazanç getirip getirmeyeceğini düşünmeniz gerekmektedir. Bunun için kendinize şu soruları sorabilirsiniz:

  • Sunduğunuz şeyler için yeterli kazana sahipler mi?
  • Sunduğunuz şeyler için çok genç veya çok yaşlılar mı?
  • Sunduğunuz şeyler için teknolojik açıdan bilgi sahibi durumdalar mı?
  • Çözdüğünüz problem konusunda sorun yaşıyorlar mı?
  • Çözmelerine yardımcı olduğunuz sorunun farkındalar mı?

Sunduğunuz şeyler ile hedef kitlenizi eşleştirmeye çalışmalısınız. Bu gerçekten önemlidir. Hedef kitleniz ve ürününüz arasında %50 oranında uyumluluğun olması yeterli değildir. Çünkü başarılı olmak istiyorsanız %99 oranında uyumu yakalamanız gerekmektedir. Hedef kitlenizin ürün veya hizmetlerinizi satın almaya veya kullandığınız diğer para kazandırma yöntemlerine etkin olmaya istekli olması önemlidir.

Örneğin, otomobil temalı bir blog üzerinden küçük ev eşyası pazarlamaya çalışıyorsanız hedef kitlenizi tedirgin etmiş olursunuz. Bir ürün veya hizmet sunarken onların hedef kitleniz ile aynı hizada olmasını sağlamanız gerekmektedir. Bu nedenle en başından itibaren otomobillerle ilgilen insanları hedef almanız gerekmektedir.

4. Daima Niş Odaklı Olun

İnsanları dışarıda bırakmaktan korkmayın. Tekrar söylemem gerekirse, insanları dışarıda bırakmaktan asla korkmayın. Kaybetme korkusu önemli bir gerçekliktir. Daha fazla insana hizmet etmek ve onlara ulaşmak istiyor olabilirsiniz. Ancak bu hatayı yapmamak için çok fazla sayıda sebebe sahip olduğunuzdan eminim.

Birçok konuda bilgi sahibi olan insan herhangi bir konuda tam olarak bilgi sahibi olamayacaktır. Yeni başlayan birçok insanın yaptığı en büyük hatalardan biri herekse hizmet etmeye çalışmaktır. Henüz blog yazarlığına yeni adım atmış durumdaysanız kaynaklarınız ve zamanınız sınırlı olacaktır. Küçük bir hedef kitleye hizmet etmek, satışlarınızı hızlı bir şekilde arttırmanıza yardımcı olabilecektir.

Herkese genel şeylerin pazarlamasını yapmak zordur. Çünkü sunmuş olduklarınızın kendi sorunlarını çözeceği konusunda ikna olmaları zor olacaktır. Bu nedenle herkese hizmet etmek gibi bir beceriye sahip olmanız mümkün değildir. Hedef kitlenizde olmayan okuyucuların olması bir sorun değildir. Fakat kime hitap ettiğinizi bilmeniz gerekmektedir.

Örneğin, kişisel gelişim blogu açmak isteyebilirsiniz. Temel hedefiniz insanların büyümesine yardım etmek olabilir. Piyasada olan birçok blog ile yarışmak zorunda kalırsınız. İlham almaya ihtiyaç duyan insanlara hizmet etmek istemeniz gayet doğaldır. Ancak rekabet konusunda bu pek işinize yaramayabilir. Bunun yerine rakibiniz olan diğer kişisel gelişim sitelerinin takipçilerini hedef alabilirsiniz.

Örneğin, dijital pazarlama blogu açmak isteyebilirsiniz. Bu durumda online iş başlatmak isteyen herkese hizmet etmek isteyebilirsiniz. Ancak yapman gereken hizmet etmek istediğiniz tarzda online girişimciye karar vermektir.

Karşınıza çıkan büyük sitelerin birden fazla insan grubuna hitap ettiğini görebilirsiniz. Ancak bu yıllar içerisinde gerçekleşecek bir durumdur. Bu nedenle niş oldukça önemlidir. Niş belirlemeden hareket ederseniz büyük olasılıkla bir ton para ve zaman kaybetmiş olacaksınız. Bir niş belirlemeden hareket ederseniz şu durumlarla karşılaşırsınız:

  • Oluşturduğunuz içerikler doğrudan hedef kitleye hitap etmediği için insanların birbiriyle etkileşim kurması zor olacaktır.
  • Daha az insan sunduğunuz içeriklere ilgi duyacaktır. Çünkü problemlerini çözebilecek doğru insan olduğunuzdan emin olamayacaklardır.
  • Pazarlama çalışmaları yapmak istiyorsanız pazarlama maliyetleriniz artış gösterecektir. Çünkü paylaştığınız şeylerle ilgilenmeyen birçok insana pazarlama yapmanız söz konusu olacaktır.
  • Başlangıçta yıllarca var olan sitelerle yarışmak zorunda kalacağınız için güvenilirlik elde etme konusunda büyük problemler yaşayabilirsiniz.

