Dijital PazarlamaSEO

SEO İçin Anahtar Kelime Araştırması Nasıl Yapılır?

Anahtar kelime araştırmasının temel SEO görevlerinden biri olduğunu biliyor musunuz? SEO için anahtar kelime araştırması yapmak çalışmalarınızın kalitesini yükseltmek ve geçerliliğini sağlamak için şarttır. Aklınıza doğrudan anahtar kelimeleri nasıl bulabilirim şeklinde bir soru gelebilir. Tüm bunların cevabını bu yazıda bulabileceksiniz.

Anahtar kelime araştırması, popüler kelimeleri ve cümleleri, insanların arama motorlarını kullanmalarına yönelik bir SEO araştırmasıdır. Anahtar kelimeleri araştırmak, pazarlamacılara belirli anahtar kelimeler için talebin ne kadar yüksek olduğunu ve ilgili anahtar kelimeler için rekabet etmenin ne kadar zor olduğunu göstermektedir.

Anahtar kelime araştırması, belirli bir anahtar kelimenin kaç arama içerdiğini doğrulamakla ilgili değildir. Aynı zamanda insanların bir fikri veya konuyu araştırmak için kullandıkları dili çeşitli yollarla araştırmakla ilgilidir. Bu nedenle, popüler anahtar kelimeleri araştırmak içerik pazarlamasının önemli unsurlarından biridir.

Bölüm 1: Anahtar Kelime Araştırması Temel Bilgiler

Anahtar kelime araştırması için teknik özelliklere geçiş yapmadan önce SEO için anahtar kelime araştırmasına bağlı temel terimler ve kavramlar konusunda bilgi sahibi olmalısınız. Tüm bunlara aşağıda açıklık getirilmiştir. SEO çalışmalarına yeni başlayan biriyseniz öncelikle bu kavramları ve terimleri öğrenmenizi öneririm.

  • Anahtar kelime araştırması nedir? – Anahtar kelime araştırması, insanların web ortamında bilgi aramak için kullandıkları ifadeleri bulma, analiz etme ve kullanma konusunda bir SEO uygulamasıdır. Başka bir ifadeyle, potansiyel ziyaretçilerinizin dilini tanımak ve bu bilgiyi içeriğinizi optimize etmek için kullanmakla ilgilidir.
  • Neden anahtar kelime araştırması yapmalı? – Çünkü en önemli SEO görevlerinden biridir ve içeriğiniz ile daha fazla kişiye ulaşmak için harika bir yoldur.
  • Anahtar kelime araştırması nasıl yapılır? – Bu sorunun cevabını bu rehberin geri kalanında bulabileceksiniz. Bu konuda çok fazla endişe duymanıza gerek yoktur. Çünkü atomu parçalamak gibi zor bir işle uğraşmayacaksınız. Temel bilgileri ve etkili stratejileri öğrendiğiniz zaman bunu kolaylıkla yapabileceksiniz.
  • Anahtar kelime araştırması ne zaman yapılır? – Anahtar kelime araştırması genellikle herhangi bir sitede yapılacak arama motoru optimize çalışmalarının ilk adımıdır. Genellikle yeni bir niş aramak, yeni içerik fikirleri aramak ve mevcut içeriği optimize etmek için gerçekleştirilir.
  • Anahtar kelime araştırmasını kim yapar? – Anahtar kelime araştırmasını herhangi bir site sahibi, blog yazarı, online pazarlamacı veya SEO uzmanı gerçekleştirebilir.

Anahtar Kelime Araştırmasının Kısa Tarihçesi

Anahtar kelime nedir? Anahtar kelime, bir kullanıcının web ortamında belirli bilgileri bulmak için arama motoruna girdiği herhangi bir kelime veya kelime öbeğidir.

İnsanların anahtar kelime araştırması yapma biçimi zaman içerisinde değişmiştir. 2000’li yıllarda, anahtar kelime araştırması genellikle Google Anahtar Kelime Planlayıcı aracını kullanmak, en yüksek arama hacmine sahip anahtar kelimeleri bulmak ve bunları site metnine doldurmak için gerçekleştirilmiştir.

Çoğu anahtar kelime araştırmasını kötüye kullandığı için Google, yıllar boyunca çeşitli algoritma güncellemeleri gerçekleştirmiştir. Bu güncellemelerin amacı, kullanıcıların ne istediğini anlamak ve onlara mümkün olan en iyi sonuçları sunmaktır.

Anahtar kelime araştırma yöntemimizi etkileyen en önemli algoritma güncellemeleri şu şekildedir:

  • Google Panda – Zayıf ve düşük kaliteli içerik ve yinelenen metne sahip siteler cezalandırılmıştır.
  • Google Penguin – Anahtar kelimeleri doğal olmayan şekilde kullanan sitelere ceza verilmiştir.
  • Google Hummingbird – Anlamsa arama geliştirilmiştir ve kullanıcıların arama amacına odaklanılmıştır.
  • Google RankBrain – Yapay zekaya dayanan algoritma bileşenidir. Kullanıcıların organik arama sonuçlarıyla etkileşimi ve sorguların arkasındaki arama amacıyla ilgilenir.

Bugün, anahtar kelime araştırması “doğru” anahtar kelimeleri bulmaktan ve “doğru” yerlere yerleştirmekten çok fazlasıdır. Google, insanların aradıklarını anlamada daha iyi durumdadır ve her geçen gün daha iyi hale gelmektedir. Google’ın asıl amacı insanların ihtiyaçlarını en iyi şekilde karşılayan içeriği sunmaktır.

Başka bir ifadeyle, anahtar kelime araştırması daha konusal hale gelmiştir. Artık tel bir ideal anahtar kelime bulmaktan ibaret değildir. Hedef kitleyi anlamak ve konuyu karmaşık bir şekilde ele almakla ilgilidir.

Basitçe söylemek gerekirse, konuyu doğru şekilde ele alınca metinde kullanmadığınız anahtar kelime için sıralama alabilirsiniz. Bu, anahtar kelime araştırmasının artık önemli olmadığı anlamına gelmemektedir. Sadece anahtar kelime araştırması geçmişten biraz daha farklıdır.

Anahtar Kelime Araştırmasının Aşamaları

Bu rehberin amacı doğrultusunda tüm süreç 3 farklı aşamadan oluşmaktadır. Rehberin geri kalanında her aşamayı detaylı bir biçimde öğrenebileceksiniz:

  • Anahtar kelimeleri bulmak
  • Anahtar kelimeleri analiz etmek
  • Anahtar kelimeleri kullanmak
Anahtar Kelime Araştırması

Bölüm 2: Anahtar Kelimeler Nasıl Bulunur?

Bulunduğunuz sektör ile ilgilenen kişilerin ihtiyaçlarını karşılayan ilgi çekici içerikler yazabilmek için onların ne aradıklarını bilmeniz gerekmektedir. Bu nedenle anahtar kelime araştırması konusunda ilk tavsiyem bulunduğunuz nişi tanımak olacaktır.

