Dijital PazarlamaSEO

SEO Nedir? (Arama Motoru Optimizasyonu Nedir?)

SEO, “Arama Motoru Optimizasyonu” anlamına gelir. Bu, web sayfalarınızı Google’ın veya diğer aram motorlarının arama sonuçlarında üst sıralara çıkmaları için optimize etme çalışmasıdır. SEO organik (ücretsiz veya ödenmemiş) arama sonuçlarındaki sıralamaları iyileştirmeye odaklanmaktadır. Bir siteniz varsa ve daha fazla trafik almak istiyorsanız pazarlama çalışmalarınızın bir parçası olmalıdır.

Bu arama sonuçlarının sıralaması Google’ın algoritması tarafından belirlenmektedir. Google’ın algoritması her ne kadar gizli olsa bile yıllarca SEO çalışmalarında kaydedilen ilerleme doğrultusunda belirli önemli faktörler hakkında çeşitli bilgiler edinilmiştir. Bu yazıda, “SEO nedir?” sorusuna cevap bulabilecek ve SEO konusunda detaylı bilgiler edinebileceksiniz.

Bölüm 1: SEO Hakkında Temel Bilgiler

SEO öğrenmek için belirli tekniklere ve yöntemlere dalış yapmadan önce SEO hakkında temel bilgiler edinmelisiniz. Özellikle yeni başlayanlar için bu kısım son derece önemlidir.

SEO’da yeni misiniz? SEO’nun nasıl çalıştığını ve hangi yönlerinin önemli olduğunu merak ediyor musunuz? O zaman doğru yerdesiniz!

SEO Nedir?

Arama motoru optimizasyonu (SEO), arama motorlarında organik (ücretsiz) arama sonuçlarındaki sıralamaların iyileştirilmesi işlemidir. Site arama motoru sonuç sayfasında ne kadar yüksek sıralamaya sahipse o kadar çok insan tarafından ziyaret edilmektedir.

SEO çalışmalarının geçmişi 90’lı yıllara dayanmaktadır. Bu yıllar arama motorlarının ilk kez ortaya çıktığı yıllardır. Günümüzde ise SEO temel bir pazarlama stratejisidir ve sürekli büyüyen bir sektör konumunda yer almaktadır.

SEO öğrenmek istiyorsanız, birçok yaratıcı, teknik ve analitik çalışmaya hazırlanmanız gerekmektedir. Farklı hedeflere sahip birçok teknik vardır. Ancak asıl odak noktası her zaman aynıdır. Organik aramalarda en yüksek sonuçlar arasında yer almaya çalışırsınız.

Basitçe söylemek gerekirse, SEO doğru insanlar için doğru siteye sahip olmakla ilgilidir. Bu sadece sitenin kusursuz bir yapısı veya teknik geçmişi ile ilgili değildir. Siteniz, hedef kitlenizin ihtiyaçlarına göre hazırlanmış kaliteli ve iyi optimize edilmiş içeriklerle dolu olmalıdır. Aynı zamanda, diğer sitelerden link alabilecek kadar iyi olmalıdır.

SEO Ne Kadar Zordur?

Google, Bing ve diğer arama motorları çeşitli sıralama algoritmalarını kullanarak siteleri indekse eklemekte ve onları sıralamaktadır. Bu algoritmaların neler olduğunu tam olarak bilebilmemiz mümkün değildir. Sadece algoritmaların belirli parçalarıyla ilgili ufak bilgilere sahip durumdayız.

Google, 200’den fazla sıralama faktörü kullanmaktadır. Bunların çoğunu biliriz. Örneğin, kaliteli içerik, linkler veya site hızı gibi teknik şeyler sıralama faktörlerinin bir parçasıdır. Ancak birçoğu bizlerden gizli tutulmaktadır.

Elbette, siteniz ile sıralama elde etmek için tüm faktörleri bilmenize gerek yoktur. SEO’nun neyle ilgili olduğunu anlamak için bir tencere hayal edebilirsiniz. Bu tencerenin içerisinde üç önemli durum yer alacaktır:

  • Tencerenin kendisi sitenin arkasındaki teknik bilgileri temsil edecektir. Çorbayı uygun bir tencerede pişirmezseniz başarısız olursunuz.
  • Çorba, sitenizin içeriğini temsil eder ve en önemli kısmı oluşturmaktadır. Kötü içerik basit bir biçimde sıralama elde edememek anlamına gelmektedir.
  • Çorbaya katacağınız sos ise sitenizin yetkisini artıran ve çorbanızı mükemmelleştiren en son bileşendir. Bunları sitenize gelen kaliteli linkler olarak değerlendirmek mümkündür.

Arama motorları internet kullanıcıları tarafından bir şeyler aramaya çalıştıkları zaman kullanılmaktadır. Bir site sahibi olarak senin istediğin şey aslında budur. Bir ürün, hizmet, blog yazısı veya başka bir şey sunmanız bir şeyi fark ettirmeyecektir. Arama motoru optimizasyonu yapmak bir zorunluluktur.

Sitenizin arama motorları tarafından indekse eklenmesi gerekmektedir. Aksi taktirde siteniz kaybolacaktır. Akıllıca yapılan SEO çalışmaları arama motoru sonuç sayfasındaki sıralamanızı iyileştirecektir. Daha yüksek sıralamalar daha yüksek trafik anlamına gelecektir. Trafik etkileşimli olursa dönüşüm elde etmeniz mümkün olacaktır.

Özetlemek gerekirse, bir siteyle başarılı olmayı planlıyorsanız SEO çalışmalarına başvurmanız gerekmektedir. Bazı yönler daha karmaşık olmakla birlikte çoğu zaman SEO başarısı birkaç iyi uygulamanın gerçekleştirilmesi ile elde edilebilmektedir.

SEO Nasıl Öğrenilir?

Temel değişiklikler bile arama motorlarının sitenizi nasıl gördüğüyle ilgili büyük bir fark yaratabilecektir. Yeni başlayanlar için oluşturulmuş bu SEO rehberinde, tüm kritik konuları ve SEO temelleri ele alınacaktır. SEO ile kendi başınıza devam etmek için yeterli bilgiyi edinmiş olacaksınız.

SEO’yu öğrenmek istiyorsanız çok fazla çalışmaya ve uygulamaya ihtiyacınız olacağını bilmelisiniz. İşin iyi yanı, internet ortamında tonlarca ücretsiz bilgi bulabilecek olmanızdır. Bu SEO rehberi dahil olmak üzere akıllıca seçimler yapmanız gerekmektedir. Buna ek olarak çeşitli kurslara, eğitimlere veya seminerlere katılmayı düşünebilirsiniz.

SEO konusunda kendinizi bu kadar sıkmak istemiyorsanız veya bunun için vaktiniz yoksa SEO danışmanlarından, uzmanlarından veya ajanslarından yardım isteyebilirsiniz. Bu tür adreslerden destek istemek çoğu zaman kesenin ağzını açmanız anlamına gelebilecektir. Bu yüzden öncelikle ücretsiz kaynakları tüketmelisiniz.

SEO’yla İlgili Temel Terimler

SEO söz konusu olduğunda en basit düzeyde bilmeniz gereken belirli terimler vardır. Bunları iki farklı temel kategoride ele almak mümkündür. Diğerleri ise bu kategorilerle bağlantılı olan alt terimler olacaktır. Öncelikle site içi (on-page) ve site dışı (off-page) SEO terimlerini ve beyaz şapka (white hat) ve siyah şapka (black hat) SEO terimlerini öğrenmeniz gerekmektedir.

Site İçi ve Site Dışı SEO

Site içi SEO çalışmalarını gerçekleştirmek, sitenizi organik arama sonuçlarını etkilemek için optimize etmek anlamına gelmektedir. İçerik optimizasyonun teknik özelliklerine kadar sitenizde yapacağınız hemen hemen her şey bu konuyla ilgilidir:

  • Meta etiketleri
  • Başlıklar
  • URL yapısı
  • Görüntü optimizasyonu
  • İçerik
  • Yapılandırılmış veri
  • Site boyutu ve site hızı

Site dışı SEO çalışmaları, diğer sitelerden link alarak sitenizin SEO otoritesini geliştirmek için yapabileceğiniz tüm etkinlikleri kapsamaktadır. Link elde etmenin birden fazla yolu bulunmaktadır. Başlangıç için şunlarla ilgilenmeniz gerekmektedir:

  • E-posta erişimleri
  • Ziyaretçi yazarlık
  • Sosyal medya çalışmaları
  • Sektörün etkili kişileriyle işbirliği
  • Değerli içerik yazımı

Siyah Şapka ve Beyaz Şapka

Siyah şapka ve beyaz şapka ayrımı aslında kurgusal yapıtlarda ortaya çıkmış bir kavramdır. Bunu iyi çocuklar ve kötü çocuklar olarak tanımlayabilirsiniz. Beyazlar iyiyi, siyahlar ise kötüyü temsil ederler. Fakat SEO söz konusu olduğunda bunu pek ciddiye almanıza gerek yoktur. Her iki SEO yaklaşımına ilişkin görüşler oldukça farklıdırlar.

Siyah şapka SEO arama motoru sonuç sayfasında bir sitenin sıralamasını artırmak için etik olmayan şekilde gerçekleştirilen uygulamalar kümesidir. Bunlar insan faktörünü dikkate almadan arama motorlarını etkilemek için tasarlanmışlardır.

Siyah şapka SEO yöntemleri kısa sürede arama motoru sonuç sayfasının üst kısmına ulaşmanızı sağlayabilecektir. Ancak arama motorları büyük olasılıkla bir süre sonra siteyi bir şekilde cezalandıracaklar veya yasaklı listesine ekleyeceklerdir.

  • Gizleme ve sinsi yönlendirmeler
  • Gizli metinler
  • Anahtar kelime doldurma
  • Link manipülasyonu
  • Uygun olmayan linkler
  • Link çiftlikleri oluşturma
  • Spam yorumlar gerçekleştirme

Beyaz şapka SEO, kurallara ve etik durumlara bağlı olarak gerçekleştirilen bir dizi tekniği içermektedir. Beyaz şapka SEO çalışmalarında genellikle kaliteli ve alakalı içerik, link oluşturma ve genel optimize çalışmaları yer almaktadır.

Beyaz şapka SEO, kullanıcı deneyimini iyileştirmeye yönelik uzun vadeli bir stratejidir. Genel olarak konuşacak olursak, SEO dünyasında iyi adam rolünü oynamak her zaman doğru davranış olarak kabul edilmektedir. En azından sitenizin bir şekilde ceza almasına göz yummamış olursunuz.

  • Kullanışlı içerik oluşturma
  • Doğal linkler oluşturma
  • Marka oluşturma
  • İçerik stratejisi geliştirme
  • Site içi optimize çalışmaları
  • Anahtar kelime araştırması
  • Kaliteye odaklanma

Ayrıca, siyah şapka SEO teknikleriyle karşılaştırıldığı zaman daha az risk almanızı sağlayacak gri şapka SEO adı verilen bir terim mevcuttur. Gri şapka teknikleri Google tarafından açıkça tanımlanmadığı için her zaman risk altında olmanıza neden olabilir. Dolayısıyla sadece bir gün içerisinde tüm sıralamanızı kaybedebilirsiniz. Genel olarak konuşmak gerekirse SEO söz konusu olduğunda Google’ı karşınıza almamanız gerekmektedir.

Bölüm 2: Arama Motorları

Bu bölümde arama motorlarının nasıl çalıştığını, insanların onları nasıl kullandığını ve arama sorgu türleri hakkında bilgi edineceksiniz. Arama motorlarına ve odaklanmanız gereken en tipik sıralama faktörleriyle ilgili daha detaylı bilgiyi aşağıda bulabilirsiniz.

Arama Motorları Nasıl Çalışır?

Arama motorları üç ana bileşenden oluşmaktadır: Tarama, indeksleme ve sonuçları göstermek. Bu üç ana bileşenin birbirini takip eden işlemler zinciri olduğunu unutmamak gerekmektedir. Görsel olarak durum basit bir şekilde şu şekildedir:

Tarama

Tarama, bir siteyi, bölümlerini, içeriğini, anahtar kelimelerini, başlıklarını, linklerini ve resimlerini binlerce küçük botla taramak anlamına gelmektedir. Bu yolla sitede yer alan ve taranmasına izin verilen tüm veriler taranmaktadır.

