İçerik Pazarlama Nedir?

İçerik pazarlama, ürün veya hizmet hakkında değerli ve uygun içerikler üretip kullanıcıya bilgi sunarak onu memnun etmeye çalışmaktır.

İçerik pazarlama aslında yıllardır gerçekleştirilen bir pazarlama tekniğidir ancak son dönemlerde internetin yaygınlaşmasıyla birlikte tekrardan önem kazanmaya başlamıştır. Firmalar artık pazarlama ve reklam bütçeleri içerisine içerik pazarlama seçeneğini de etkilediler. Peki, içerik pazarlamayı gerçekten bu kadar değerli kılan durum ne oldu?

Yukarıdaki soruya verilecek en ideal ve uygun cevap, kullanıcıların davranışlarında görünen değişimlerdir. Artık kullanıcılar körü körüne reklamlarla abartılmış, gerçekte ise çok farklı olan ürünleri veya tanıtımı yapılan unsuru tercih etmiyorlar. Kullanıcılar artık araştırma yapabiliyorlar, bilgi arıyorlar ve bir ürünü veya hizmeti satın almadan önce mutlaka diğer kullanıcıların deneyimlerine ve değerlendirmelerine göz atıyorlar.

Kullanıcıların satın alma davranışlarında gerçekleşen bu büyük değişiklik neticesinde firmalar kendi markalarını daha iyi tanıtmak için bilgilendirici içerikler sunmaya başladılar. Sonuç olarak daha önceleri birkaç firma veya kişi tarafından kullanılan içerik pazarlama yöntemi birçok firma tarafından kullanılmaya başlandı ve popüler hala dönüştü.

İçerik pazarlama konusunda muhtemelen aklınıza gelecek ilk soru, bu pazarlama yönteminin tanımı veya açıklaması olacaktır. Nedir bu içerik pazarlama? Hedefi nedir? Kimler kullanır? Eğer içerik pazarlama hakkında yeterli bilgiye sahip değilseniz ilk olarak bu soruları cevaplamalısınız.

İçerik Pazarlamanın Tanımı ve Gelişimi

İçerik pazarlama, klasik pazarlama yöntemlerinden farklı olarak kullanıcıya değer katan bir pazarlama yöntemidir. İçerik pazarlama ile söz konusu ürün veya hizmet hakkında değerli ve uygun içerikler üreterek kullanıcıya bilgi sunmak hedeflenir. Bu bilgi sunumu gerçekleştirildiğinde ise kullanıcının dikkatini çekmek ve onu memnun etmek esastır.

İçerik pazarlamanın bir anda ortaya çıkması gibi bir durum söz konusu değildir. İçerik pazarlama başlangıçta çok düşük seviyelerde kullanıma sahip olsa bile zaman içerisinde yaygınlaşmaya ve popüler olmaya başlamıştır. Yaygınlaşmasının ardında ise iki önemli neden vardır:

  • Kullanıcıların ilgili ürün veya hizmet hakkında bilgi edindikten sonra satın alma davranışının ortaya çıkması.
  • İnternetin ve özellikle sosyal medyanın yaygınlaşması sonucu bilgiye hızlı erişimin sağlanabilir olması.

Bu iki etkenin bir araya gelmesi sonucunda klasik pazarlama yöntemleri anlamlarını yitirmeye başladı ve firmalar yeni bir takım pazarlama formülleri geliştirerek kullanıcıyı (potansiyel müşteri) etkilemeye çalıştılar. Çünkü insanlar bilinçlendikçe artık reklamları umursamamaya, televizyonda reklam gördüklerinde kanal değiştirmeye ve yapılan tanıtımların aldatmaca olduğuna inanmaya başladır.

Tüm bunlar firmaların yaptığı satışların azalması ve nihayetinde marka değerinin düşmesine doğru giden bir süreci beraberinde getirdi. Pazarlamacıların mutlaka bir çözüm üretmesi ve kullanıcılara hitap edebilmesi gerekiyordu. İşte bu noktada içerik pazarlama yöntemleri gelişim göstermeye başladı. Firmalar etkinliğini fark edince bütçelerine bu pazarlama tekniğini eklediler.

icerik pazarlama nedir

Gelinen noktada ise içerik pazarlama gelişim göstermeye devam ediyor ancak bu pazarlama yönteminin kesinlikle gelecekte değerli olacağını söylemek pek mümkün olmayacağına yönelik bir inanç etkisini korumaktadır. Bunun nedeni ise kullanıcı davranışlarının değişkenlik gösterecek bir yapıda olmasıdır. Gelecekte tıpkı geçmişte yaşandığı gibi bir kırılma yaşanırsa firmalar içerik pazarlamayı tamamen bir kenara bırakabilirler veya bu pazarlama tekniğini farklı pazarlama teknikleriyle bir araya getirerek uygulama yoluna gidebilirler.