Anahtar kelime araştırması, alt konular ve nişteki tekrarlayan temalar hakkında daha derin bir anlayışa sahip olmanızı sağlayacaktır.

Doğa yürüyüşü hakkında bir blog sahibi olduğunuzu düşünelim. Sırala almak istediğiniz anahtar kelimelerden birinin “doğa yürüyüşü” veya “doğa yürüyüşü parkurları” olduğunu bilmek için dahi olmaya gerek yoktur.

Bu anahtar kelimelerle ilgili temel sorun (bazen kısa kuyruklu anahtar kelimeler olarak adlandırılırlar) doğal olarak çok yüksek bir rekabet düzeyine sahip olmalarıdır.

Ancak, nişin içinde daha derine doğru ilerlediğiniz zaman doğa yürüyüşü ile ilgilenen kişilerin aşağıdaki gibi anahtar kelimeler kullanabildiğini görürsünüz:

  • “Kalp atış hızı izlemeyi sağlayan GPS saat”
  • “Geocaching için en iyi android uygulamaları”
  • “Doğa yürüyüşü kaç kalori yakıyor”

Bunların hepsi uzun kuyruklu anahtar kelimelerdir. Genel olarak uzun kuyruklu bir anahtar kelime şu özelliklere sahiptir:

  • 3 veya daha fazla kelimeden oluşur
  • Arama hacmi düşüktür ama genellikle rekabet durumu da düşüktür
  • Daha belirgin olduğundan daha yüksek etkileşim ve dönüşüm oranlarına sahiptir

Görselde görebileceğiniz gibi uzun kuyruklu anahtar kelimelerden gelen ziyaretçiler elde ettiğiniz tüm organik trafiğin önemli bir bölümünü temsil edebilecektir.

İnternet bilgi vermek, soruları cevaplama ve sorunları çözmek için bir yerdir. İçerik stratejiniz bulunduğunuz sektörde ilgili olabilecek tüm soruları yanıtlamayı hedeflemelidir. Uzun kuyruklu anahtar kelimeler onları bulmak için harika bir yoldur.

Uzun kuyruklu anahtar kelimeler bulunduğunuz sektördeki belirli alt konuları temsil edebilecektir. Bu, oluşturduğunuz içeriklerin her zaman 1 uzun kuyruk anahtar kelime için 1 blog yazısı biçimini izlemenizi gerektiren bir durum değildir.

Bir konu için neredeyse sonsuz sayıda olası uzun kuyruklu anahtar kelime kombinasyonu vardır. Her biri için bir yazı oluşturmak imkansızdır. Bunun yerine, tüm konuyu kapsayacak ve uzun kuyruklu anahtar kelimeler için doğal olarak sıralanacak uzun biçimli bir içerik oluşturmalısınız.

Buraya kadar her şey tamam ise insanların hangi uzun kuyruklu anahtar kelimeleri kullandığını bulmanıza yardımcı olabilecek yerleri tespit etmelisiniz. Aşağıda bunların büyük bir kısmına yer verilmiştir. Ancak bazılarının Türkçe dil desteği konusunda yetersiz kalabileceklerini unutmamalısınız.

Google Anahtar Kelime Planlayıcı

Google Anahtar Kelime Planlayıcı, birçok kişi tarafından kullanılan ve uzun bir süredir hizmet veren ücretsiz bir anahtar kelime aracıdır.

Zaman içerisinde anahtar kelime araştırmaları daha karmaşık hale gelmiştir. Günümüzde çoğu SEO uzmanı Google Anahtar Kelime Planlayıcı aracını terk ederek daha gelişmiş araçları kullanmaktadırlar.

Bu aracı kullanmak için bir Google Ads hesabına sahip olmanız gerekmektedir. Zaten bir Google hesabınız varsa (büyük olasılıkla vardır ve olmalıdır) bu işlem birkaç saniye sürecektir. Kayıt işlemini gerçekleştirdikten sonra Araçlar – Anahtar Kelime Planlayıcı yolunu takip etmelisiniz.

Google Anahtar Kelime Planlayıcı

Bu kısma girdikten sonra Yeni anahtar kelimeleri keşfedin seçeneğine girin ve elinizde bulunan çekirdek anahtar kelimeyi (örneğin doğa yürüyüşü ayakkabısı) arama alanına yazın.

Bunu yaptıktan sonra karşınıza çekirdek anahtar kelimeyle ilgili çeşitli anahtar kelime önerileri gelecektir.

Google Anahtar Kelime Planlayıcı, PPC kampanyaları için pek çok değerli veri sunan harika bir araçtır. SEO için yüzlerce anahtar kelime fikri sağlar ancak bir anahtar kelime aracının yerini tutması mümkün değildir. Buna rağmen iki şey söz konusu olduğunda faydalı bir araç olduğunu görebilirsiniz:

  • Arama hacimleri genellikle değişken anahtar kelimelere göre gruplandırılır. Ayrıca, Google Ads içerisinde yeteri kadar para harcamazsanız arama hacmi aralıklarını (örneğin 1K-10K) olarak göreceksiniz.
  • Google Anahtar Kelime Planlayıcı, Google Ads’ın bir parçasıdır. Rekabet sütunu organik zorluğu yansıtmaz. Sadece PPC kampanyalarındaki rekabeti yansıtmaktadır.

Anahtar Kelime Araştırma Araçları

Anahtar kelime fırsatlarını tespit etmenin en yaygın yolu bir anahtar kelime araştırma aracı kullanmaktır. Piyasada birçok farklı araç vardır. Buna rağmen aklınıza gelen bir anahtar kelime araştırma aracı için ödeme yapıp yapmamak olacaktır.

Bu durum birçok farklı duruma bağlıdır. Fakat siteniz veya sahip olduğunuz blog size herhangi bir şekilde para kazandırıyorsa anahtar kelime araştırma aracı (veya genel olarak bir SEO araç takımı) değer getirecek harika bir yatırım seçeneğidir.

Profesyonel bir anahtar kelime araştırma aracı kullanmanın temel avantajları şunlardır:

  • Size zaman kazandırır. Tek bir tıklamayla tam anlamıyla yüzlerce anahtar kelime fikri elde edersiniz.
  • Başka bir yerde bulamayacağınız veriler sunar. Anahtar Kelime zorluğu, arama hacmi, arama motoru sonuç sayfası verileri gibi verilere ulaşabilirsiniz.
  • Size herhangi bir anahtar kelime aracı kullanmaya karşı rekabet avantajı sunar.

Herhangi bir anahtar kelime araştırmasının genellikle üç ana adımdan oluştuğunu bilmelisiniz. Anahtar kelimeleri bulmak, analiz etmek ve kullanmak. Bir anahtar kelime araştırma aracıyla, hem birinci hem de ikinci adımı kapsamış olursunuz.