Tarayıcılar (örümcekler), diğer sitelere çıkışı gösteren bir sitedeki tüm link metnini ve linkleri algılamaktadırlar. Sonra teker teker yeni linkler için bu sayfaları ayrıştırarak işlemektedirler. Botlar, verileri güncellemek için tüm web ortamını düzenli olarak taramayı sürdürmektedirler.

İndeksleme

Bir site tarandıktan sonra indeks oluşturma gerçekleşmektedir. İndeksi devasa bir katalog veya dünyanın her yerinden sitelerle dolu bir kütüphane olarak düşünün. Bir sitenin indekse eklenmesi genellikle zaman almaktadır. Ancak genel olarak bu süre 1-10 gün arasındadır.

Basit bir biçimde “site:alanadi.com” şeklinde arama yaparak sitenizin hangi sayfalarının indekse eklediğini kontrol edebilirsiniz. Ayrıca, her değişiklik olduğunda tarayıcılar sitenizi tekrar gözden geçirmektedirler. Sitenizdeki güncellemeler indekse eklenene kadar bunların arama motorlarında görünmeyeceğini unutmayın.

Sonuçları Gösterme

Sonuçlar hem geliştiriciler hem de kullanıcılar için kritik öneme sahiptirler. İnternet kullanıcısı bir arama sorgusu gönderdiğinde, arama motoru indekse girmekte ve eşleşen sonuçları çıkartmaktadır. Bu, yapılan sorgunun çeşitli algoritmalar doğrultusunda milyarlarca siteye göre kontrol edilmesi işlemidir.

Arama motorlarını çalıştıran şirketler (Google, Microsoft, Yandex ve diğerleri) algoritmalarını herkese kapalı tutmaktadırlar. Buna rağmen arama motorlarının sıralamasını etkileyen birçok sıralama faktörü SEO uzmanları tarafından iyi bir biçimde bilinmektedir.

Sıralama Faktörleri

Bu faktörlerin çoğu kanıtlanmıştır. Ancak bazıları sadece spekülasyonlardan ve efsanelerden ibarettir. Bazı sıralama faktörleri diğerlerinden çok daha önemlidirler. Google sıralama faktörlerini bulabileceğiniz pek çok farklı yer vardır. Ancak sıralama faktörlerini güncel tutan kaynaklardan yararlanmanızı öneririm.

SEO öğrenmek için tüm sıralama faktörlerini ezbere bilmek zorunda değilsiniz. Ancak en azından temel bir bakış açısına sahip olmanız iyi bir fikir olacaktır. Bu sayede SEO çalışmaları kapsamında nelerle uğraşmanız gerektiğini daha net bir biçimde görebilirsiniz.

En önemli faktörlerden biri olan link profili, bir siteye yönlendirilen linklerin sayısına ve kalitesine dayanmaktadır. Bu profil Google’ın bir sitenin otoritesine yönelik yaklaşımına ilişkin çok basitleştirilmiş bir görünümdür. Her link temelde akademik bir alıntı olarak değerlendirilebilecektir.

Diğer bazı önemli sıralama faktörleri arasında ise şunlar yer almaktadır. Bu sıralama faktörlerini incelerken belirli bir öncelik sırasının söz konusu olmadığını unutmayın:

  • Alakalı anahtar kelimeler ve kelime öbeklerinin kullanımı
  • HTTPS kullanımı
  • Link uygunluğu
  • Yazım ve imla hataları
  • Konusal otorite
  • Sosyal paylaşımlar
  • Alan adı yaşı
  • AMP kullanımı
  • Sayfa düzeni

Sıralama faktörleri, site içi SEO faktörlerine (teknik SEO dahil olmak üzere) ve link oluşturma veya site dışı SEO faktörlerine göre farklı kategorilerde ele alınmalıdır. Ancak, ne olursa olsun mutlaka sitenizin alan adı otoritesi ilk kontrol etmeniz gereken noktadır.

İnsanlar Arama Motorlarını Nasıl Kullanırlar?

SEO’nun temel amacı hem kullanıcılara hem de arama motorlarına arkadaş olmaktır. Tüm paranızı ve zamanınızı mükemmel teknik SEO’ya yatırırsanız başarılı olacağınız garanti değildir. Kullanıcı etkileşimi konusunda siteniz zayıfsa sıralamanız bundan olumsuz şekilde etkilenecektir. Kullanıcı her zaman bir numaralı önceliğiniz olmalıdır.

Arama motorları ile insanların etkileşimleri yıllar içerisinde gelişmiş durumdadır. Ancak temel ilkeler genelde aynı kalmaktadır:

  1. Bir çözüme, bilgiye veya bir cevaba olan ihtiyaç
  2. İhtiyacı bir sorgu (anahtar kelime) şeklinde arama motoruna yazmak
  3. İlk sonuçları kontrol etmek
  4. Bir veya daha fazla sonuca tıklamak (siteleri ziyaret etmek)
  5. Cevap için siteleri taramak
  6. Sonuç bulunamazsa arama sorgusunu değiştirerek tekrar arama yapmak

Arama Motorlarının Pazar Payları

Her insanın arama motoru olarak Google’ı kullanmasını beklemek doğru bir yaklaşım değildir. İnsanlar bölgesel olarak farklı arama motorları kullanabilmektedirler.

StatCounter adresinden alınan aşağıdaki veriler dünya genelinde arama motorlarının pazar payını göstermektedir:

  1. %92.85 – Google
  2. %2.32 – Bing
  3. %1.60 – Yahoo!
  4. %0.83 – Baidu
  5. %0.55 – Yandex RU
  6. %0.55 – Yandex

Yine StatCounter adresinden alınan aşağıdaki veriler Türkiye genelinde arama motorlarının pazar payını göstermektedir:

  1. %82.21 – Google
  2. %15.02 – Yandex
  3. %1.61 – Yahoo
  4. %0.78 – Bing
  5. %0.26 – Yandex RU
  6. %0.10 – DuckDuckGo

Arama Sorguları Nasıl Sınıflandırılır?

Arama sorgularını sınıflandırılması söz konusu olduğunda üç farlı arama türü ortaya çıkmaktadır: Gezinme amaçlı sorgular, bilgi arama amaçlı sorgular ve işlemsel arama sorguları.

Gezinme Amaçlı Arama Sorguları

Belirli bir markayı veya siteyi aramayı amaçlamaktadırlar. İnsanlar, tarayıcının geçmişini veya yer işaretlerini kullanmak yerine arama motorlarına “youtube” veya “google” yazma eğiliminde olmaktadırlar. Bu tür aramalara gezinme amaçlı arama sorguları adı verilmektedir.

1.6 milyar anahtar kelimenin analiz edildiği bir çalışmada YouTube, Facebook ve Google gibi markaların diğer gezinme arama sorgularıyla birlikte en yüksek arama hacmine sahip oldukları saptanmıştır. SEO açısından bunu doğru değerlendirmek gerekmektedir.

Bilgi Arama Amaçlı Sorgular

Bunlar, kullanıcılar bilgi aradığında gerçekleşen sorguları oluşturmaktadırlar. Belirli bir siteyi arama söz konusu değildir. Genelde bir şeyin nasıl yapılacağıyla ilgili bir cevap bulmak için başvurulan arama sorgularını oluşturmaktadırlar. Örneğin, “pizza nasıl yapılır” bilgi arama amaçlı bir sorgudur.

İşlemsel Arama Sorguları

Bu tür sorgularda işlem yapma niyeti vardır. Genellikle bir ürün adı (Nike Air Max) veya kategori (spor ayakkabıları) gibi aramalar bu kapsamdadır. Ayrıca, “nike air max nereden satın alınır” veya “nike air max fiyatı” şeklindeki aramalar yine işlemsel arama sorgularının birer parçasıdırlar.

Belirli bir arama sorgusunu hedefleme konusunda neler yapabileceğinizi zaman içerisinde öğrenebilirsiniz. Ancak, Siri, Google Now veya Alexa gibi ses asistanlarının popüler olmaya başladığı bu dönemlerde hedefleme yapmak gün geçtikçe zorlaşacaktır.

Bilgi amaçlı arama sorguları, yeni bir uygulama açarak veya bir satın alma işlemi için seçenek sunarak hızlı bir şekilde işleme dönüştürülebilmektedir. SEO çalışmalarınızda buna dikkat etmelisiniz.

Arama Motoru Sonuç Sayfası Güncellemeleri

Organik arama sonuçlarının ilk sayfasında olmak iyidir. İlk üçe girmek harikadır ama sadece tek bir kazananın olduğunu kabullenerek hareket etmek isteyebilirsiniz. Bu tamamen bakış açısıyla ilgilidir ve söz konusu durum gerçek olmayabilir.

Dünyanın yer yerinden siteler günlük, haftalık veya aylık olarak güncellendiği için internet her geçen gün büyümektedir. Yeni siteler ve değişiklikler bir arama motoru tarafından indekse eklendiğinde organik sonuçların değişmesi söz konusudur.

Diğer bir önemli faktör ise Google’ın sürekli değişen arama algoritmasının varlığıdır. Küçük bir düzeltme veya yenilik her zaman arama motoru sonuçlarının değişmesine yol açmayabilir. Ancak büyük bir algoritma değişikliği söz konusu olduğunda arama sonuçlarında bir deprem etkisi söz konusu olabilecektir.

Söylemeye çalıştığım şey, kazanan siz olsanız bile sıralamanızın bir önceki güne göre bugün farklı olabilmesi mümkündür. Bu durumun aynı zamanda tersinin de mümkün olduğunu unutmamak gerekir. Google arama sonuçlarında aslında en önemli olan durum organik tıklama oranıdır.

Bu oran ne kadar yüksek sitenizin elde edeceği trafik bir o kadar fazla olacaktır. Ancak genel olarak tıklama oranı söz konusu olduğunda 1. ve 2. sıradaki sonuçlar pastadan en büyük payı almaktadırlar. Sitenizin trafik almasını istiyorsanız bir şekilde bu noktalara ulaşmalarını sağlamalısınız.

Arama Motoru Sonuç Sayfası Özellikleri

Elbette ilk sırada yer almak önemlidir. Ancak bugünlerde “sıfırıncı konum” olarak adlandırılan bir alan olduğunu unutmamak gerekmektedir. Basit bir biçimde yapacağınız sorgu için tüm sonuçların üzerinde ayrı bir biçimde gözüken sonuç arama motoru sonuç sayfasının bir özelliğidir.

Şimdi, “patates kızartması tarifi” şeklinde bir arama yapın. Arama sorgusu sonuçlarına göz attığınız zaman ilk sonucun diğer sonuçlarından ayrı bir şekilde ele alındığını kolayca görebilirsiniz. Bu nedenle diğer sonuçları kontrol etmenize pek gerek yoktur.

Arama motoru sonuç sayfasının pek çok farklı özelliği bulunmaktadır. Bunlar umursamak zorundasınız. Bu özellikler kullanıcıların arama motoru sonuç sayfasında görüldükleri zaman onların davranışlarını etkileyecektir. Başka bir ifadeyle, genel organik arama sonuçları içerisinde yer alabilirsiniz ama tıklama oranınız çok düşük olacaktır.

Bunun sebebi, arama motoru sonuç sayfasının özelliklerinin görsel çekiciliğinin daha büyük olmasıdır. Google’da yapılan aramalardan sonra başka sonuçlara tıklamanın gerekmemesi söz konusudur. Alternatif olarak öne çıkarılmış pasaj içerisinde gösterilen kısma tıklamak daha kolaydır. Çünkü o sonuçlarda en üstte yer almaktadır.

Arama motoru sonuç sayfasında görebileceğiniz pek çok farklı özellik bulunmaktadır:

  • Öne çıkan snippet
  • Cevap kutusu
  • Resimler, videolar, ürünler (carousel)
  • Görsel paketleri
  • Harita paketleri
  • Sponsorlu özellikler (Google Ads, uçuşlar, alışveriş)
  • Bilgi grafiği
  • En popüler haberler
  • Olaylar
  • Site linkleri

İşin iyi yanı, bu gelişmiş sonuçların etkisini tespit etmenin ve analiz etmenin çeşitli yollarının olmasıdır. Bunun için çeşitli araçları kullanmanız gerekebilecektir. Sadece anahtar kelimeyi yazarak arama sonuçlarının arama motoru sonuç sayfası özelliklerine göz atabilirsiniz.

