WordPress Kalıcı Bağlantı Ayarları Nasıl Yapılır?

Kalıcı bağlantılar, sitenizde yer alan blog yazılarının ve sayfalarının URL'lerini ifade ederler. Örneğin, şu an okumakta olduğunuz yazının kalıcı bağlantısı "https://www.timurdemir.com.tr/wordpress-kalici-baglanti-ayarlari/" şeklindedir.

Kalıcı bağlantılar ayrıca herhangi bir WordPress blogunun temel parametreleri arasında yer alır. Bu yeni sitenizi başlattıktan sonra hemen ayarlamanız gereken bir şeydir. Bunu ne kadar erken ayarlarsanız sizin için o kadar iyi olacaktır.

Kalıcı Bağlantılar Neden Önemlidir?

Temel olarak ziyaretçilerin blog içeriğini tanımladığı nokta tam olarak kalıcı bağlantılardır. Bu bağlantıya göz atarak içerisinde ne olduğuna karar vermektedirler. Dolayısıyla kalıcı bağlantının okunabilir olması son derece önemlidir.

  • Başka bir blog yazarı içeriğe bağlantı vermek isterse kalıcı bağlantılardan birini kullanacaktır.
  • İçeriğinizi sosyal medyada paylaşmak istiyorsanız, kalıcı bağlantıyı paylaşırsınız.
  • Google içeriğin bir bölümünü dizine eklemek isterse kalıcı bağlantıyı kullanır.
  • İçeriğinizi bir arkadaşınıza göndermek istediğiniz zaman ona kalıcı bağlantıyı verirsiniz.

Bunlar kalıcı bağlantıların kullanışlı olduğu alanlardır. Ancak en önemli nokta kalıcı bağlantıların SEO açısından değerli olmasıdır. Bu nedenle en başından itibaren kalıcı bağlantılarınızı düzenlemeli ve onu geçerli bir yapıya büründürmeye çalışmalısınız.

Varsayılan Kalıcı Bağlantı Ayarları

WordPress kalıcı bağlantı ayarları, WordPress kontrol panelinin ana ayarlar menüsünde bulunabilir. Kalıcı bağlantı ayarlarına erişmek istiyorsanız Ayarlar > Kalıcı Bağlantılar yolunu takip etmeniz gerekmektedir.

WordPress, WordPress'i yükledikten sonra otomatik olarak "Düz" seçeneğini kalıcı bağlantı olarak aktif etmektedir. Sitenize herhangi bir içerik eklemeden önce bu seçeneği değiştirmeniz gerekmektedir. Çünkü varsayılan kalıcı bağlantı yapısı kullanıcı dostu değildir.

SEO Dostu Kalıcı Bağlantı Yapısının Ayarlanması

Düz kalıcı bağlantı yapısının dışında WordPress'in sunduğu tüm kalıcı bağlantı yapıları arama motoru dostudur. Bu kalıcı bağlantı yapılarına bazen temiz URL adı verilmektedir. Kalıcı bağlantı yapılarını değiştirmek için Ayarlar > Kalıcı Bağlantılar yolunu izlemeniz gerekir.

WordPress'in önerdiği beş yaygın kalıcı bağlantı yapısından birini seçtiğinizde, özel yapı alanı değişikliklerini göreceksiniz. Bu alanda listelendiğini gördüğünüz farklı etiketler vardır. Bunlar yapı etiketleri olarak bilinirler. Kullanılabilecek on farklı yapı etiketi vardır.

  • %postname% - Yazının adı
  • %post_id% - Yazının eşsiz kimliği
  • %category% - Yazının atandığı kategori
  • %year% - Yazının yayınlandığı yıl
  • %monthnum% - Yazının yayınlandığı ay
  • %day% - Yazının yayınlandığı gün
  • %hour% - Yazının yayınlandığı saat
  • %minute% - Yazının yayınlandığı dakika
  • %second% - Yazının yayınlandığı saniye
  • %author% - Yazının yazar adı

Güzel kalıcı bağlantılar veya temiz URL kullanmak istediğiniz zaman yazı adını (%postname%) mutlaka kullanılmalıdır. Gönderi bilgisi, kalıcı bağlantınızın son bölümünü ifade eder. Doğrudan yazı editörü aracılığıyla düzenlenebilir. Yazı adında kullanacağınız kelimeler SEO için değerlidirler.

Teknik olarak %postname% veya %post_id% kullanmadan yıl ve ay gibi kalıcı bağlantı yapısını kullanabilirsiniz. Bu, yalnızca ayda bir makale yayınlarsanız doğru şekilde çalışır. Belirli bir ayda iki makale yayınlanmış olursa ikisi de aynı URL'ye sahip olacağı için bu yapı kullanışlı değildir.