Bir anahtar kelime aracıyla araştırma yapmaya başlamak için iki temel yöntem vardır:

  • Bir çekirdek anahtar kelimeye göre arama yapmak
  • Rakip odaklı anahtar kelime araştırması yapmak

1. Bir Çekirdek Anahtar Kelimeye Göre Arama Yapmak

Adında önerildiği gibi bu yöntem bir çekirdek anahtar kelimeyle başlamaktadır. Bu, konuyu tanımlayan herhangi bir kelime veya kelime öbeği olabilecektir.

Kahve makineleri hakkında içerik oluşturmak istiyorsanız kahve makineleri anahtar kelimesini araca girmeniz yeterli olacaktır.

Hangi aracı kullanıyor olursanız olun çekirdek anahtar kelimeye göre arama yapma özelliğine sahipse size çeşitli öneriler sunacaktır. Öneriler, otomatik tamamlama özelliğine ek olarak konusal alaka düzeyinde olacaktır. Örneğin, çekirdek anahtar kelime + diğer kelimeler gibi anahtar kelime önerileri görebileceksiniz.

Anahtar kelime önerilerine ek olarak aracın özelliklerine bağlı olarak doğru anahtar kelimeleri analiz etmenize ve seçmenize yardımcı olacak SEO ölçütleriyle karşılaşabilirsiniz.

Bir anahtar kelime aracı kullanarak araştırmanızı gerçekleştirirken tam arama hacmini, anahtar kelimenin zorluğunu ve arama sonuçları sayfasını hızlı bir şekilde kontrol etme şansı elde edebilirsiniz. Burada karşınıza çıkan ölçütlerin anlamı konusunda daha fazla bilgiye birazdan sahip olabileceksiniz.

2. Rakip Odaklı Anahtar Kelime Araştırması

Rakip anahtar kelime araştırması, anahtar kelime araçlarının en değerli özelliklerinden biridir.

Bunun temel sebebi rakiplerinizin anahtar kelimelerini tek tek tespit etmenin çok sıkıcı ve zaman alıcı bir iş olmasıdır. Kelimenin tam anlamıyla sayfaya gitmek ve rakiplerinizin odaklandığı anahtar kelimeleri tahmin etmek zorunda kalırsınız.

Ancak uygun bir araç kullandığınız zaman bu işlemi gerçekleştirmek oldukça basittir. Bunu yapabilmek için iki farklı yolu tercih edebilirsiniz.

1. yol: Yeni konu fikirleri almak için rakiplerinizin alan adını kontrol edin

Rakibinizin aradığı anahtar kelimeleri kontrol ederek siteniz ile ele alabileceğiniz yeni ilginç konu fikirleri bulabilirsiniz.

Örneğin, kahve ile alakalı popüler bir blog bulup bu alan adını araştırabilirsiniz. Kullandığınız araç bu sitenin sıraladığı yüzlerce anahtar kelimenin bir listesini size gösterecektir. Bu kadar basit.

2. yol: Belirli bir konuyla ilgili anahtar kelime fikri almak için URL’yi kontrol edin

Bu teknik genellikle aklında bir konu varsa kullanılabilir. Diyelim ki kahve konulu blog için “pour over kahve” ile ilgili bir yazı yazmak istediğinizi düşünelim.

Anahtar kelimeyi Google’a girin ve kimlerin bunun için sıralama elde ettiğini görün. Siz bu konuyla ilgili herhangi bir sıralamaya sahip olmayabilirsiniz ama rakipleriniz sahip olacaktır.

Bu analiz sonrasında rekabet eden kişiyi bulduğunuz zaman yazının URL’sini anahtar kelime aracına girmeniz yeterlidir. Yazının sıralama elde ettiği diğer anahtar kelimeleri kolaylıkla görebilirsiniz. Bu sayede ana konunuza yakından bağlı olan anahtar kelimelerle karşılaşabilirsiniz.

Ekran görüntüsünde “pour over kahve” ile ilgili bir yazının aşağıdaki gibi diğer terimlerle ilgili olduğunu görebilirsiniz:

  • “pour over kahve sıcaklığı”
  • “pour over filtresi”
  • “pour over kahve talimatları”
  • “pour over kahve nedir”

Hepsi kendi içeriğinizde kullanabileceğiniz anahtar kelimelerdir. Oldukça basit ve ilham verici öyle değil mi?

Google Önerileri

Google, insanların en alakalı sonuçları bulmalarına yardımcı olmak için doğrudan aramada birçok anahtar kelime önerisi sunmaktadır.

Yeni anahtar kelime fikirleri bulmak için Google üzerinden kullanabileceğiniz üç farklı özellikler vardır.

Otomatik Doldurma

Muhtemelen Google’ın doğrudan arama formunda alakalı arama sorguları önermeye çalıştığını fark etmişsinizdir. Bunlar, insanlar tarafından yapılan gerçek aramalara dayandığından ilginç anahtar kelimeler için güzel bir ilham kaynağı olabilecektir.

Çekirdek anahtar kelimenizi Google aramaya yazarak başlayın ve önerileri görmek için harfler (veya sayılar) ekleyin. Örneğin şunları yapabilirsiniz:

  • E-posta pazarlama a…
  • E-posta pazarlama b…
  • E-posta pazarlama c…
  • E-posta pazarlama 0…
  • E-posta pazarlama 1…
  • E-posta pazarlama 2…
  • En iyi e-posta pazarlama…

Kullanıcılar Bunları Da Sordu

Bunun daha çok İngilizce dilindeki aramalarda ortaya çıktığını söyleyebilirim. Google arama sonuçlarında bulabileceğiniz özelliklerden biri “Kullanıcılar Bunları Da Sordu” şeklinde karşınıza çıkan sorular kısmıdır. Çoğunlukla seçmiş olduğunuz anahtar kelimelerle ilgili diğer ilgili soruları göstermektedir.

Bunlar, uzun kuyruklu soru tipi anahtar kelimeler için ilham kaynağı olabileceklerdir. Sorulardan birine tıkladığınız zaman daha fazla ilgili sorunun ortaya çıktığını görürsünüz. Bu şekilde “sonsuz” soru sayısına sahip olabilirsiniz.

İlgili Aramalar

Bu özellikle otomatik tamamlama özelliğine oldukça benzemektedir. Ancak öneriler sonuçlar sayfasının altında yer almaktadır.

Google’a ek olarak hemen hemen tüm diğer arama motorları kendi önerilerini ve ilgili terimleri sunmaktadırlar. Google’da yer almayan anahtar kelimeleri burada bulma olasılığınız çok düşük olsa bile Yahoo, Bing ve Yandex gibi arama motorlarına bir şans verebilirsiniz.

AnswerThePublic

Otomatik olarak tamamlama önerilerinden yararlanmak istiyorsanız bu konuda yararlanabileceğiniz önemli bir araç bulunmaktadır. AnswerThePublic adını taşıyan bu ücretsiz araç size fazlasıyla yardımcı olacaktır. Ancak aracın maalesef Türkçe dil desteği henüz bulunmamaktadır.