Bölüm 3: Site İçi ve Teknik SEO

Site içi SEO, yapılacak uzun bir görev listesini içermektedir. Birkaç yıl önce çoğunlukla meta etiketleri, aşırı optimize edilmiş içerik ve başlıklar ile ilgiliydi. Bu dönemde SEO’yu öğrenmek istiyorsanız site içi işlerde daha çok eğlenirsiniz.

Arama motorları algoritmaları uzun bir yol kat ettiler. İçerik, başlık ve anahtar kelimelerin açıklamalarının arama sonuçlarında yüksek sıralama ulaşmak için yeterli olduğu zamanlardan daha karmaşık hale gelmiştir.

SEO öğrenmek istiyorsanız geçmişte sıkışıp kalamazsınız. Arama motorlarının en büyük gelişmelerden biri, insan faktörünü, başka bir deyişle kullanıcının katılımını göz önünde bulunduracak şekilde gelişim göstermiş olmalarıdır.

Meta Etiketler

Meta etiketleri, HTML kodunun bir parçasıdır. Sitenizin içeriğini açıklarlar. En önemlileri meta başlıklar ve meta açıklamalar olarak bilinmektedir.

Meta etiketler aslında teknik açıdan önemli oldukları kadar normalde değerli değildirler. Anahtar kelimelerle dolu meta başlıklar ve açıklamalar sıralamanızı doğrudan etkilemezler. Ancak sitenizin tıklama oranını ve genel kullanıcı etkileşimini etkileyen güçlü bir psikolojik faktör olmaya devam etmektedirler. Bu nedenle SEO için hala çok önemlidirler.

Başlık etiketlerinin ve meta açıklamaların hiç önemli olmadığını söyleyen uzmanlarla karşılaşırsanız aklınız karışmasın. Öte yandan, Google algoritmasının, metin kopyanız ile yeterince eşleşme söz konusu olmadığı zaman arama sorgusuyla alaka düzeyini daha iyi göstermek için başlıkları ve açıklamaları değiştirebileceğini unutmayın.

İçeriğinizi meta başlık, meta açıklama, başlıklar, genel anahtar kelime yoğunluğu, alt görüntü özellikleri ve diğerlerinde analiz edebilen birçok araç ve eklenti bulunmaktadır. Örneğin, WordPress için Yoast SEO eklentisini kullanmayı düşünmelisiniz.

Bu tür araçlar birçok ipucu sunarlar. Ancak insan faktörü söz konusu olduğunda Google’ın odaklanma algoritmasını takip etme konusunda zorluk yaşayabilirler. Meta etiketleri oluştururken hem teknik bakış açısını hem de kullanıcı deneyimini göz önünde bulundurmanız gerekir.

Site İçi SEO Kontrol Listesi

WordPress’te veya başka bir içerik yönetim sisteminde yapabileceğiniz bazı şeylerle başlamak her zaman daha iyidir.

1. İnsanların Aradıklarını Öğrenme

İnsanların aradığı bir konu hakkında yazmayı planlıyor musunuz? Bakış açınızın farklı ve benzersiz olduğundan emin misiniz? Konuya yeni bir değer katabilir misiniz? Bu konuyu ele alma zamanınız doğru mu?

Bunlar yazmaya başlamadan önce karşılaşılan temel sorulardır. Bir blog sayfası veya bir ürün için açılış sayfası oluşturuyor olabilirsiniz. Ancak bu sorular her zaman değerlerini koruyacaklardır. Bu sorulara cevap verebilmek için anahtar kelime araştırması yapmanız gerekmektedir. İlerleyen bölümlerde bu konuda daha fazla bilgi edinebileceksiniz.

2. Başlık Etiketleri ve Başlıklar

İlgi çekici bir başlık etiketi, meta açıklama ve başlıklar oluşturun. Daha önce söylediklerim aklınızda olmalıdır. Temel anahtar kelimenizi kullanmaya devam etmelisiniz. Böylece kullanıcılar sitenizin ne hakkında olduğunu bileceklerdir. Meta açıklamayı, harekete geçirici mesajı vurgulamak için bir fırsat olarak değerlendirin.

Hem kullanıcıları hem de arama motorlarını sitenizin tıklanması gereken yer olduğuna ikna edin. Bir kez daha, kullanıcının katılımını düşünün. Bu yüzden ucuz veya çok sevimsiz kelimeler kullanmaya çalışmayın. Rakiplerinize bakın, onlar için neyin işe yaradığını analiz edin ve kendi stratejinizi oluşturun.

Başlık etiketleri ve başlıklar için hızlı ipuçları:

  • Google, 70 karaktere kadar olan başlıkları ve 155 karaktere kadar olan meta açıklamaları göstermektedir. Geriye kalan kısmı ise kesme yoluna gitmektedir.
  • İyi okunabilirlik ve doğru yapı için <h1>, <h2>, <h3> gibi etiketleri uygun şekilde kullanın.
  • Yoast SEO gibi eklentileri kullanarak site içeriğinin arama motoru sonuç sayfasında nasıl görüneceğini kontrol edin.

3. SEO Dostu URL’ler

Otomatik oluşturulan URL’leri, şekil ve karakterleri kullanmaktan kaçının. İçeriğe ve başlığına karşılık genel URL’leri kullanın. WordPress kullanıyorsanız kalıcı bağlantıları çok daha kolay bir biçimde düzenleyebilirsiniz.

SEO uzmanları ve blog yazarları, kısa URL’lerin Google’da daha iyi sonuç sunduğunu söylemektedirler. Bunun kullanıcı deneyimi meselesi olduğunu unutmamalısınız. Genel olarak yukarıdaki görselde olduğu gibi URL’ler için yazı ismi seçeneğini kullanmak çok daha sağlıklıdır.

4. Ortam Dosyaları

Ziyaretçilerinizin etkileşimini yükseltmek ister misiniz? Görseller, grafikler ve videolar kullanın. Daha düşük hemen çıkma oranlarına ve daha yüksek etkileşim oranlarına sahip olmak için bu size yardımcı olacaktır. Bazı şeylerin eski moda olarak yazıyla aktarılması önemlidir ama ortam dosyalarını kullanmak bir zorunluluktur.

Video akışı, son birkaç yıldır en sıcak pazarlama trendlerinden biri olmuştur. Ayrıca, insanları içeriğinizi beğenmeye, paylaşmaya veya yorum yapmaya motive etmek için ortam dosyalarından yararlanabilirsiniz.

Ortam dosyaları için hızlı ipuçları:

  • İlgili dosya adlarını (örneğin, fırında-pizza-nasıl-yapılır.jpg) kullanın, alt görüntü niteliklerini doldurun ve dosya boyutunu kullanarak optimize edin.
  • Videolar ve çizelgeler gibi etkileşimli ortam dosyalarını içeriğe gömün.
  • Videolar için çeşitli açıklamalar eklemeyi ve bu açıklamalarda anahtar kelimeleri kullanmayı unutmayın.

5. Dışarı Giden Linkler ve Dahili Linkler

Dışarı giden linkleri kullanmak konunuzla ilgili Google’a alaka düzeyi sinyali gönderecektir. Alakalı ve otorite kaynaklara bağlanmış olduğunuzdan emin olun.

Dahili linkler, diğer yazılarınızı veya site bölümlerinizi tanıtmanın mükemmel bir yoludur. Bu linkler onları ziyaret etmeyi kolaylaştırır ve daha fazla etkileşim sağlar. Dahili linkler aynı zamanda Google botlarının site yapısını anlamalarına yardımcı olmaktadır.

Dışarı giden linkler ve dahili linkler için hızlı ipuçları:

  • Dışarı giden linkler doğrudan sıralamanızı iyileştirmez. Ancak bunları kullanmanız tavsiye edilen bir şeydir.
  • İçeriğin uzunluğa bağlı olarak 2-3 dahili link kullanın.
  • Arama motoru tarayıcıları bu linkleri tarar, bu yüzden bozuk linklere dikkat etmeye çalışın.
  • Dahili link için konu kümesi modelini uygulamaya çalışın. Bir ana içeriğin etrafında onunla bağlantılı 5-6 içerik oluşturun ve bu 5-6 içerikten ana içeriğe link verin.

6. İnsanlara Etkileşim İmkanı

Harika içerik kendini paylaştırır. Evet, belki geçmişte böyleydi. İnsanların bugünde çok tembel olduklarını unutmayın. Bu nedenle paylaşım düğmeleri her zaman sitenizde yer almalıdır. Sosyal paylaşımın 2015 yılından bu yana %50 oranında azaldığını unutmayın.

Facebook, Twitter veya LinkedIn gibi sosyal medyalara ek olarak daha farklı sosyal medya siteleri bulmaya çalışın. Kendi konunuz ile ilgili toplulukların bulunduğu ortamlarda yer almaya çalışın. Burada paylaşımlarınızı sürdürün.

Teknik SEO Kontrol Listesi

Teknik SEO aslında site içi SEO’nun bir alt parçası gibidir. Teknik SEO konusunda düzenleme yapmak için belirli düzeyde bir geliştiricilerden destek almak önemlidir. Ancak bu konuda çok karamsar olmamalısınız. Çünkü sadece WordPress kullanarak bile birçoğunu kendiniz yapabilirsiniz. Odaklanmanız gereken en önemli teknik SEO faktörlerini aşağıda bulabilirsiniz.

1. Search Console

Sitenizi Google Search Console’a bağlamak SEO çalışmalarının temel adımlarından biridir. Sitenizin Google Arama’da yer alan varlığını ve performansını buradan takip edebilirsiniz.

Search Console, anahtar kelime sıralamanızı, tıklama oranlarını, olası Google cezalarını ve teknik SEO için diğer yararlı verileri analiz etmenize yardımcı olacak bir araçtır.

Diğer özellikler arasında içeriğin mobil kullanılabilirliği, dizine almak istediğiniz veya almak istemediğiniz içerikleri belirlemek, site hatalarını görmek, yapılandırılmış veri hatalarını görmek ve linkleri incelemek gibi şeyler vardır.

Search Console için hızlı ipuçları:

  • Search Console özelliklerini kullanmak için her mülkün (sitenin) doğrulanması gerekmektedir.
  • Araçtan tam verim alabilmek için Search Console ve Google Analytics mülkünüz arasında bağlantı kurmanız gerekmektedir.

2. Site Hızı

Site hızı sıralama faktörlerinden biridir. Bu nedenle daima iyileştirilmesi gerekmektedir. Web kullanıcılarının %50’si bir sitenin 2 saniye veya daha kısa sürede açılmasını tercih etmektedirler. Bir site 3 saniye içerisinde yüklenmezse kullanıcıların onu terk etmesi söz konusu olacaktır.

Site hızı için hızlı ipuçları:

  • PageSpeed Insights aracında hız testi gerçekleştirin.
  • Görüntüleri optimize edin, GZIP sıkıştırmasını, HTML sıkıştırmasını, JS ve CSS küçültme özelliğini etkinleştirin. Böylece sunucunun yanıt süresini azaltmaya çalışın.
  • Kaliteli hosting sitenin hızında büyük bir role sahip olacaktır. Bu nedenle güvenilir bir hosting sağlayıcısı seçtiğinizden emin olun.

3. Mobil Optimizasyon

Mobil optimizasyon bir zorunluluktur. Dünya masaüstü cihazlardan mobil cihazlara doğru kaymaktadır. Aslında, mobil cihazlar için optimize edilmemiş bir siteye sahip olmak sıralamanızı epey bir olumsuz yönde etkileyecektir.

Google, mobil öncelikli indeksleme yaklaşımına 2018 yılının Mart ayında geçiş yaptı. Mobil öncelikli indeksleme, Google’ın sitenizin mobil versiyonunu indeksleme ve sıralama için kullanacağı anlamına gelmektedir.