5. Blogunuzdan Memnuniyet Duyun

Uzun vadede belirli bir insan grubuna içerik sunan biri olmayı kabul ettiğiniz zaman biraz sabırlı olmanız gerekmektedir. Çünkü 6 ay sonra tükenmişlik yaşamak gibi bir problemle karşı karşıya kalabilirsiniz.

Örneğin, kişisel gelişim ile yola çıktıysanız zaman içerisinde bundan sıkılabilirsiniz. Çünkü kendinizi en iyi versiyona yükseltmek için çaba göstermeniz gerekir. Ancak gerçekte çok fazla kötü alışkanlığınız olabilir. Bu durumda mevcut haliniz ile yaptığınız iş arasında bir bağ olmayacaktır. Kişisel gelişim sizin için bir ilgi alanı olarak kalacaktır.

Uzun vadede bir şeyler yapmak istiyorsanız mutlaka uyum sağlayacağınız bir şey olmasına dikkat etmelisiniz. Benim gibi dijital pazarlama ile ilgilenen biri olmanız durumunda online işletme oluşturma konusunda bilgi ararken bir anda blog yazarlığı, WordPress ve SEO gibi alanlara ilgi duymaya başlamanız kaçınılmazdır. Bu sürekli öğrenmeniz, büyümeniz ve yeni şeyler paylaşmanız anlamına gelecektir.

6. Kendinizi İyi Hissedin

Bunun konu dışı olduğunu düşünebilirsiniz ama bu soruyu aklınıza getirmek zorunda olduğunuzu bilmelisiniz. Hedeflediğiniz hedef kitle kendinizi iyi hissetmenizi sağlıyor mu? Bu kulağa hoş geliyor mu? Girişimci olmak çok istek ve motivasyon gerektiren bir iştir. Bir şey sizi kötü hissettirirse başarıyı yakalamanız pek mümkün olmayacaktır.

Niş veya hedef kitleniz hakkında kendinizi iyi hissetmiyorsanız bunun çeşitli nedenleri olabilecektir. Tutku eksikliğinden veya belki de insanlara gerçekten iyi hizmet edebilmek için nişi yeterince temele indirmemiş olabilirsiniz. Doğru insanları hedeflediğiniz zaman kendinizi mutlu ve pozitif hissedersiniz. Bu nedenle, kendinizi iyi hissetmenizi sağlayacak bir niş ve hedef kitle bulmak her zaman en güvenilir tercih olacaktır.

7. Başkasını İnceleyin

Dijital bir dünyada olduğumuzu unutmamalısınız. Dünyadaki hemen hemen her şey için bir blog vardır. Hedef kitleniz hizmet eden ve bunda başarılı olan başka bloglar olup olmadığını kontrol etmelisiniz. Bunun neden önemli olduğunu merak ediyor olabilirsiniz.

Bu gerçekten önemlidir. Çünkü mevcut hedef kitlenize hizmet eden bir blog yoksa hedef kitlenizi yeniden düşünmeniz gerekmektedir. Rakipsiz olduğunuz zaman kendinizi geliştirme konusunda pek istekli olmazsınız. Bu sizi olumsuz etkileyecek bir durumdur. Alternatif olarak daha kapsamlı aramalar yapmaya çalışabilirsiniz.

Sonuç

Bunun uzun bir yazı olduğunu biliyorum. Ancak işinizde hedeflemek istediğiniz kitleyi belirlemek gerçekten çok önemlidir. Bu konuda uzun ve derin bir araştırma veya çalışma yapmak zorunda kalabileceksiniz. Umarım bu içerik size bu konuda yardımcı olmuştur. Özetle, doğru niş ve ideal hedef kitlenizi oluşturmak için şunları aklınızda bulundurmalısınız:

  • Doğru niş ve ideal hedef ideal müşteri profilindeki özelliklere sahiptir.
  • Çok sayıda hedef kitlenize sürekli ve hızlı bir şekilde ulaşmalı ve pazarlama yapmalısınız.
  • Sunduğunuz ürünlere, hizmetlere ve içeriklere %99 oranında uyum sağlayan birilerini hedef almalısınız.
  • Uzun süreli hizmet verme konusunda istekli olmalısınız.
  • Kendinizi iyi hissetmelisiniz.
  • Diğer bloglar ve sitelerle rekabet içerisine girmeye çalışmalısınız.

Yazar Hakkında

Timur Demir
Timur Demir Ben Timur Demir, 1991 Muğla doğumluyum. Evliyim ve Muğla'nın Dalaman ilçesinde yaşıyorum. 2013 yılından bu yana blog yazarlığı ve son 1 yıldır blog danışmanlığı yapıyorum. Yazara Ait Tüm Yazılar »

Yorum Yap