Sadece çekirdek anahtar kelimenizi girmeniz yeterli olacaktır. Daha sonra bu araç alfabedeki her harf için Google ve Bing’den otomatik tamamlama önerilerini önünüze çıkaracaktır.

Bu aracın en sevilen özelliği ise aşağıdaki durumlara dayanarak anahtar kelime önerileri üretmesidir:

  • Soru kelimeleri (ne zaman, nasıl, nerede, ne, olabilir, olacak…)
  • Edatlar (için, olmadan, ile…)
  • Karşılaştırma kelimeleri (gibi, ve, vs., veya…)

YouTube Önerileri

YouTube dünyanın en büyük ikinci arama motorudur. Bu platform için anahtar kelime araştırmasının kendine has özellikleri vardır. Bu özellikleri Google anahtar kelime araştırmasına ek olarak kullanabilirsiniz.

En popüler başlıkların arkasında binlerce arama vardır. YouTube’dan gelen popüler anahtar kelimelerin Google’da da yüksek arama hacimlerine sahip olması yüksek ihtimaldir. Bir örnekle bunu açıklayabilmek mümkündür.

YouTube’da “su arıtma” araması yaptığınız zaman video sonuçlarında “su artıma cihazı nasıl kurulur” gibi bir sonuçla karşılaşırsınız. Bu kullanabileceğiniz bir anahtar kelimedir. Bu anahtar kelimeyi favori anahtar kelime aracınızda aratarak aranma durumunu rahatlıkla görebilirsiniz.

Arama hacmine hızlı bir şekilde baktığın zaman ifadenin Google aramada ne durumda olduğunu görebilirsiniz. Diğer bir yol ise YouTube’un otomatik tamamlama özelliğini kullanmaktır. YouTube’da video ararken insanlar genellikle pratik odaklı arama sorgularını kullanmaktadırlar.

Google ve YouTube otomatik tamamlama önerilerini karşılaştırırsanız ikisinin farklı olduğunu görebilirsiniz.

YouTube’tan otomatik tamamlama sonuçlarını otomatik olarak elde etmenizi sağlayacak pek çok araç vardır. Bu araçlardan elde ettiğiniz verileri genel olarak kullandığınız anahtar kelime aracına ekleyerek onları kolayca analiz edebilirsiniz.

Google Search Console

Çok alakalı anahtar kelimeler bulmanın en iyi yollarından birisi Google Search Console’da neler için sıralama elde ettiğinizi görmektir.

Yazınız bazı anahtar kelimeler için zaten sıralama aldıysa, bir başka anahtar kelime için sıralama elde edeceği uzun kuyruklu anahtar kelimeleri bulma şansınız bir o kadar yüksek olacaktır.

Search Console kullanarak en iyi potansiyele sahip anahtar kelimeleri bulmanın 2 farklı yolu vardır.

1. Gösterimleri yüksek ancak düşük tıklama sayısına sahip anahtar kelimeleri kontrol edin

Çok fazla sayıda gösterimi ve çok az sayıda tıklaması olan anahtar kelimeler, büyük bir trafik potansiyeli olduğunu ancak yüksek bir sıralamada olmadığınızı gösterir. Alternatif olarak bu tür anahtar kelimeler kısa bir süre için sıralama elde ettiğinizi ama artık sıralama almadığınızı gösterebilir.

Bu, 2. veya daha düşük bir arama motoru sonuç sayfasında sıralama elde ettiğiniz anahtar kelimeler için geçerlidir. Arama motoru sonuç sayfasında birinci sırada yer alıyorsan ancak tıklamalar çok düşükse, bu tıklama oranında bir problem olduğunu göstermektedir.

Search Console’a gidin ve Performans bölümünde yer alan Arama Sonuçları kısmını kontrol edin. Alan adıyla sıralama elde ettiğiniz tüm anahtar kelimeleri Sorgular kısmında bulabilirsiniz.

Alternatif olarak Sayfalar kısmına gidebilir, belirli bir URL’yi seçebilir ve ardından söz konusu URL’de sıralama aldığınız anahtar kelimeleri görmek için Sorgular kısmına geri dönebilirsiniz.

Ardından, sonuçları gösterim sayısına göre sıralayın. İçeriğiniz ile alakalı olabilecek ancak düşük tıklama sayısına sahip anahtar kelimeleri aramanız gerekmektedir.

Aşağıdaki örnekte, podcast nedir konulu yazım için sonuçları görebilirsiniz. Bu URL için aşağıdaki anahtar kelimeler için sorgular yapılmaktadır:

  • podcast ne demek
  • postcast nedir nasıl kullanılır

Hepsi alakalı sorgulardan oluşmaktadır ancak yayının bu sonuçlar için iyi bir şekilde sıralama almadığı ortadadır. Gösterim ile tıklama arasındaki farklılık bunu ortaya koymaktadır.

Bu gibi durumlarda ne yapmalısınız? Anahtar kelimelerin çabaya değer olup olmadıklarını görmek için analiz edin (özellikle arama hacmi ve zorluk değerlerini göz önünde bulundurmalısınız) ve uygunlarsa bu anahtar kelimeler için yazıyı optimize etmeye çalışmalısınız.

2. Arama motoru sonuç sayfasında 2. veya 3. sırada olduğunuz anahtar kelimeleri kontrol edin

Sorguların ortalama konumunu kontrol ederek yazının ana odağı olmayan anahtar kelimeler için 2. veya 3. sırada olduğunuz anahtar kelimeleri kontrol edebilir, ne kadar gösterim ve tıklama elde ettiğinizi görebilirsiniz.

Yapmanız gereken tek şey Performans bölümünde yer alan Ortalama konumu seçmektir. Bu değer varsayılan olarak gösterilmediği için bunu seçmeniz gerekmektedir. Sonra sorguları bu boyuta göre sıralamalısınız.

Sıralamanızı görmek için kesinlikle en doğru yol olmasa bile sıralama aldığınız anahtar kelimeler arasında yer alan kolay hedeflenebilir anahtar kelimeleri bu şekilde bulabileceksiniz.

Örneğin birbirinden farklı kahve makineleri hakkında bir yazı yazdınız. Search Console’da “4 fincanlık kahve makinesi” anahtar kelimesinde ortalama 2. veya 3. sıraya sahip olduğunuzu tespit ettiğinizi düşünelim.

Bu anahtar kelimeler alakalı ve sağlam bir aranma hacmine sahip olduklarından sizin için harika bir trafik kaynağı olabilecektir.

Bu durumda yapabileceğiniz iki farklı şey vardır:

  • Anahtar kelimeye daha fazla vurgu yapmak için mevcut yazıyı genişletmek. Ancak bu kadar önemli bir konuyu herhangi bir yazıda bir alt konu olarak ele almanız doğru olmayacaktır.
  • “En iyi 4 fincanlık kahve makinesi” üzerine odaklanmış yeni bir yazı yazabilir ve onu ana yazıdan ayırabilirsiniz.