Mobil optimizasyon için hızlı ipuçları:

  • Mobil dostu test araçlarını kullanın ve sitenizin esnekliğini kontrol edin.
  • Anahtar kelime sıralamanızı mobil arama sonuçlarında takip edin.
  • Sitenizin mobil sürümünün oldukça iyi bir biçimde çalıştığından emin olun.

Ayrıca AMP teknolojisini kullanmayı düşünebilirsiniz. Bu teknoloji, statik içeriği daha hızlı hale getirmeyi sağlayan özelliklerle geliştirilmiş bir HTML kodudur. 2017 yılında Google’ın mobil arama projelerinden biriydi. Ancak gelecek için çok kullanışlı olup olmadığı henüz netlik kazanmış değildir.

4. Site Haritası

Bir site haritası, arama motorlarının içeriğinizi taramasına yardımcı olmaktadır. Tüm site bölümlerinin listelendiği bir dosyadır. Karmaşık bir yapıya sahip büyük bir siteye sahip olduğunuzda veya zengin medya içerikleri kullandığınızda bir tanesine sahip olmak iyi bir fikirdir.

Bir site haritasına sahip olmak, sıralamanızın iyileşeceği anlamına gelmez. Google’a göre bu bir avantajdır. Ancak sahip olmadığınız için asla ceza almazsınız.

Site haritası için hızlı ipuçları:

  • Tüm sitelerin bir site haritasına ihtiyacı yoktur.
  • XML site haritasından çok daha fazla site haritası türü olduğu unutulmamalıdır.
  • Site haritası, 50.000’den fazla URL içermemeli ve 50 MB’ı geçmemelidir.
  • Site haritasını sitenizin kök dizinine yerleştirin.

5. Robots.txt

Robots.txt, arama motoru tarayıcılarına sitenin hangi bölümlerine erişmeleri gerektiğini söyleyen bir dosyadır. Bu dosya kök dizinin içerisinde yer almaktadır ve herkese açık bir şekilde erişilebilmektedir.

Bazı komut dosyalarının, gereksiz dosyaların veya resimlerin dizine eklenmesini istemediğiniz zaman oldukça kullanışlıdır.

Robots.txt için hızlı ipuçları:

  • Arama motorlarından içerik gizlemek için robots.txt kullanmayın.
  • Tarayıcılar veya kötü amaçlı yazılım robotları robots.txt dosyasını ihlal edemezler.

Birkaç Teknik SEO Geliştirmesi

Sitenizin performansını artıracak birçok SEO tekniği vardır. İlk önce mevcut durumun analiziyle başlayın. Bu analizler sayesinde fırsatları bulmaya başlayacaksınız. Sayfa analizi için harika araçlar vardır. SEO Site Checkup gibi analiz araçlarından birini kullanarak başlangıcı yapabilirsiniz.

Gelmiş etiket yönetimi için Google Tag Manager kullanın. Böylece web geliştiricilerinden ekstra destek almanıza gerek kalmayacaktır.

2014 yılında Google, HTTPS/SSL kullanan sitelerin sıralamasını yükselteceğini açıklamıştır. Bugün, küçük bir arama sorgusu yüzdesini etkileyen hafif bir sırala faktörü olduğu bilinmektedir.

Bununla birlikte, güvenlik güçlü bir psikolojik faktördür. Örneğin, Google Chrome, SSL ile şifrelenmemiş bir sitesini “güvenli değil” olarak etiketler. Bu kullanıcının siteyle etkileşimini etkileyen bir durumdur.

Bir sitesi hem IP adresi hem de alan adı altında dizine eklendiğinde standartlaştırma yapmak önemlidir. Örneğin, https://www.timurdemir.com.tr/ ve https://www.timurdemir.com.tr/ adreslerinin ikisinin de aynı sayfaya çıkış yapması gerekmektedir.

Bölüm 4: SEO ve İçerik

SEO ve içerik birbirinden iki bağımsız terim olarak görünebilir ama aslında ideal ikili durumundadırlar. Birçok pazarlamacı SEO ve içeriği iki ayrı oyuncu olarak düşünmektedirler. Ancak SEO anlamında başarılı olmak istiyorsanız onların sinerjisinden faydalanmanız gerekmektedir.

Her ne kadar bazı pazarlamacılar mükemmel içerik ile SEO arasında bir bağ olmadığını düşünseler bile gerçeğin bu olmadığını bilmek gerekmektedir. Çünkü bu pazarlamacıların yanıldığını söylemek gerekmektedir.

Site içi optimizasyon olmadan veya tek bir link olmadan yüksek kaliteye sahip bir içerik hayal edebiliyor musunuz? Aynı şekilde, hiç kimsenin okumayacağı içeriklerle dolu mükemmel bir şekilde optimize edilmiş bir site hayal edebiliyor musunuz? Bu soruları düşünmeniz gerekmektedir.

Bazı insanlar hala SEO çalışmalarının arama motorları için, içeriklerin ise insanlar için olduğunu düşünmektedirler. Bunların yanıldığını söyleyebilirim. İçerik ve SEO birbiriyle örtüşen şeylerdir. Sadece benzersiz içerikler yaratmanız ve aynı zamanda onları arama motorları ve insanlar için optimize etmeniz gerekmektedir. Bu durum genel olarak SEO içeriği olarak adlandırılmaktadır.

Hangi Tür İçerikler Dikkate Alınmalı?

Bu çok önemli bir sorudur. Cevap teoride oldukça basittir. Benzersiz olmanız gerekmektedir. Orijinal, düşündürücü ve ilgi çekici içerik oluşturmak harika bir başlangıçtır. İçerik ve SEO baştan itibaren uyumlu bir şekilde ilerletilmelidir. Bunun için çeşitli içerik türlerinden destek almanız gerekmektedir.

Bloglar

Bloglar özellikle son yıllarda çok popülerdirler. İyi bir blog, yalnızca blogcular için değil, e-ticaret siteleri, işletmeler veya profesyonel servis sağlayıcılar için mükemmel bir kullanıcı etkileşimi kaynağıdır.

Blog, ayrıca sevdiğiniz şeyleri yaparak para kazanmanın bir yoludur. Seyahat blogcuları, pazarlama blogcuları vb. bu şekilde para kazanmaktadırlar. Derinlemesine yazılar, kılavuzlar ve nasıl yapılır rehberleri içeren benzersiz bloglar sizi sektörde saygın bir noktaya taşıyacaktır.

Bloglar için hızlı ipuçları:

  • Kalabalıktan sıyrılın ve orijinal olun.
  • Kendi araştırmanızı yürütün ve eşsiz veriler kullanın.
  • Meselenin uzunluk olmadığını bilin, kaliteli bir şekilde okuyuculara değer katmaya çalışın.
  • Güçlü bir kişisel marka oluşturmak için tutarlı olun.
  • Şirketler ve sektörün önde gelen isimleriyle işbirliği yapın.

Ürün Sayfaları

Kaliteli ürün sayfaları her online işletmenin önceliği olmalıdır. AdWords yeniden pazarlama veya ücretli sosyal medya dahil olmak üzere genellikle PPC kampanyaları için açılış sayfaları olarak kullanılmaktadırlar.

Ürün sayfaları için hızlı ipuçları:

  • E-ticaret söz konusu olduğunda sadelik önemlidir ve bir ürünü en net biçimde tanıtmanız gerekmektedir. Ürünün fiyatını ve nasıl satın alınacağını göstermelisiniz.
  • Ürünlerin profesyonel fotoğraflarını kullanın. İlgi çekici bir ürün açıklaması yazın.
  • Site hızı ve kullanıcı deneyimi hiç olmadığı kadar önemlidir.

İncelemeler

Sektörün önde gelen insanlarından biri olmak ister misiniz? Bir inceleme yazmak yeni bir şey değildir. Ancak internet dünyasında her şeyin gözden geçirilebilir olduğunu unutmamalısınız. Çeşitli araçlar, filmler, restoranlar, elektronik cihazlar hakkında incelemeler yazabilirsiniz.

Güvenilir bir sektör öncüsü olmayı başarırsanız insanların görüşlerini etkileyebilir ve sponsorlu incelemelerden yararlanabilirsiniz. İncelemeler etkileyici pazarlamanın kaçınılmaz bileşenlerinden biridir.

İncelemeler için hızlı ipuçları:

  • Belirli bir konu seçin.
  • Bazı şirketler 5 yıldızlı bir inceleme için iyi para öderler ama bu tür teklifleri kabul etmeyin.
  • İyi veya kötüyü belirlemek için kendi standartlarınızı oluşturun.
  • Tutarlılık güçlü bir marka olmanın temel anahtarıdır.

Orijinal araştırmalar

Yaptığınız çalışmaları, topladığınız ilginç verileri, müşteri memnuniyeti için uyguladığınız stratejiyi veya yeni bir ürün ortaya koyarken neler yaptığınızı insanlara anlatın. Denemeler yapın, sektörünüzde yer alan birer efsaneye dönüşmüş olan kalıpları test edin.

Orijinal araştırmalar ile ilgili en iyi şey her zaman benzersiz olmaları ve okuyucular için yeni bilgilerin keşfedilmesini sağlamasıdır.

Orijinal araştırmalar için hızlı ipuçları:

  • Zaman ayırarak araştırma yapın, yeterince özgün olan veriler hazırlayın ve dürüst olun.
  • İşletmeniz hakkında yazıyorsanız şirketin arkasındaki insanları ön plana çıkarın.
  • Utanmayın, insanlar sadece sıkıcı başarı hikayeleriyle ilgilenmezler.

İnfografikler

İnfografikleri herkes sever! Onları paylaşmak ve indirmek kolaydır. Ancak, yazarlar bunları sık sık metinlerin yerine kullanmak isterler. Bu nedenle infografikler karmaşık görseller ve metinlerle bir arada kullanıldıkları için zaman içerisinde potansiyellerini kaybetmişlerdir.

İnfografik oluşturmak bilgiyi güzel ve okunması kolay halde paylaşmak anlamına gelmektedir.

İnfografikler için hızlı ipuçlar:

  • İnfografikler hala büyük bir öneme sahiptirler ve link elde etme konusunda güçlü potansiyelleri vardır. Hem veri hem de tasarımla ilgi çekici şeyler sunmuş olduğunuzdan emin olun.
  • Sadece en önemli verileri kullanın.
  • Bir hikaye oluşturun, ona grafikler ve resimler ekleyin.
  • İnfografik hazırlarken yazı metnini unutmayın çünkü tarayıcılar resimdeki metinleri okuyamazlar.

Rehberler ve İpuçları

Çoğu zaman rehberler blogların bir parçası olarak paylaşılmaktadır. Rehber, nasıl yapılır, püf noktaları ve ipuçları gibi kelimeler çekici anahtar kelimelerdir. Rehberler veya nasıl yapılır tarzı içerikler oluşturabilirsiniz. Ancak bunlardan zaten binlerce olduğunu unutmamalısınız.

Başkalarını kopyalamaya çalışmayın, rakiplerinizden farklı ipuçları ve püf noktaları sunmaya çalışın.

Rehberler için hızlı ipuçları:

  • Kendi videolarınızı kaydedin veya en azından özel ekran kayıtları ve ekran görüntüleri kullanın.
  • Ürün sahibine veya satıcısına link almak veya sosyal paylaşım almak istediğinizi söyleyin.
  • Kendi ürününüz ile ilgili rehber yazıyorsanız, ek trafik ve dahili bir link almak için kılavuzu ürün açılış sayfasına yerleştirin.

En İyileri ve Popüler Olanları İçeren Listeler

Bir başka popüler yazılı içerik biçimi en iyiler veya popüler olanlar listesini içermektedir. Binlerce liste türü vardır. Bu nedenle konu hakkında akıllıca düşünmeniz gerekmektedir.

Liste yazmak, potansiyel müşterileri toplamak, değerli yorumlar kazanmak ve sosyal paylaşımlar ile linkler sayesinde paylaşılan bir içerik oluşturmak için son derece önemli bir fırsattır.