En İyi Kalıcı Bağlantı Yapısı Nedir?

En çok merak ettiğiniz sorunun bu olduğunu biliyorum. Bunu en iyi şekilde yanıtlamak istiyorum. Teorik olarak on kalıcı bağlantı yapısı etiketi vardır ve bunları kullanarak benzersiz yapılar oluşturmanız mümkündür. Pratikte ise en iyi kalıcı bağlantı yapıları genelde şu şekilde olacaktır:

  • Yazı Adı (%postname%) - Yazı adı, kısa akılda kalıcı URL'ler ürettiği için WordPress kullanıcıları arasında çok popülerdir. Kişisel bloglar özellikle bu yapıyı kullanmaktadırlar. Aynı konuda günde birden çok kez yayın yapan siteler için pek uygun olmayabilir.
  • Kategori ve Yazı Adı (%category%/%postname%) - Kategori ve yazı adı, temelde çok fazla kategoriye sahip olan siteler tarafından kullanılan kalıcı bağlantı yapılarından biridir. Sitenizde hiyerarşik bir içerik yapısı oluşturur.
  • Tam Tarih ve Yazı Adı (%year%/%monthnum%/%day%/%postname%) - Yüksek trafikli haber sitelerinde düzinelerce günlük makale yayınlanır. Bu nedenle, gönderme sıklığı yüksek olan çoğu site için tam tarih ve yazı adı kalıcı bağlantı yapısı kullanılır.
  • Yıl, Ay ve Yazı Adı (%year%/%monthnum%/%postname%) - Tam tarih ve yazı adından biraz daha kısadır. Bazıları kısa URL'lerin daha SEO dostu olduğunu söylemektedir. Bu nedenle haber siteleri arasında oldukça popüler bir seçimdir.

Yazı adı ve kategorisi veya sadece yazı adı kalıcı bağlantıları oldukça popülerdir. Çünkü bir makalenin URL içinde yayınlandığı tarihi belirtmezler. Asla eskimeyen içerik (hiçbir zaman güncelliğini yitirmeyen içerik) yayınlarsanız, URL'nizde tarihler kullanmak istemezsiniz.

Bununla birlikte, birçok site sahibi bundan yararlanır. Tüm içeriklerde yayın tarihlerini kaldırırlar. Bu, sayfadaki bilgilerin hala geçerli olup olmadığını bilmediğiniz için bir okuyucu için sinir bozucu olabilir. Örneğin, 2013'te yayınlanmış bir içeriği bugünün içeriği gibi okumak zorunda kalabilirsiniz.

Kategori ve Etiket Tabanını Değiştirmek

Kalıcı bağlantı ayarları sayfasının alt kısmında kategori tabanınız ve etiket tabanınız için isteğe bağlı ayarlar göreceksiniz. Bu alanlar için varsayılan değerler kategori ve etikettir. Bir başka ifadeyle "category" ve "tag" şeklindedir.

Varsayılan ayarlarla, sitenizde WordPress adlı bir kategori varsa, WordPress kategori arşivlerinin URL'si /category/wordpress/ şeklinde olacaktır. Benzer şekilde, temalar adında bir etiket varsa bu etiket için sayfa /tag/temalar/ şeklinde olacaktır.

Bu alanların değiştirilmesi, arşivler için kullanılan URL'leri değiştirmenize olanak tanır. Örneğin, kategori tabanını "kategori" ve etiket tabanını "konu" olarak değiştirebilirsiniz. Böylece /kategori/wordpress ve /konu/temalar şeklinde bir yapıya sahip olursunuz.

Sonuç

Kalıcı bağlantı yapınız site URL'lerinin nasıl oluşturulduğunu belirler. Bu nedenle, sitenizi başlatmadan önce incelemeniz gereken bir şeydir. SEO ve performans açısından bakıldığında, bir kalıcı bağlantı yapısını diğerine tercih etmenin büyük bir faydası yok gibi görünmektedir.

Unutmayın, sitenizin ömrü boyunca aynı kalıcı bağlantı yapısını aktif tutmak sizin yararınıza olacaktır. Herhangi bir nedenle değiştirmeye karar verirseniz, trafiği kaybetmiyor olduğunuzdan emin olmak için çeşitli eklentileri kullanarak yönlendirmeler yapmayı ihmal etmemelisiniz.

Yazar Hakkında

Timur Demir
Timur Demir Ben Timur Demir, 1991 Muğla doğumluyum. Evliyim ve Muğla'nın Dalaman ilçesinde yaşıyorum. 2013 yılından bu yana blog yazarlığı ve son 1 yıldır blog danışmanlığı yapıyorum. Yazara Ait Tüm Yazılar »

Yorum Yap