Konuyla ilgili kaliteli bir yazıyla, anahtar kelime için genel yazıdan daha iyi bir konumda sıralama elde etme şansınız epey yüksek olacaktır.

Reddit

Reddit, hayal edebileceğiniz hemen hemen her konuyu kapsayan en büyük online topluluklardan biridir. Bu nedenle, sektörünüze ilgili duyan insanları bulmak ve tartıştıkları konuları keşfetmek için buradan faydalanabilirsiniz.

Örneğin, seçtiğiniz nişin WordPress olduğunu düşünelim. Reddit’te bu kelimeyi arattığınız zaman niş ile alakalı alt dizinlere göz atmalısınız. Burada görebileceğiniz gibi WordPress gibi belirli bir nişin bile çeşitli alt dallarda binlerce takipçisi vardır.

Belirli bir alt dizin seçebilir ve en popüler yayınlara bakabilirsiniz. Alternatif olarak, alt dizinler içinde soru tip gönderilerine göre arama yapabilirsiniz. Kullanabileceğiniz arama terimleri şu şekildedir:

  • question
  • how can I
  • how do you
  • suggestions
  • tips

Bu sayede niş ile ilgili çeşitli sorular bulacaksınız. İnsanların online olarak tartıştığı şeye dayanarak bir sonraki içerik için ilham edinebilirsiniz. Ancak Reddit genel olarak İngilizce dilinde yayınlar için bu tür bir imkana sahiptir. Türkçe aramalarda istediğiniz sonuçları elde etmeniz pek mümkün olmayacaktır.

Quora

Quora, her türlü soruna odaklanmış bir başka popüler platformdur. Daha önce belirttiğim gibi sıkça sorulan her soru uzun kuyruklu bir anahtar kelime olarak ele alınabilir.

Belirli bir niş için en popüler soruları bulabilmek için yapmanız gereken ise oldukça basittir. Seçtiğiniz niş e-posta pazarlaması olsun. Öncelikle Quora’daki konu sayfasını bulmanız gerekmektedir. Sadece anahtar kelimenizi yazın ve uygun sonucu seçin.

Konu sayfasına gittiğiniz zaman burada binlerce takipçi olduğunu görürsünüz. Sağ panelde nişi daha fazla keşfetmek için yararlı olabilecek ilgili konuların bir listesini görebileceksiniz.

Soruları Quora’da popülerliğe göre sıralamak mümkün olmasa bile üç nokta kısmına tıklayıp “Tüm Sorular” seçeneğini seçebilirsiniz.

Bunu yaptığınız zaman konu içindeki tüm soruların bir listesi karşınıza çıkacaktır. Artık bunlara göz atabilir ve en çok takipçi ve cevap verenleri arayabilirsiniz.

Aşağıdaki örnekte “How do I add a MailChimp signup form to Facebook?” gibi bir sorgunun olduğunu görebilirsiniz. Bunun hemen alt kısmında “1 Follower” yazısı vardır. Bu ilgili soruyu takip eden kullanıcı sayısını göstermektedir. Buradaki rakamın 100+ olduğu çeşitli soruları bulup onları cevaplamaya çalışmalısınız.

Elbette sadece en çok takip edilen sorulara odaklanmak zorunda değilsiniz. “Pazarlama hunisi nedir?” aynı anda hem soru hem de anahtar kelime olarak kullanılabilecek bir sorguya harika bir örnektir.

Bunun gibi yüzlerce soru vardır. Sadece Quora’ya giriş yapmalı ve onları keşfetmeye başlamalısınız. Ancak burada Türkçe içerik konusunda pek fazla şansınızın olmadığını bilmelisiniz.

Niş Forumlar

Her ne kadar forumlar geçmişte olduğu kadar popüler olmasalar bile çeşitli dar odaklı niş forumlarının hala hayatta olduğunu söylemek mümkündür.

Konunuz ile ilgili forumları bulmak için şu tür arama sorgularını kullanabilirsiniz:

  • “Anahtar kelime forum”
  • “Anahtar kelime” + “forum”

Forumun aktif olup olmadığını belirlemek için gönderilere, yorumlara ve son gönderim tarihlerine bakmalısınız.

Belirli bir kategoriye girerek insanların aktif olarak tartıştıkları konuları temel alan birçok konu ve olası anahtar kelime fikirleri elde edebilirsiniz.

Özellikle çok eskiden beri aktif olan bir forum bulursanız bu sizin için mücevher değeri taşıyacaktır. Çünkü bu forumun içerisinde dönen aktif tartışmalar üzerinden kendinize yeni ve popüler konu fikirleri bulabileceksiniz.

Amazon

Amazon’un A9 adını taşıyan bir arama motoru vardır. Google ve YouTube’a benzer şekilde popüler arama sorguları hakkında veri toplayan bu arama motoru aynı zamanda otomatik öneriler sunmaktadır.

Anahtar kelime aramalarını otomatik olarak gerçekleştirebilir veya bunu otomatik olarak yapan birçok ücretsiz araçtan faydalanmayı düşünebilirsiniz.

Önerilerin uygunluğu, ürün dönüştürme oranına ve satın alma davranışına dayanmaktadır. Bu anahtar kelimeler özellikle işlemsel amaçlı içerik için yararlı olabilecektir.

Özellikle bir ortaklık programı kullanıcısı veya bir e-ticaret mağazası işletmecesi olmanız durumunda Amazon’u mutlaka kullanmayı düşünmelisiniz.

Wikipedia

Wikipedia harika bir anahtar kelime kaynağıdır. İç içe yapısı sayesinde daha geniş bir konudan daha dar olan alt konulara geçiş yapabilmek mümkündür. İçindekiler ve alt bölümler arasında gezinmek bunu yapmanın harika bir yoludur.

Geniş bir anahtar kelimeden çok özel bir konuya gitmek için genel bir anahtar kelime seçmeli ve daha sonra onların alt konularını incelemelisiniz. Örneğin, egzersiz gibi çok geniş bir konudan kürek çekme tekniklerine kadar ulaşım sağlayabilirsiniz.

Bazı büyük başlıklar için Wikipedia sayfasının altında kapsamlı bir alt konu tablosu görebilirsiniz. Bu, konunun yapısı ve derinliği hakkında size büyük bir fikir verebilecektir.

Son olarak, sizin için Wikipedia’dan konu fikirlerini ve anahtar kelimeleri çıkartacak olan ücretsiz bir araç kullanabilirsiniz. Karooya tarafından sunulan bu ufak araç size fazlasıyla yardımcı olabilecektir.

Feedly

Çok fazla konu fikri edinmenin bir başka yolu sektörünüzdeki en iyi bloglardan yeni içeriklerle ilgili güncellemeleri almak için bir RSS yayını oluşturmaktır. Bu işlem 5 dakikadan çok daha kısa bir sürede halledilmektedir.