En iyileri ve popüler olanları içeren listeler için hızlı ipuçları:

  • Başlık yazı ile ilgili her şeyi anlatmalıdır.
  • Olağanüstü gerçeklere yer vermelisiniz.
  • Yapıyı olabildiğince basit tutmalısınız.
  • Kanıtlanmış veri kaynaklarını kullanın.
  • Okuyuculardan yorumlarda listenize katkı yapmasını isteyin.

Röportajlar

Bir sektör öncüsünden benzersiz bilgiler ve görüşler almak mükemmel bir işin altına imza atmak demektir. Bu tür içerikler güvenilirlik, trafik, sosyal paylaşımlar ve linkler oluşturmanıza yardımcı olacaktır.

Dahası, geniş kitleli görüşme yapanlar röportajı paylaşırlarsa ücretsiz olarak yüksek trafik üreteceklerdir. Röportajı yazılı olarak yapabilir, video veya podcast hazırlayabilirsiniz.

Röportajlar için hızlı ipuçları:

  • Sektörünüzde öncü olan birileriyle görüşmeye çalışın.
  • Röportajın yapısını net bir şekilde belirleyin.
  • Soruların doğal olarak akıp gitmesini sağlayın.
  • Röportajı yapanlara çeşitli esneklikler sunun çünkü okuyucular onların düşüncelerini merak etmektedirler.

Videolar

Daha fazla etkileşim, sosyal paylaşım, beğeni, link, potansiyel müşteri adayı ve dönüşüm elde etmek için videoları kullanabilirsiniz. Bunlar, video içeriği kullanın en büyük yararlarından bazılarıdır. Videolar dönüşüm oranlarını %80 oranında yükseltebileceklerdir.

Videolar için hızlı ipuçları:

  • Bir senaryo yazın, hatalar için kontrol edin ve senaryoyu uygulayın.
  • Donanım ve düzenleme yazılımı için veya profesyonel bir video yapımcısı ile çalışmak için bütçe hazırlayın.
  • Konuşma metnini dahil edin.
  • Bir pazarlama planı oluşturun veya en azından harcadığınız zamanı ve parayı geri kazanabilmek için temel promosyon faaliyetleri planlayın.
  • Her zaman kendi videolarınızı kullanmak zorunda değilsiniz. Sektörde uzman olan birinin paylaştığı videodan yararlanabilirsiniz.

E-kitaplar

E-kitaplar genellikle potansiyel müşteri oluşturmak için kullanılmaktadır. B2B sektöründe e-kitap kullanımını daha sık bir biçimde görebilirsiniz. Ancak e-kitap indirmek için e-posta adresi gerektiren pek çok farklı B2C sitesiyle karşılaşmanız mümkündür.

Hiç kimse bedavadan e-posta adreslerini paylaşmazlar. Okuyuculara bunun için iyi bir neden sunmalısınız. E-kitaplar genellikle PDF olarak gelmektedirler ve uzun bir içerik parçasına sahip olmaktadırlar.

E-kitaplar için hızlı ipuçları:

  • Uygun bir kitap hazırlayın. İlgi çekici bir konu, başlık, özet, güvenilir yazar, doğru okuma ve akılda kalıcı tasarım önemli noktalardır.
  • İndirmeleri için kullanıcıları motive edin. Benzersiz ve ilgi çekici veriler ve özel ipuçları içeren e-kitaplar sunmaya çalışın.

İdeal Blog Yazısı Uzunluğu

Birkaç yıl önce anahtar kelimelerle donatılmış olan uzun yazıları üst sıralarda kolayca yer almaktaydılar. Her nasılsa, aynı anahtar kelimelerle neredeyse yüzlerce aynı makalenin bulunması söz konusuydu. İçerik uğruna içerik oluşturmak artık hiçbir işe yaramamaktadır.

Bir yazı yazdığınız zaman okuyucunun dikkatini çekmeniz gerekmektedir. Başlık, ilk paragraf, içerik türü ve en önemlisi genel içerik yapısı ilk dikkat etmeniz gereken noktalardır. <title>, <h1>, <h2>, <h3> ve diğer HTML etiketlerini doğru kullanmaya çalışın.

Zaman söz konusu olduğunda ise yaklaşık 7 dakikalık okunma süresi olan paylaşımlar ideal olarak görülmektedirler. SEO’ya gelince birçok çalışma ortaya konmuştur. Birçoğu daha uzun yazıların biraz daha iyi olduğunu kanıtlamış çalışmalardır.

Sitedeki Kopya/Yinelenen İçerikler

Herhangi bir şekilde sitenizde başka yerde kullanılan bir kelimeyi veya cümleyi kullanmanız gerekecektir. Sitenizde çok fazla kopya/yinelenen içerik varsa 301 yönlendirmeleri veya rel=”canonical” link ögesini kullanabilirsiniz. Google Search Console yardım sayfalarında bu konuyla ilgili daha fazla bilgi bulabilirsiniz.

Metin satırlarını kopyalamak planlarınız arasında yoksa sakin olmalısınız. Google algoritması, bunu bilerek yapıp yapmadığınızı veya yeni içeriğiniz doğal bir parçası olup olmadığını kolayca farklılaştırmaktadır.

Başka birinin içeriğiniz kopyalamayı düşünüyorsanız bu SEO rehberi hiçbir şekilde işinize yaramayacaktır. Yaptığınız şey intihal yani taklitçilik olacaktır. Bir taklitçi olmanız durumunda başınıza telif hakları gibi çeşitli problemler çıkabilecektir. Bununla birlikte Google sitenizi arama sonuçlarında cezalandırmayı düşünebilecektir.

Kopya içerikleri saptamanın en popüler yollarından birisi Copyscape kullanmaktır. Yapmanız gereken tek şey içeriğe ait URL’yi girmek ve tarama gerçekleştirmektir.

Harika içerik oluşturmak doğru araştırmayı yapmakla başlamaktadır. Konuyu düşünün, anahtar kelime araştırması yapın, arkadaşlarınıza sorun veya Facebook gibi yerlerde anket yapın.

Konuyu seçtiğiniz zaman piyasayı araştırın ve en üst sıradaki tüm siteleri dikkatlice okuyun. Bunları kopyalamaya çalışmayın. Kendi benzersiz içeriğinizi oluşturmaya çalışın ve onu mükemmel bir şekilde optimize edin. Bunu yaptıktan sonra onu tanıtmaya başlayabilirsiniz.

Bölüm 5: Anahtar Kelime Araştırması

Anahtar kelime araştırması SEO çalışmalarının temelinde yer alan önemli bir görev durumundadır. Anahtar kelime araştırması özellikle nişi bulma ve sıralama elde etmek için çaba gösterilecek kazançlı anahtar kelimeleri bulmakla ilgilidir.

Anahtar kelime araştırması olmadan içerik oluşturmak pek işe yaramaz. Düzgün iyileştirmeler olmadan içerik sıralama almayacak ve site trafiği düşük olacaktır. Yeterince kaliteli trafik oluşturmak için hangi anahtar kelimeleri hedef alacağınızı bilmeniz yeterlidir.

Anahtar Kelimeler Nasıl Bulunur?

Anahtar kelimeleri bulmanın çeşitli yolları vardır. İlk göreviniz çekirdek anahtar kelimeleri bulmak olmalıdır. Bunlar daha fazla anahtar kelime fikri bulmak için birer basamak olarak kullanacağınız ifadelerdir. Örneğin, kahve konusunda bir blog açmış durumdaysanız “kahve çekirdekleri”, “kahve makineleri” veya “espresso” gibi basit ifadeler fazlasıyla işinize yarayacaktır.

Anahtar kelimeleri bulmak için geleneksel hale dönüşmüş olan yöntemleri kullanmanız gerekmektedir.

Google Önerileri

Google, doğrudan arama motoru sonuç sayfasında birkaç anahtar kelime önerisi sunmaktadır. Google otomatik tamamlama, ayrıca insanlar bunları sordu ve ilgili aramalar gibi özelliklerle ile anahtar kelime fikirleri konusunda harika bir kaynak olabilmektedir.

Otomatik tamamlama özelliğini kullanmak istiyorsanız çekirdek anahtar kelimenizi Google aramasına yazmanız yeterli olacaktır. Öneriler otomatik olarak karşınıza çıkacaktır.

Daha fazla otomatik tamamlama fikri bulmak için çekirdek anahtar kelimenizi alfabedeki farklı harflerle birleştirebilirsiniz. Örneğin, e-posta pazarlaması a veya e-posta pazarlaması b gibi yaklaşımları kullanabilirsiniz.

Google arama motoru sonuç sayfasında bulunabilecek başka bir anahtar kelime örneği ise ilgili aramalar kısmıdır.

Tüm bu özellikler tüm dünyadaki insanlar tarafından kullanılan gerçek arama sorgularını temel alan önerilerden oluşmaktadır.

Anahtar Kelime Araçları

Tek bir çekirdek anahtar kelimeye dayanarak size yüzlerce anahtar kelime fikri sağlayabilecek birçok ücretsiz anahtar kelime aracı vardır. En popüler olanlardan biri Google’ın Anahtar Kelime Planlayıcı aracıdır. Ancak bu anahtar kelime aracının ana odak noktası PPC reklamları için anahtar kelime araştırması yapmak olduğu için çoğu zaman doğru şekilde sonuç elde etmek mümkün olmayabilecektir.

Bir başka popüler ücretsiz araç ise AnswerThePublic adını taşımaktadır. Bu araç otomatik olarak yüzlerce farklı Google otomatik tamamlama önerisi oluşturmaktadır. Ancak bu aracın belirli dillerle sınırlı olduğunu unutmamak gerekmektedir.

Anahtar kelime araştırması yapmanızı sağlayacak ücretsiz araçlarda özellikler çok sınırlıdır. Birçok anahtar kelime önerisi sunabilmektedirler. Ancak 500 farklı anahtar kelime fikriyle tam olarak ne yapmanız gerektiğini bilmiyor olabilirsiniz.

Profesyonel ve ücretli anahtar kelime araçlarını kullandığınız zaman anahtar kelimeleri değerlendirmek ve en iyisini seçmek için başka yararlı SEO çözümleri ve öngörüleri elde edebilirsiniz. Ayrıca bunlar size daha fazla zaman kazandıracaklardır ve size rekabet avantajı sunacaklardır.

Premium anahtar kelime araçları sayesinde anahtar kelime önerilerine ek olarak sunulan verilerle sıralama elde etme şansınızı görebilir ve aynı zamanda rakiplerinizi analiz edebilirsiniz. Bu araçları kullanarak her bir anahtar kelime için arama motoru sonuç sayfasında karşınıza çıkabilecek zorlukları görebilirsiniz.

Ücretli bir anahtar kelime aracına yatırım yapmak istemiyor olabilirsiniz. Bu gayet anlaşılabilir bir durumdur. Ancak sitenizden herhangi bir şekilde para kazanmak istiyorsanız kaliteli bir anahtar kelime aracına er ya da geç yatırım yapmanız gerekeceğinden emin olabilirsiniz.

Diğer Platformlar

Anahtar kelime fikirlerini hemen hemen her yerde aramanız mümkündür. Nişinizde yer alan insanlara soru sormak, onlarla iletişim kurmak ve fikirlerini paylaşmak için çeşitli sitelere odaklanabilirsiniz. Anahtar kelime fikirlerini bulmak için en popüler platformlardan bazıları şu şekildedir:

  • YouTube
  • Reddit
  • Quora
  • Vikipedi
  • Forumlar
  • Soru Cevap Siteleri

Anahtar Kelime Ölçütleri

Geçmişte içerik oluşturucular yalnızca yüksek aranma hacmi olan anahtar kelimeleri bulmak için anahtar kelime araştırması yapmaktaydılar. Arama motoru algoritmalarını kandırmak ve organik aramada üst sıralarda yer almak için onları içeriğe doldururlardı. Bu artık pek geçerli bir yöntem değildir. Çünkü anahtar kelime araştırması çok daha karmaşık bir hale gelmiş durumdadır.

Bugünlerde daha fazla ölçütle çalışmak zorundasınız. Google’ın RankBrain algoritmasını hesaba katmalısınız ve sıralama almak istediğiniz gerçek arama motoru sonuç sayfasını düşünmelisiniz.