İçerik Pazarlamanın Yaklaşım Tarzı

Pazarlamacı sözünü duyduğunuz zaman mutlaka zihninizde bir takım kötü izlenimler canlanacaktır. Bu bir meslektir ancak pazarlamacı ve hatta pazarlama kelimesi geçmişte kullanılan yöntemler (hala bazı markalar kullanmakta ısrarcılar) nedeniyle insanların bir çekinceye sahip olmasına neden olmaktadır. Burada kusurlu olan taraf kullanıcılar değildir. Burada kusurlu olan taraf kullanıcıyı aldatarak iş yapmaya çalışan pazarlamacılar ve onların sergilediği katı tutumlardır.

Nitekim, klasik pazarlama yöntemlerinden bir anda alınan maksimum verimi korumak isteyen pazarlamacıların bir kısmı içerik pazarlamanın anlık getiriler sunmamasından yakınmaktadırlar. İçerik pazarlama anlık kazançlar sunmasa bile kazancı düzenli ve tutarlı bir hale dönüştürmektedir. Bir nevi sabır içi olduğunu söylemek doğru olacaktır.

İçerik Pazarlama ve Diğer Pazarlama Yöntemleri

İçerik pazarlama temelde ürünü veya hizmeti kullanıcının gözüne sokmaktan ziyade kullanıcıyı bilgilendirerek ürünü veya hizmeti satın almaya yöneltir. Çalışma yönteminin bu şekilde olduğunu söylemek mümkündür. Bu nedenle içerik pazarlama için dile getirilen tanımlar uzman kişiler nezdinde bile değişiklik göstermektedir. İçerik pazarlamanın ne olduğu sürekli tartışılır ve özellikle diğer pazarlama yöntemleriyle kıyaslamaları sıkça yapılmaktadır.

Bazı pazarlama uzmanları, içerik pazarlamayı diğer pazarlama yöntemleriyle kıyaslamak yerine bütünsel bir yaklaşım sergilemeyi tercih etmişlerdir. Onlara göre kıyaslama yapmak içerik pazarlamadan alınacak verimi azaltmaktadır. Bunun yerine içerik pazarlamayı sosyal medya pazarlamacılığı gibi diğer pazarlama yöntemleriyle bir arada kullanarak bütünsel bir yaklaşım neticesinde daha tutarlı sonuçlar elde etmektedirler.

icerik pazarlama

Elbette içerik pazarlama yönteminin her firma için işe yarayacağını söylemek mümkün değildir. Bir firma için içerik pazarlama beklenenden daha fazla verim sunarken, diğer bir firma için daha düşük bir verim sunabileceğini unutmamak gerekir.

Kısacası, içerik pazarlama diğer pazarlama yöntemleriyle kıyaslanacak olsa bile onlarla uyum içerisinde değerlendirilebilecek bir pazarlama yöntemidir.

İçerik pazarlamanın hedefi bilgi sunumu aracılığıyla kullanıcının ilgisini çekmek ve satın alma kararını baskıcı olmaktan kurtararak kullanıcının kendi kararını verebilmesini sağlamak ile ilgilidir. Tercih edilmesinin ardındaki nedenler ise kullanıcının satın alma davranışının değişmesi ve klasik pazarlama yöntemlerinin artık bu davranışlara cevap veremeyecek nitelikte olmasıdır.

İçerik pazarlama hakkında burada size sunulan bilgileri yeterli buluyor musunuz? Eksik olduğuna inandığınız bilgiler var mı? Düşüncelerinizi dile getirmek için yorum yapmanız yeterlidir.

Yazar Hakkında

Timur Demir
Timur Demir Ben Timur Demir, 1991 Muğla doğumluyum. Evliyim ve Muğla'nın Dalaman ilçesinde yaşıyorum. 2013 yılından bu yana blog yazarlığı ve son 1 yıldır blog danışmanlığı yapıyorum. Yazara Ait Tüm Yazılar »

Yapılmış Yorumlar (2)

17 Mayıs 2020, 17:17

Yine harika bir yazı

17 Mayıs 2020, 17:17

Değerli bir paylaşımda bulunmuşsunuz hocam. Blogunuzu takip etmemiz boşuna değil

Yorum Yap