Sadece Feedly’de bir hesap oluşturmak, bir özet akışı oluşturmalı ve sektör liderlerini ve rakiplerinizi takip edin. Konunuzu grip niş içindeki en iyi blogu izleyerek başlangıç yapabilirsiniz.

Her gün takip ettiğiniz bloglarda yayınlanan yeni içeriğin bir özetini göreceksiniz. Her gönderi başlığı, kendi sitenizde odaklanacağınız içerik fikirlerini ve anahtar kelimeleri bulmak için ayrı bir kaynak olabilecektir.

Elbette, bir anahtar kelime bulabilmek için ilham kaynağı olabilecek daha farklı yerler de vardır. Bulunduğunuz niş içerisindeki kişilerin online ortamda bir arada oldukları yerleri arayabilirsiniz. Örneğin:

  • Twitter konuları
  • Facebook grupları
  • İçerik oluşturma platformları

Anahtar kelime fikirleri her yerde bulunabilir. Ancak, tüm anahtar kelimelerin eşit değerde olmadığını bilmelisiniz. Hedeflemeye değer olanları bulmak için onları analiz etmeniz gerekmektedir. Üçüncü bölüm bununla ilgili olacaktır.

Bölüm 3: Anahtar Kelimeler Nasıl Analiz Edilir?

Artık onlarca anahtar kelime fikrine sahip olduğunuza göre asıl göreviniz olan size en fazla değeri sağlayacak olanları seçmeye başlayabilirsiniz. Yüzlerce anahtar kelimeyi optimize etmek için uğraşmak pek akıllıca değildir.

Dikkate alınması gereken üç önemli husus vardır. Anahtar kelimenin popülerliği, zorluğu ve alaka düzeyi. Bu anahtar kelime araştırmasının en temel yapısıdır. Bu üçünü bir arada bulundurmayı başardığınız zaman anahtar kelime araştırmasını çok daha doğru bir şekilde gerçekleştirmiş olursunuz.

Neden bu üç kriter önemlidir? Çünkü oluşturacağınız içerikler üç kriteri de karşıladığı zaman ayakta kalacaklardır. Bunu anahtar kelime düzeyinde şu şekilde anlatmak mümkündür:

  • Bir anahtar kelimenin arama hacmi yüksek ve zorluk seviyesi düşük olsun. Bu anahtar kelime içeriğiniz ile alakalı değilse Google anahtar kelime için sayfanızı göstermeyecektir.
  • Bir anahtar kelimenin zorluk derecesi düşük ve içeriğiniz ile ilgili olduğunu düşünün. Bu anahtar kelimenin arama hacmi yoksa trafik alamazsınız.
  • Bir anahtar kelimenin arama hacmi ve alaka düzeyi iyi olsun. Ancak zorluk derecesi çok yüksekse rakiplerinizi daha iyi tanımanız gerekecektir.

Şimdi bu üç kriteri daha detaylı bir biçimde inceleyelim.

1. Anahtar Kelimenin Popülerliği

Bir anahtar kelimenin popülerliği genellikle arama hacmi anlamına gelmektedir. Bu değer söz konusu ifadeyi kaç kişinin aradığını gösterecektir. Genellikle son 12 aya göre aylık ortalama değerine göre hesaplanacaktır.

Anahtar kelime araştırma araçlarında kullanılan iki temel arama hacmi verisi bulunmaktadır:

  • Google verileri – Google Anahtar Kelime Planlayıcı veritabanı üzerinden alınan arama hacmi verileri.
  • Tıklama akışı verileri – İnternet kullanıcılarının (tarayıcı uzantılarından, eklentilerinden toplanan vb.) davranışa bağlı olarak elde edilen arama hacmi verileri.

Çeşitli anahtar kelime araçları, farklı kaynaklar ve farklı veri işleme yöntemleri kullanırlar. Sonuç olarak, arama hacmi değerlerinde farklılıklar olabilecektir. Her iki kaynağı da artıları ve eskileri vardır. Dolayısıyla ikisinin de tam anlamıyla kusursuz olduğunu söylemek mümkün değildir.

Öte yandan iyi yazılmış bir içeriğin büyük olasılıkla diğer birçok anahtar kelime için sıralama elde edeceğini ve toplam arama hacminin daha yüksek olacağını unutmayın. Arama hacimlerinin kölesi olmamalısınız. Bunların sunduğu ipuçlarını takip etmelisiniz.

Ayrıca, anahtar kelimenin uzun vadeli bir ilgi eğilimini kontrol ederek bir anahtar kelimenin popülerliğine daha uzun bir perspektiften bakmayı düşünmelisiniz.

Bu konuda size yardımcı olacak harika bir araç vardır. Google Trends adını taşıyan bu araç belirli bir anahtar kelime veya konu için size zaman içinde gösterilen ilgiyi 1-100 arasında değerlendirerek gösterecektir. Örneğin, şu grafiklere bakabilirsiniz:

  • 4K televizyon için yapılan aramaların ortalama düzeyde olduğunu görebilirsiniz. Ancak Kasım ayında büyük bir çıkış söz konusu olmuştur. Bunun dönemsel bir artış olduğunu not etmelisiniz.
  • Taşınabilir şarj cihazı için yapılan aramaların orta düzeyde olduğunu görebilirsiniz. Ancak bu arama terimi için gerçekleştirilen aramalarda çok fazla iniş çıkışlar söz konusudur. Dönem dönem fazla trafik alırken dönem dönem az trafik alabilirsiniz.
  • Düdüklü tencere arama terimi ortalamanın üzerinde bir seyre sahiptir. Odaklanılması gerektiğini grafikten görebilirsiniz. Bu anahtar kelime etrafında sıralama elde etmeniz durumunda sağlıklı trafik elde edebilirsiniz.
  • Banyo dolabı ortalamanın üzerinde bir seyir gösterir. Diğer arama terimlerine göre daha dengeli bir durumdadır. Odaklanıldığı zaman ideal seviyede trafik alma şansınız olabilir.

Bununla birlikte tıklama oranını göz önünde bulundurmanız gerektiğini unutmamalısınız. Tıklama oranı büyük ölçüde sitenizin konumuna bağlıdır. Onu etkileyen pek çok faktör vardır. Özellikle rich snippet dediğimiz özellik bu konuda çok etkilidir. Buna ek olarak aşağıdakileri dahil edebilirsiniz:

  • Google Ads
  • Öne Çıkan Snippet
  • Cevap Kutuları
  • Harita Paketleri
  • Diğer Snippet Çeşitleri

Google Ads önemli bir faktördür. Çünkü bir arama terimi için reklam varsa genelde organik sonuçların tıklanma oranı çok daha düşük olmaktadır. Bu bir ayrıcalık değildir. Genel olarak karşınıza çıkabilecek bir kuraldır.

Zengin snippet ögelerinin organik sonuçlar üzerindeki etkileyen bazı araçlar vardır. Bir anahtar kelimeden alabileceğiniz ziyaretleri tahmin ederken bunları dikkate alabilirsiniz.