RankBrain, Google’ın yapay zekaya dayanan algoritmasının bir bileşenidir. Google, arama sorgusunun arkasındaki amacı anlama konusunda yardımcı olmaktadır. Bununla birlikte makine öğrenme sistemi sayesinde kullanıcılara en alakalı sonuçları sunmaktadır.

Yüksek arama hacimlerine ve düşük anahtar kelime zorluğuna sahip alakalı anahtar kelimeler, anahtar kelime araştırmasının en önemli üç faktörünün ideal kombinasyonudur. Bu üç faktörden birini bile ihlal ederseniz kısa süre içerisinde tüm çalışmalarınız çöküş yaşayacaktır.

Maalesef her zaman bu üç faktörü bir araya getirmek mümkün değildir. Bu faktörler arasında bir denge tutturmanız gerekmektedir.

Uzun Kuyruklu Anahtar Kelimeler ve Aranma Hacimleri

Uzun kuyruklu anahtar kelimeleri araştırmak ve bunları kullanmak çok önemlidir.

Uzun kuyruklu anahtar kelimelerin aranma hacimleri oldukça düşüktür. Ancak size çeşitli fırsatlar sunabilmeleri mümkündür. Bu nedenle söz konusu anahtar kelimeleri kontrol etmeli ve muazzam potansiyellerini görmeye çalışmalısınız.

Uzun kuyruklu anahtar kelimelerle sizi bulan ziyaretçiler içeriğiniz ile daha fazla ilgileneceklerdir. Aynı zamanda bu ziyaretçilerin dönüşüm oranları çok daha yüksek olacaktır. Bunun sebebi, sorgunun alakalı sonuçları bulabilecek kadar spesifik olmasıdır. Bu tür arama sorgularda ilk sırada yer almayı istemek kaçınılmaz bir taleptir.

Uzun kuyruklu anahtar kelimelerin en büyük dezavantajı aranma hacmidir. Bazen ayda 100 arama kadar düşük olabilmektedirler. Bu yüzden doğru dengeyi bulmanız gerekmektedir. Anahtar kelime araştırma araçlarında yer alan anahtar kelime zorluğu adı verilen ölçtü bunu gerçekleştirmenize yardımcı olacaktır.

Anahtar Kelime Zorluğu

Sıralama elde etmek istediğiniz anahtar kelimeleri bulduktan sonra bu hedefe ulaşmanın ne kadar zor olacağını değerlendirmeniz gerekmektedir. Anahtar kelime zorluğu size yardımcı olacak çok faydalı bir ölçüttür. Değer genellikle 0-100 arasında bir ölçekte gösterilmektedir. Puan ne kadar yüksek olursa anahtar kelime için arama motoru sonuç sayfasında 1. sırada yer almak bir o kadar zor olacaktır.

Piyasada anahtar kelime zorluğunu hesaplayan birçok anahtar kelime araştırma aracı bulunmaktadır. Değerler değişebilmektedir. Örneğin, bir araçta 30 olarak gördüğünüz zorluk puanı bir başka araçta 50 olarak görebilirsiniz.

Bunun sebebi hesaplamaların birbirinden farklı ölçütlere ve algoritmalara dayalı olmasıdır. Önemli olan sonuçları karşılaştırmak ve doğru olanı bulmaya çalışmaktır.

Arama Amacı

Arama motoru sonuç sayfası analizi anahtar kelime araştırmasının çok önemli parçalarından biridir. Bu analiz size arama motoru sonuç sayfasındaki sitelerle rekabet etme fırsatı sunacaktır. Aynı zamanda optimize etmek istediğiniz anahtar kelimelerin arkasındaki arama amacını gösterecektir.

Arama motoru sonuç sayfasına bakarak arama sorgusunun ardındaki niyeti tanımlayabilirsiniz. Örneğin, “ev yapımı pizza tarifi” ararken muhtemelen pizza siparişi vermek istemezsiniz.

Bunu daima aklınızda bulundurun. Böylece yanlış anahtar kelimeler için optimizasyon hatasına düşmemiş olursunuz.

Kısaca bahsetmek gerekirse 4 farklı arama amacı türü vardır:

  • Gezinme – Belirli bir siteyi veya markayı aramak (örneğin, “google analytics”)
  • Bilgi Edinme – Genel bilgi aramak (örneğin, “kahve nasıl pişirilir?”)
  • İşlemsel – Bir şey satın almayı istemek (örneğin, “apple iphone xs satın al”)
  • Ticari – Bir şeyi satın almadan önce araştırma yapmak (örneğin, “apple iphone xs inceleme”)

Örneğin, pizza tariflerinin paylaşıldığı bir blog sahibiyseniz “pizza” anahtar kelimesi için 1. sırada yer almanıza gerek yoktur. Bu anahtar kelime dünya genelinde 4 milyondan fazla aylık aramaya sahiptir. Ancak anahtar kelime için arama motoru sonuç sayfasına bir göz atın:

Pizza Hut, Little Caesars veya Domino’s ile rekabet etmek planların arasında yoksa bu tür bir anahtar kelimeyi hedeflemek gibi bir amaca sahip olmanıza gerek yoktur. Bu tür anahtar kelimeler çok çekici olmalarına rağmen çoğu zaman nişinize uygun olmayacaklardır. Dahası, dünyadaki tüm aramalardan sadece birkaçını temsil etmektedirler. Aramaların çoğu uzun kuyruklu sorgulardan oluşmaktadır.

Anahtar Kelime Araştırması Nasıl Yapılmaz?

Yeni başlayanlar ve sabırsız içerik oluşturucuları diğer ölçütleri düşünmeden genellikle Google Anahtar Kelime Planlayıcısı aracında yüksek aranma hacmine sahip bir anahtar kelimeyi hedeflemeye çalışmaktadırlar. Yukarıda açıkladığım gibi ideal bir anahtar kelime bulmak yalnızca aranma hacmiyle ilgili bir şey değildir.

Diğer yaygın bir hata ise verilerin yanlış yorumlanmasıdır. Yapılan en yaygın hatalardan birisi Google Anahtar Kelime Planlayıcısı aracındaki “rekabet” puanına odaklanmaktır. Bu ölçüt ile anahtar kelime zorluğu arasında çok ciddi farklılıklar bulunmaktadır.

Google Anahtar Kelime Planlayıcısı aracındaki rekabet, Google Ads’taki rekabet seviyesini temsil etmektedir. Bu anahtar kelime için sıralamanın ne kadar zor olduğunu gösteren bir durum değildir.

Ne pahasına olursa olsun kaçırmanız gereken bir başka şey ise anahtar kelime doldurma yöntemidir. Anahtar kelime araştırmaları artık ideal bir anahtar kelime bulmak ve onları mümkün olduğunca kullanmakla ilgili değildir.

Bunun yerine bir odak anahtar kelime seçmeli ve onu şunların içerisinde kullanmaya çalışmalısınız:

  • Başlık
  • Başlık etiketi
  • Metnin 1. veya 2. paragrafı
  • Metinde birkaç kez

Google sürekli kendini geliştirmekte ve içeriğin ne hakkında olduğunu daha net bir biçimde anlayabilmektedir. İyi yazılmış, kapsamlı ve kullanıcı dostu bir içerik söz konusu ise metinde kullanmadığınız anahtar kelimeler için dahi sıralama almanız mümkün olacaktır.

Bu nedenle aynı anahtar kelimeyi tekrar tekrar kullanmak yerine LSI (gizli anlamsal indeksleme) anahtar kelimelerini, çekirdek anahtar kelimelerle ilişkili olacak şekilde kullanmalısınız. LSI anahtar kelime araştırmasında göz önünde bulundurulması gereken harika bir seçenektir.

LSI anahtar kelimeleri mevcut trendlere göre her zaman değişiklik göstermektedir. İçeriğinize anlamsal anahtar kelimeler eklemek iyi bir fikirdir. Bir sürü faydalı anahtar kelime fikri oluşturmak için bu konuda size yardımcı olacak araçları kullanabilirsiniz. Bunlardan en popüleri ise LSIGraph aracıdır. Ancak bu araç Türkçe dilini desteklememektedir.

Bölüm 6: Link Oluşturma

Yeni başlayanlar için hazırlamış olduğum SEO rehberinin bu bölümünde arama motoru optimizasyonunun en önemli yönlerinden biri olan link oluşturma hakkında bilgiler bulabileceksiniz. Kaliteli bir link profili oluşturmak istiyorsanız neler yapmanız gerektiğini burada öğrenebileceksiniz.

Link oluşturma, diğer sitelerden link alma işlemidir. Teknik açıdan bakıldığında linklerin siteler arasında gezinme işlevi sunan köprü metni olduğu görülmektedir. Linkler site içeriğini indekse ekleyen arama motorları tarafından taranmaktadır.

Link Oluşturma Neden Önemlidir?

Arama motorları yeni siteleri keşfetmek ve arama motoru sonuç sayfasındaki bir sitenin genel sıralamasını belirlemek için linkleri kullanmaktadırlar. Başka bir deyişle, yeni içeriği araştırmakta ve bir sitenin otoritesini dış kaynaklardan gelen otoriteye dayanarak belirlemektedirler.

Bu, bir sitenin link profilinin en önemli sıralama faktörlerinden biri olduğu anlamına gelmektedir.

Google, 1990’larda PageRank’ı piyasaya sürdüğünde, linklerin sayısı genel sıralamanın önemli bir ölçütü olarak kullanılmıştır. Bu dönemlerde ne kadar çok link kullanırsanız sıralamanız o kadar iyi olacaktır. Bu kolayca kötüye kullanılabilecek bir şey olduğu için gölgeli link oluşturma tekniklerinin cezalandırılmasına odaklanan birkaç Google algoritması geliştirilmiştir. Bugün, link oluşturmak artık linklerin sayısıyla ilgili değildir. Çoğunlukla kalite ve alaka düzeyiyle ilgili bir durum olmuştur.

Backlink Türleri

Genel olarak konuşacak olursak iki tür backlink türü bulunmaktadır:

  • Do-follow backlinkler, link sayfasının otoritesini link verilen sayfaya yönlendirmektedirler. Bu otoriteye sıklıkla “link suyu” adı verilmektedir.
  • No-follow backlinkler, link verilen siteye herhangi bir puan götürmezler. Tarayıcılara saymamalarını söyleyen rel=”nofollow” HTML etiketi nedeniyle hedef siteye otorite aktarmazlar.

No-follow veya un-follow olarak nitelendirilen linklerin siteden siteye değer aktarması mümkün değildir. Bu tür linklerin SEO açısından herhangi bir değerleri yoktur.

Link Metni

Link metni linkin görünür ve tıklanabilir parçasıdır. Tarayıcıların, bağlantılı sayfanın ne hakkında olduğunu anlamasına yardımcı olmaktadır. Daha fazla sayfa, link metinlerinde kullanılan belirli terimlerle bağlantı kuruyorsa, bu terimler arama motorlarında sıralama elde etmenize yardımcı olabileceklerdir. Bu durumda tek ihtiyacınız olanın odak anahtar kelimeyi bir link metni olarak kullanmak olarak düşünebilirsiniz.

Bu iş o kadar kolay değildir. Aşırı optimize edilmiş bir link metni profili Google tarafından algoritma bağlantılı ceza almanıza neden olabilecektir. Link metinlerini yapay olarak ince ayarlamaya çalışmaktan ziyade doğal olmalarını sağlamak çok daha iyi olacaktır.

Aşağıda yer alan link metinleri arasında belirli bir denge olmalıdır:

  • Anahtar kelimeler ve sözcük öbekleri (örneğin, “seo araçları”)
  • Markalar (örneğin, “nike”)
  • Markalı terimler (örneğin, “nike spor ayakkabılar”)
  • Genel link metinleri (örneğin, “sayfa”)
  • Yalın URL’ler (örneğin, “timurdemir.com.tr”)
  • Harekete geçirici mesajlar (örneğin, “buraya tıklayın”)

Link metinlerini doğru şekilde kullanmak gerçek anlamda detaylı çalışma gerektirmektedir. Onları nasıl optimize edeceğinizi en iyi şekilde öğrenmeye çalışmalısınız.

Backlinklerin Kalite Yönleri

Google yönlendiren siteleri birçok farklı kalite yönü açısından dikkate almaktadır:

  • Alan Adı Otoritesi
  • Sayfa Otoritesi
  • Diğer link profili kalite ölçümleri

Moz ve Majestic tarafından oluşturulmuş olan ve bu nitelikleri değerlendirmenize imkan tanıyacak önemli birkaç ölçüt vardır:

  • Moz Page Authority (PA)
  • Moz Domain Authority (DA)
  • Majestic Trust Flow (TF)
  • Majestic Citation Flow (CF)

Bu değerler ne kadar yüksek olursa alınacak backlinkin kalitesi bir o kadar yüksek olacaktır. Ancak Majestic’in linkleri değerlendirme ölçütleri olan Trust Flow ve Citation Flow ölçütlerine göz attığınız zaman linklerin farklı bir yönünü görmüş olursunuz.

Trust Flow, güvenilir bir çekirdek siteye yakından bağlanmış sitelerin daha yüksek puanlar alabilmesi mümkündür. Bununla birlikte bazı şüpheli linkleri olan sitelerin çok daha düşük bir puan alabilmesi söz konusudur. Citation Flow, bir URL’nin ne kadar etkili olduğuna, sitelerin link verdiği siteyle ne kadar alakalı olduğunu tahmin etmektedir.

Alaka Düzeyi

Bir siteye yönlendirilen linklerin içeriği ile alakalı olması gerekmektedir. Eğer tarifler hakkında bir blog sahibiyseniz bir kıyafet mağazasından backlink almak sizin işinize pek yaramayacaktır.

Link Yerleşimi

Ana yazılardaki veya bölümlerdeki linkler, footer ve sidebar kısmındaki linklerden çok daha iyidirler. Tek linkler, site genelindeki linklerden çok daha değerli olma eğilimindedirler. Site genelindeki link bir sitenin tüm sayfalarında görünmektedir. Genellikle footer, header veya sidebar kısımlarında bulunmaktadırlar. Site genelindeki linkler hem iç hem de dış link oluşturmak için idealdir. Bunlar çok fazla trafik üretebilirler. Onlardan korkmanıza gerek yoktur. Yalnızca linkleri doğal bir biçimde kullandığınızdan ve SEO potansiyellerinin tek linklere kıyasla biraz daha düşük olacağından haberdar olmalısınız.

Yukarıdaki hususlara ek olarak linkin yeniliğini, link metni kalitesini, popülerliğini ve sosyal sinyalleri göz önünde bulundurmanız gerekmektedir.

Link Oluşturma Stratejileri

Yüksek kaliteli bir link elde etmek kolay değildir. En basit teknikler (karşılıklı linkler veya dizin gönderimleri) artık işe yaramamaktadır. Bu yüzden SEO uzmanları farklı yaklaşımları denemek için çok fazla zaman harcamaktadırlar. Bugünlerde en iyi neyin işe yaradığına bir göz atmalısınız.

Ziyaretçi Yazarlık

Ziyaretçi yazarlık muhtemelen en popüler link oluşturma tekniklerinden biridir. Denklem oldukça basittir. Bir yazı yazıp başka bir sitede yayınlarsınız. İçeriğin yayınlanacağı site ücretsiz olarak içerik sahibi olacak ve bunun karşılığında ücretsiz link almış olacaksınız. Kısacası kazan kazan durumu geçerlidir.

Elbette hepsinin kaliteyle ilgili olduğunu bilmelisiniz. İyi bir link istiyorsanız ziyaretçi yazarlık konusunda çok daha iyi olmanız gerekmektedir. Bu tekniğin popülaritesi herkesin kullanabilecek olması ve çok fazla kötü konuk gönderisi ve kötü tanıtım e-posta olması anlamına gelmektedir.

Ziyaretçi yazarlık yaparken aklınızda bulundurmanız gereken bazı detaylar vardır:

  • Şablonları kullanmayın.
  • Kişisel olun.
  • Alakalı ve iyi araştırılmış konula sunun.

Rakiplerin Backlinkleri

Zaman alıcı olsa bile bunun etkili bir strateji olduğunu bilmelisiniz. Burada amacınız diğerleri için neyin işe yaradığını bulmaktır. Rakiplerinize link veren siteleri kontrol edin, onlardan daha iyi içerikler oluşturun ve diğer siteler yerine sitenize link vermeleri için linkin bulunduğu sitenin sahibiyle iletişime geçin.

Rakiplerinizin backlinklerini bulmanın en kolay yolu çeşitli araçlar kullanmaktır. Ahrefs veya Link Explorer gibi araçları kullanabilirsiniz. Yapmanız gereken tek şey rakibinizin alan adını girmektir. Araçlar size sahip oldukları backlinkleri göstereceklerdir.

Alan adı genelinde araştırma yapabileceğiniz gibi aynısını rakibinizin belirli bir URL’si için de yapabilirsiniz. Bu, özellikle belirli bir blog yazısı için link oluşturma fırsatlarını ararken kullanışlı olacaktır. Yapmanız gereken tek şey odak anahtar kelimeniz için en üst sıradaki sayfaları bulmak ve backlinkleri analiz etmektir.

Rakiplerinizin backlinklerini bulduğunuz zaman en iyi fırsatları analiz etmelisiniz. Şunları düşünebilirsiniz:

  • Link uygunluğu – Link içeriğiniz ile alakalı mı?
  • Link gücü – Link sayfasının otoritesi nedir?
  • Backlinki edinme şansı – Aynı backlinki alma şansım var mı?

Bir sonraki adım e-posta erişimi adını taşımaktadır. Rakiplerinizin backlinklerini değiştirmek veya sitenizi ek bir kaynak olarak eklemek için site sahipleriyle iletişim kurmalısınız.

Kullanabileceğiniz bazı popüler link oluşturma teknikleri şu şekildedir:

  • İçerik tabanlı link oluşturma – Linkleri, sosyal paylaşımları ve yönlendirme trafiğini doğal olarak çekecek içerikler oluşturun.
  • Sosyal linkler – İçeriğinizi sosyal medyada paylaşın, Facebook’ta tanıtın, tartışmalara katılın, alakalı yayınları yorumlayın ve linkler oluşturun.
  • Bozuk link oluşturma – Etkin olmayan linklere sahip siteleri bulun ve link kurmalarına izin verin.
  • Halkla ilişkiler içerikleri – Halkla ilişkiler uzmanları tarafından yazılan ve haber sitelerinde yayınlanan içerikler size yüksek kaliteli linkler sağlayacaklardır. Ancak bunun için sıkı bir bütçeye sahip olmanız gerekir.
  • Sponsorlu içerikler – Sponsorlu içerikler ile link satın alın.
  • Görüş belirtme – Bir ürün veya hizmet hakkında görüş belirtme karşılığında link alın.
  • Forumlardan ve soru cevap sitelerinden linkler – Bunların büyük çoğunluğunun takip edilmediğini veya düşük kalitede olabileceğini unutmayın.
  • Özel blog ağları – Her ne kadar gri şapka teknik olarak görülse bile link oluşturma konusunda hala etkin bir tekniktir.

Siyah Şapka Teknikleri ve Cezaları

Ücretli linkler ve özel blog ağları linkleri, link oluşturmak için ideal yollar olsa bile bu tekniklerin siyah şapka teknikler olduğu kabul edilmektedir. Google takip ettiğiniz kalıbı tespit edebilecek ve sitenizi cezalandırabilecektir. Öte yandan bu tekniklerin işe yaradığını unutmamak gerekir. Sadece siyah şapka tekniklerini kullanmadan önce çok dikkatli olmalısınız ve olası tüm riskleri hesaba katmalısınız.

Cezalar

2012 yılının Nisan ayından itibaren Google Penguin algoritması kötü, spam veya düşük kaliteli linkleri tespit etmeye ve cezalandırmaya başladı.

Ancak, oluşturmadığınız spam veya düşük kaliteli linklere sahipseniz panik yapmamalısınız. Google, tüm kötü linklerin bilerek gönderildiğini fark edebilecek kadar zekidir. Genellikle karşılaşacağınız en kötü senaryo gelen tüm linklerin görmezden gelinmesi olacaktır. Emin olmak istiyorsanız, Google Search Console’da yer alan bu tür linkleri devre dışı bırakmayı düşünebilirsiniz.

Kullanılabilecek En İyi Yöntemler

Link oluşturma konusunda takip edebileceğiniz sayısız yöntem vardır. Ancak içlerinden hangilerinin daha çok işe yaradığını merak ediyor olabilirsiniz. Ben aşağıdaki uygulamaları takip etmenizi öneririm. Bunları başarılı bir şekilde takip ettiğiniz zaman link oluşturma konusunda daha rahat ilerlersiniz.

  • Tek seferde link oluşturmak yerine düzenli olarak link oluşturun.
  • Düşük kaliteli birçok link yerine birkaç yüksek kaliteli link elde edin.
  • Link metni konusunda doğal metin dağılımına dikkat edin.
  • Spam sitelerden veya ağlardan link almaktan kaçının.
  • Size yönlendirme trafiği getirebilecek linkler almaya çalışın.

Bölüm 7: SEO ve Kullanıcı Deneyimi

SEO ve kullanıcı deneyimi birbiriyle oldukça alakalıdır. Bunların her ikisi de dijital pazarlamanın birer yönüdür. SEO ve kullanıcı deneyimi arasındaki sinerjiye odaklanarak sitenizin sıralamalarını yükseltmeyi başarabilirsiniz.

Çok önceleri SEO ile uğraşıyorsanız ana görevleriniz arasında içeriği anahtar kelimelerle doldurmak, metni beyaz bir biçimde gizlemek, karşılıklı link alışverişi yapmak ve her anahtar kelime varyasyonu için düşük kaliteli içerik sayfaları oluşturmak ile uğraşmış olabilirsiniz.

Bugünlerde söz konusu teknikler herhangi bir işe yaramamaktadır. Aynı zamanda bu tekniklerin kullanımı belirli cezaların gelmesine neden olabilmektedir. Bu yöntemlerin her birisi arama motoru algoritmasını kandırmak anlamına gelmektedir.

Diğer taraftan artık uğraşmanız gereken yeni bir dijital pazarlama yönü mevcuttur. Kullanıcı deneyimi adını taşıyan bu yön, SEO çalışmalarının sadece site sıralamasını yükseltmekle ilgili olmadığını gösteren önemli bir kriterdir.

Kullanıcı Deneyimi Nedir?

Kullanıcı deneyimi, her kullanıcının şirket, site veya ürünleri ile olan etkileşimidir. Ürün geliştirme, tasarım, pazarlama ve müşteri desteğini etkileyen genel deneyim anlamına gelmektedir.

Online kullanıcı deneyimine ve onun SEO olan ilişkisine göz attığınız zaman neden bu durumun çok önemli olduğunu anlayabilirsiniz. Kullanıcı deneyimi yalnızca müşteri gereksinimlerini karşılamakla ilgili değildir. Artık bu gereksinimlerin ötesine geçmeniz gerekmektedir.

Kalıpların dışında düşünmeli ve müşteriyi rahatsız etmeden onun tüm ihtiyaçlarını doğal olarak karşılayan bir site geliştirmelisiniz.

Ayrıca, kullanıcı deneyimi ile kullanıcı arayüzünün aynı şeyler olmadığını bilmelisiniz. Kullanıcı arayüzü, kullanıcı deneyiminin bir parçasıdır. Ancak ikisi arasında ayrım yapmak önemlidir. Bir online mağaza hayal edin. Bir ürünü bulmak için kullanıcı arayüzü mükemmel olmasına rağmen “sipariş et ve öde” seçeneğini tıkladığınız zaman bir hata ile karşılaşırsanız kullanıcı deneyiminde sıkıntı var demektir.

Genel Kullanıcı Deneyimi Kuralları

Kullanıcı deneyimi müşterilere yönelik olduğu için hiçbir bitmek bilmeyen bir gelişim sürecine sahiptir. Bu, şirketin sitesine bağlı kalması ve sitelerini buna göre geliştirmesi gereken bir felsefedir.

Web kullanıcı deneyimi, içerik ve teknik kullanıcı deneyiminin karışımından oluşmaktadır. Basitçe söylemek gerekirse, kullanıcı deneyimi hemen hemen her şey anlamına gelmektedir. Bu yüzden karmaşıklığını ve şirket içindeki ve dışındaki herkes üzerindeki etkisini anlamamız gerekmektedir.