2. Anahtar Kelime Zorluğu

Anahtar kelime zorluğu belirli bir anahtar kelime için sıralama elde etmenin ne kadar zor olduğunu tahmin eden bir ölçümdür. Anahtar kelime zorluğu ne kadar yüksekse, sitenizde anahtar kelime için sıralaması o kadar zor olacaktır.

Anahtar kelime araçlarında kullanılan zorluk ölçütleri, arama motoru sonuç sayfasında 1. sırada yer alan sitelerin otoritesini göz önünde bulundurmaktadır.

Arama motoru sonuç sayfasının ilk kısmında çok düşük otorite sahibi siteler varsa, anahtar kelime için yüksek sıralama elde etme şansınız olacaktır.

Sitenin otoritesi nasıl hesaplanmaktadır? Çoğu durumda, hesaplama iki şekilde dikkate alınmaktadır:

  • Link sayısı – Söz konusu siteye kaç site link vermiş durumdadır.
  • Linklerin kalitesi – Link veren sayfaların otoritesine ve alaka düzeyine bağlıdır.

Çeşitli köklü otorite ölçütleri vardır. Bunlardan en popüler olanları Moz tarafından geliştirilen Domain Authority ve Page Authority değerleri ve Majestic tarafından geliştirilen Citation Flow ve Trust Flow değerleridir.

Bu ölçütler, sayfanın otoritesini 1-100 arasında bir ölçekte belirlemeye çalışmaktadırlar. Arama motoru sonuç sayfasının ilk kısmında bir anahtar kelime için sıralama elde eden tüm sitelerin otoritesini düşünürseniz, söz konusu anahtar kelime için sıralama elde etmenin ne kadar zor olacağını tahmin etmeyi başarabilirsiniz.

Anahtar kelime zorluk ölçüsü ile doğru bir biçimde çalışmak istiyorsanız birkaç şeyi göz önünde bulundurmanız gerekmektedir:

  • Anahtar kelime zorluk ölçüsünü tek başına ipucu olarak kullanmamalısınız. Bu ölçüt, mutlak bir değer değildir. Size yalnızca bir yol göstermelidir. İçeriğiniz daha iyi ve daha alakalıysa, daha yüksek otoriteli bir siteyi geçmeniz söz konusu olabilecektir.
  • Farklı araçlar arasındaki sayıları karşılaştırmayın. Her bir anahtar kelime aracı, anahtar kelime zorluk derecesini hesaplamak için farklı veriler kullanmaktadırlar. Bu nedenle değerler farklılık gösterecektir. Bunun yerine anahtar kelimeler arasındaki zorluk ölçütlerini karşılaştırmaya çalışın.
  • Öznel faktörleri unutmayın. Hiçbir ölçüt, belirli bir anahtar kelime adına sizin için sıralama elde etmeniz ne kadar zor olacağını size tam olarak söyleyemez. Dikkate almanız gereken birçok öznel faktör vardır. SEO becerileriniz, sitenizin otoritesi, içeriğin alaka düzeyi vb.

Sizinkine benzer otoriteye sahip rakipler bulmayan çalışın. Örneğin, DA/PA ve CF/TF arasında bir karşılaştırma yapabilirsiniz. Ardından, sıralama elde ettikleri anahtar kelimelere bakın ve onlar için daha iyi içerikler oluşturmaya çalışın.

Her ne kadar zorluk ölçütü, rekabeti tahmin etmenin en güvenilir olu olsa bile bu konuda yararlanılabilecek farklı yollar da vardır:

  • Alan adı yaşı – Nispeten genç olan sitelere odaklanmak için arama motoru sonuç sayfasında yer alan sitelerin alan adı yaşına odaklanabilirsiniz. Örneğin, arama motoru sonuç sayfasında 6 aylık bir site varsa onun en güçlü anahtar kelimesi için sıralama elde etmek mümkün olabilecektir.
  • Anahtar kelime altın oranı – Bu yöntem, hemen sıralama elde etmeniz gereken uzun kuyruklu anahtar kelimeleri bulmanıza olanak sağlar.

Bazen, alakalı bir içerik yoksa Google sadece yüksek otoriteye sahip yarı alakalı siteleri görüntüleme yoluna gidecektir. Zorluk ölçütünü kontrol ettiğini zaman yüksek bir sayıyla karşılaşmış olursunuz. Unutmayın, zorluk durumu arama motoru sonuç sayfasındaki sitelerin otoritelerine dayanarak hesaplanmaktadır.

Bu, yüksek odaklı, alakalı bir içerikle onları geçemeyeceğiniz anlamına gelmez. Arama motoru sonuç sayfası analizini daima yapmalı ve sadece zorluk ölçüsüne güvenmenin gerekli olmadığını bilmelisiniz.

3. Alaka Düzeyi (Arama Niyeti)

Arama motoru sonuç sayfası analizi her anahtar kelime araştırmasının ayrılmaz bir parçasıdır. Öncelikle, sıralamadaki sitelerin otoritesine bakarak anahtar kelime zorluğunu daha iyi değerlendirebilirsiniz.

İkincisi, anahtar kelimenin içeriğiniz ile alakalı olup olmadığını görmek için anahtar kelimenin arkasındaki arama amacını keşfetmenize yardımcı olacaktır. Dört temel arama hedefi kategorisi bulunmaktadır:

  • Gezinme – Kullanıcı belirli bir siteyi veya markayı arar.
  • Bilgi Amaçlı – Kullanıcı genel bilgi arar.
  • İşlemsel – Kullanıcı online olarak bir şey satın almak ister.
  • Ticari – Kullanıcı satın almadan önce araştırma yapmak ister.

Her arama amacı için bazı örnek anahtar kelimelerden ve içerik türlerinden şu şekilde bahsetmek mümkündür:

  • Gezinme – “adidas”, ana sayfa veya açılış sayfası
  • Bilgi Amaçlı – “doğa yürüyüşü nedir”, herhangi bir bilgi içerikli sayfa
  • İşlemsel – “adidas doğa yürüyüşü ayakkabısı satın al”, ürün sayfası
  • Ticari – “en iyi doğa yürüyücü ayakkabısı”, incelemeler veya satın alım rehberleri

Anahtar kelimenin ardındaki amacı keşfetmenin en iyi yolu Google’ı kullanmak ve arama motoru sonuç sayfasının ilk sayfasını incelemektir.

Bazen, anahtar kelime sayfanız ile konusal olarak alakalı olabilir ancak arama amacı açısından alakalı olmayabilir. Bunu basit bir örnekle açıklamak mümkündür.

Spor ürünleri satan bir online mağazanız olduğunu düşünelim. Doğa yürüyüşünde kullanılabilecek yeni bir Adidas ürünü için bir ürün sayfası oluşturup bir odak anahtar kelime bulmak istediğinizi varsayalım.

“En iyi doğa yürüyüşü ayakkabısı” şeklinde bir anahtar kelime bulmuş olun. Bu anahtar kelime sağlam bir arama hacmine sahip ve oldukça kolay sıralama oluşturulabilecek değerlere sahip olsun.