  • Site yapısı ve gezinti
  • Dönüşüm hunisi optimizasyonu
  • Kolay işe uyum sağlama süreci
  • Sayfa hızı
  • Site hızı sorumluluğu
  • İçerik optimizasyonu
  • İçerik yapısı
  • Başlık etiketleri ve meta açıklamaları
  • Gerçek zamanlı müşteri desteği
  • Düzgün iş akışı

SEO ve Kullanıcı Deneyimi Zorlukları

SEO ile kullanıcı deneyimini karşılaştırmak yerine SEO ile kullanıcı deneyiminin ne olduğunu düşünmeye çalışın. Bu tür bir zorlukla başa çıkmak için çaba gösterin. Yukarıda belirtilenlerin hepsi SEO ile bağlantılı değildir. Bu nedenle SEO ile bağlantılı olanlara ayrıntılı bir olarak göz atmak gerekir.

Site Yapısı ve Gezinti

Sorumsuz kullanıcı deneyimi sağlamak için her şeyi tek bir sayfada ele almalısınız. Bu kullanıcı deneyimi dünyasında kabul edilen oldukça faydalı bir fikirdir. Uygulanması kolay ve aynı zamanda mantıklıdır. Ancak SEO uzmanları organik trafiğin başarının yarısı olduğu konusunda ısrarcı davranmaktadırlar.

Birçok ziyaretçi organik aramadan gelmeli veya önceki eylemlerine dayanarak doğrudan sayfaya erişmelidir. Diğer ziyaretçiler, sosyal medya, bloglar veya PPC kampanyaları gibi çeşitli kaynaklardan yönlendirilmelidir.

Tüm bu farklı niyetler ve arama sorguları için tek sayfalık bir deneyim hayal edebilir misiniz? İnsanlar istediklerini bulmak için Google’ı kullanmaktadırlar. Siteniz bulunabilir olmak zorundadır.

Sitedeki gezinti söz konusu olduğunda SEO adına tüm olası açılış sayfalarını bu ögelere sığdırmanız gerekmektedir. Gezinti ögeleri içerisinde en son blog paylaşımına yönelik bir link vermek Google’a URL’nin önemli olduğunu gösterecektir. Ancak söz konusu linkin sitenizin ziyaretçileriyle alakalı olmamasını hesaba katmak zorundasınız.

Sayfa Hızı

Siteniz ne kadar hızlı olursa kullanıcı deneyimi bir o kadar iyi olacaktır. Daha önce belirttiğim gibi sayfa hızı önemli olan sıralama faktörlerinden biridir. SEO ve kullanıcı deneyimi arasında açık bir ilişki vardır. Bu muhtemelen açıklanması en kolay durumlardan biridir.

İçerik Optimizasyonu

Arama yapan genel bir kişinin dilini anlayın ve içeriğinizi ona uygun şekilde ayarlayın. Başka bir deyişle, anahtar kelime araştırması yapın ve içeriğinizi buna göre optimize etmeye çalışın.

Amacınız, içeriğinizi bir ürünü, çözümü veya sitenizin sağlayabileceği herhangi bir bilgiyi arayan herkes için erişilebilir yapmaktır. Elbette daha önce söylediğim gibi tüm anahtar kelime araştırma taktiklerine başvururken arama amacını unutmayın. Böylece yanlış anahtar kelimeler için optimizasyon yapmamış olursunuz.

Başlık Etiketleri ve Meta Açıklamalar

Arama motoru sonuç sayfasında ne kadar yüksek sıralamaya sahipseniz tıklanma olasılığınız bir o kadar yüksek olacaktır. Bu oldukça basit bir çıkarımdır.

Ancak, başlık etiketini ve meta açıklamayı bozarsanız hesabınız yanlış olabilecektir. Amacınız arama motoru sonuç sayfasında yer alan sitenizi tıklamaları için arama yapanları teşvik eden bir metin kopyası kullanmaktır.

Başlık etiketleri ve meta açıklamaları oluştururken göz önünde bulundurmanız gereken 3 ana unsur vardır:

  • SEO – Doğru anahtar kelimeleri kullanın. Böylece tarayıcılar sitenin ne hakkında olduğunu ve en önemli içeriğin ne olduğunu anlayabileceklerdir.
  • Kullanıcı Deneyimi – Arama yapanlara, tıklamaları için motive edecekleri net ve anlamlı bilgiler verin. Bu sayede aradıklarını bulmalarını sağlamış olursunuz.
  • Pazarlama – Net bir harekete geçirme ifadesi içeren karşı konulamaz bir metin kopyası daha yüksek tıklanma oranları sağlayacaktır.

SEO ve Kullanıcı Deneyiminin Ölçülmesi

SEO ve kullanıcı deneyiminin başarısını ve niteliğini ölçmek için Google Analytics’ten özel raporlar ve dahili verilere kadar kullanabileceğiniz çok çeşitli seçenekler vardır.

Google Analytics’te Etkileşim ve Davranış Ölçütleri

Hemen Çıkma Oranı“, “Oturum Başına Sayfa” ve “Ortalama Oturum Süresi” verileri kullanıcı etkileşimi hakkında temel bir görünüm sunmaktadır. Bu ölçütlerin tümü Google Analytics’teki her raporda yer almaktadırlar. Bu nedenle çeşitli trafik kaynaklarından bu verilere erişmeniz mümkündür.

Daha detaylı bilgi “Davranış” kategorisinde mevcuttur. “Davranış Akışı”, ziyaretçilerin sitenin çeşitli bölümleriyle nasıl etkileşimde bulunduğunu göstermektedir. Gelişmiş seçenekler, trafik kaynaklarını, açılış sayfalarını, kampanyaları ve diğerlerini temel alan raporları görmenizi sağlayacaktır.

Raporlar genellikle site ziyaretçilerinin küçük bir yüzdesini temel almasına rağmen kullanışlı öneriler sunmaktadırlar. Size belirli bir bölümü ziyaret ederken kaç kullanıcının geçtiğini veya gezintiyi kaç kişinin bıraktığını söylemektedirler.

Google Analytics’teki Dönüşüm Hunileri

Bu raporda, kişilerin sitenizdeki ödeme sayfasıyla nasıl etkileşime girdikleriyle ilgili bilgiler yer almaktadır. Ödeme sürecinde birden fazla adıma sahip olabilirsiniz. Bu durumda, yönetici menüsünden hedef takibini doğru şekilde ayarlamanız gerekmektedir.

Bu şekilde, tüm adımlardan kaç kişinin geçtiğini ve işlem boyunca kaç kişinin alışveriş sepetini terk ettiğini ölçmüş olacaksınız. Blogunuzda yer alan bir kayıt formunu veya abonelik formunu benzer şekilde takip edebilirsiniz. Kullanıcı deneyimi optimizasyonu için bu bilgilere ihtiyacınız olacaktır.

Örneğin, ödeme sayfasını ziyaret eden site kullanıcılarının çoğunluğu ilk formu bile doldurmadıysa yanlış bir şeyler olduğunu hemen anlamanız gerekmektedir.

Isı Haritaları ve Kayıtlar

Isı haritaları, pek çok faydalı rapor sunarken site ziyaretçilerinin davranışlarını görsel bir şekilde sunmaktadırlar. Hotjar veya Crazyegg gibi güçlü ısı haritası araçları kapsamlı analitik çözümlerle birlikte gelmektedirler. Ancak bunlar blog sahipleri veya küçük işletmeler için pahalı olabilecektir. Yeni başlayanlar için Hotjar veya Ptengine tarafından sunulan sınırlı ücretsiz planlar iyi bir başlangıç olabilecektir.

Isı haritaları, hem kullanıcı deneyimi hem de SEO söz konusu olduğunda oldukça faydalıdırlar. Isı haritalarının gücü, insanların tam olarak nelere tıkladığını, hangi ögelerin tıklanabilir olmasını bekledikleri, nasıl kaydırma yaptıklarını, etkileşime girdikleri noktaları ve formları doldurma biçimlerini görme fırsatı sunmalarından gelmektedir.

Birinci sınıf ısı haritası araçları kullanıcı davranışının kayıtlarını içermektedirler. Bu kullanmaya değer bir şey midir? Evet ama herkes için değil. Daha kapsamlı (e-ticaret) sayfalara sahip ve genellikle daha büyük bütçeli işletmeler bunları kullanmalıdırlar. Ancak blog sahiplerin bu araçlara bütçe ayırmalarına pek gerek yoktur. Sınırlı ücretsiz sürümleri kullanmak yeterli olacaktır.

Dahili Veriler

Dahili verilerle ilgili çok önemli bir detay söz konusudur. Bu verilerin herhangi bir maliyeti yoktur. Bu raporları her zaman yararlı bilgilerle dolu olarak oluşturmanız mümkündür:

  • Müşteri soruları
  • Geri bildirim formları
  • Yorumlar ve tepkiler
  • Müşteri talepleri ve şikayetleri
  • Pazarlama raporları
  • E-posta yanıtları
  • Web geliştiricilerden gelen raporlar

Test ve site hızı

Siteyi kullanıma sunmadan önce test etmek şarttır. Beta testi yapanlar size bu konuda birçok yararlı bilgi sunacaklardır. İlk gerçek kullanıcıların onların olduğunu unutmayın. Bunun da ötesinde, geliştirme sürecinde iş arkadaşlarınız, arkadaşlarınız veya sizi takip edenler ile bazı kullanılabilirlik testleri yapabilirsiniz.

Sayfa hızı, mobil optimizasyon ve site içi SEO çalışmalarının diğer yönlerine mutlaka dikkat edin. Bunlardan daha önce söz ettiğim için tekrar söz etmeyeceğim ama üçüncü bölüme giderek detaylı bilgi edinebilirsiniz.

Sonuç

SEO sürekli gelişen bir sektördür. Bu sektörün içerisinde farklı kaynaklardan çeşitli bilgile edinebilmeniz mümkündür. SEO nedir sorusuna cevap bulmak için hazırladığım bu rehber başlangıç aşamasında SEO ile ilgili bilmeniz gereken hemen hemen her şeye bir cevap sunmaktadır.

SEO konusunda daha fazla bilgiye ihtiyacınız varsa devamlı olarak paylaştığım bilgileri takip edebilirsiniz. SEO sitenizin başarısı için önemli kriterlerden biridir. Ancak bunun tek başına yeterli olmadığını unutmamalısınız. Daima kullanıcı merkezli bir yaklaşımla sitenizi/blogunuzu geliştirmeye odaklanmalısınız.

Timur Demir

Merhaba. Ben Timur Demir, 28 Yaşında Muğla'da yaşıyorum. Her zaman Paylaşmayı Misyon, bilgiyi en değerli hazine olarak görmeyi ise Vizyon edindim.

İlgili Makaleler

3 Yorum

  1. Oldukça kapsamlı bir içerik olmuş. Yeni başlayanlar için adeta e-kitap tadında…

    Benim eklemek istediğim: Özellikle de kişisel blog yazarları, kişisel tatmin unsurunu göz ardı etmemelidir. Yazdığınız içerik, bir tür yapay zeka olan arama motorlarını tatmin edecek düzeyde olabilir ama asıl önem vermeniz gereken, ziyaretçiyi tatmin etmesi olmalıdır. Yani bu benim şahsi görüşüm.

    Arama motorları, insan gibi düşünmeye çalışırken insanların (site sahiplerinin) arama motoru gibi düşünmeye çalışması, yazarlık mesleğinin içini boşaltan büyük bir tuzak.

    O nedenle, SEO’yu ve ziyaretçiyi aynı anda hesaplayabilen içerikler üretmek en optimum çözüm olabilir.

  2. Yazını kısa bir tarifle ifade etmem gerekse, “Kitap gibi” derdim. Özellikle yeni başlayanlar için adeta bulunmaz bir rehber olmuş. Yazıdaki önerileri dikkate alıp, bunun üzerine inşa edenlerin başarıyı kolaylıkla yakalayacaklarına inanıyorum.

    Yazan ellerine, düşünen beynine sağlık.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu
Kapalı