Ancak her şey bu kadar kolay olmayacaktır. Arama motoru sonuç sayfasına hızlıca baktığınız zaman seçtiğiniz anahtar kelimenin içeriğiniz için uygun olup olmadığını görebilirsiniz. Çünkü arama amacıyla uyuşmayan bir durum söz konusudur.

Google söz konusu anahtar kelimeyi otomatik olarak ticari bir anahtar kelime olarak algılayacaktır. Bu nedenle söz konusu sayfayı ürün sayfasıyla hedeflemeniz mümkün olmayacaktır. Google incelemeleri ve satın alım rehberlerini gösterecektir.

Bu durumda iki farklı seçeneğe sahip olursunuz:

  • Uygun bir amacı olan bir odak anahtar kelime bulun. Örneğin, “doğa yürüyüşü ayakkabısı satın al” veya “adidas doğa yürüyüşü ayakkabı fiyatı” gibi.
  • Arama amacına uygun yeni bir içerik parçası oluşturun. Örneğin, online mağazanıza link vermek kaydıyla en iyi doğa yürüyüşü ayakkabılarının karşılaştırması gibi.

Buradaki temel amaç sorgunun arkasındaki amacı içerik türünüz ile eşleştirmek ve istediğinizi elde etmektir. Yalnızca işlemsel ve ticari anahtar kelimelere odaklanmanız pek mantıklı olmayacaktır. Bilgilendirici blog gönderileri yazın ve ücretsiz olarak kullanıcılara değer katmayı düşünün.

Sitenize gelen ziyaretçilerden bazıları hemen satın alım gerçekleştirmek istemeyebilir. Ancak gelecekte satın almaya hazır olduklarında sizi otoriter bir yer olarak sayacaklardır.

Anahtar kelime bulma ve analiz etme ile ilk adımı atmış durumdasınız. Bir sonraki adım ise anahtar kelimeleri kullanma adımıdır.

Bölüm 4: Anahtar Kelimeler Nasıl Kullanılır?

Artık anahtar kelimeleri analiz ettiğinize göre bunları içeriğiniz içinde nasıl kullanacağınızı düşünmeye başlayabilirsiniz.

Birçok farklı anahtar kelime araştırma rehberinin bu noktada sona ermesiyle karşılaşabilirsiniz. Anahtar kelimeyi buldun. En iyi ölçütleri içerenleri tespit ettin. Bundan sonra ne yapmalı?

Bu bölümde, anahtar kelimeleri nasıl doğru kullanacağınız ile ilgili bazı yararlı ilkeleri ve ipuçlarını bulabileceksiniz. Bunların site içi optimize çalışmaları ve içerik stratejisine yakından bağlılar. Ancak anahtar kelime araştırmasıyla çok daha ilgili olduklarını bilmelisiniz.

Anahtar Kelimeleri Konu Olarak Düşünün

Konu kümeleri, sitenizin içeriğinin temel yapısını temsil etmektedirler. Yazıları yapay kategoriler halinde düzenlemek yerine onları konulara göre düzenlemeyi seçin. Genel olarak bir konu kümesi şu şekilde olacaktır:

Küme modelinde iki ana içerik türü vardır:

  • Sütun İçeriği – Konuyu kapsayan ana yayın ve sayfadır. Daha geniş anahtar kelimelerle hedeflenmesi gerekir.
  • Küme İçeriği – Alt konuları ayrıntılı olarak açıklayan blog gönderilerini destekleyen içerikler. Daha belirgin anahtar kelimelerin hedeflenmesi gerekir.

Sütun içeriği ve destekleyici küme ögeleri yukarıdaki şemada tasvir edilen bir şekilde birbirine bağlanmış durumdadırlar.

Konu küme modeli yönetimi, yazılar arasındaki anlamsal ilişkiyi güçlendirmektedir. Sonuç olarak, arama motorlarının gönderileri konusal alaka düzeyine göre daha iyi değerlendirmelerine yardımcı olmaktadırlar. Bu modeli, anahtar kelimelerinizi 1 anahtar kelime listesi ve 1 konu kümesi şeklinde düzenlemek için kullanabilirsiniz.

Teorik olarak her şey bu şekildedir. Şimdi hep birlikte daha spesifik bir örneğe göz atalım. Kahve blogunuzdaki konu kümelerinden biri kahve türlerine odaklanırsa, anahtar kelimeler ve içerik başlıkları şu şekilde olabilecektir:

  • Sütun içerik – kahve türleri (farklı kahve türleri için kapsamlı rehber)
  • Küme içeriği – düz beyaz latte (yeni başlayanlara düz beyaz latte yapımı)
  • Küme içeriği – espresso nasıl yapılır (mükemmel espresso nasıl yapılır)
  • Küme içeriği – latte ve mocha arasındaki fark (latte ve mocha arasındaki farklar nelerdir)
  • Küme içeriği – espresso için en iyi kahve çekirdekleri (piyasadaki en iyi espresso çekirdekleri)

Anahtar kelimeleri ayrı içerik konuları olarak alırsanız aralarındaki doğal ilişkiler hakkında düşünmeye başlarsınız.

Anahtar kelime araştırmalarının yalnızca arama hacimleri ve zorluklarla ilgili olmadığını kabul etmelisiniz. Öncelikle, insanların web ortamında arama ve düşünme şeklini anlamanıza yardımcı olacaktır.

Bu, konuyu tamamen kapsayan ve kullanıcıların ihtiyaçlarını karşılayan içerik oluşturmanıza yardımcı olacaktır.

Odak Anahtar Kelimeyi Seçin

Konuyu temsil eden bir odak anahtar kelime seçin. Anahtar kelimeyi fazla kullanmayın. En iyi uygulama, tam eşleşmeli anahtar kelimeleri şuralarda kullanmaktır:

  • Başlık (hem H1 hem de başlık etiketi)
  • Meta açıklama
  • Metnin ilk paragraflarından biri
  • En az bir alt başlıkta
  • Doğal olacak şekilde metinde birkaç kez.

Herkes anahtar kelime doldurmanın eski bir teknik olduğunu bilmektedir. Belirli bir anahtar kelime yoğunluğunu karşılamak için tam eşleşmeli anahtar kelimeyi yazıya doldurmaya çalışmayın. Bu konuda ideal bir sayı yoktur.

Bazı SEO eklentileri (örneğin Yoast SEO) en uygun anahtar kelime yoğunluğu göstermektedir. Bunu bir ipucu olarak düşünmelisiniz. Ancak kullanıcı deneyimini asla unutmamalısınız.

Odak anahtar kelimeniz “sosyal medya planlaması” ise 1000 kelimelik bir makalede bunu 5 kez kullanmak doğal görünmeyecektir. Her zaman anahtar kelimenin uzunluğunu göz önünde bulundurmalısınız.

Anahtar kelime doldurma yerine LSI (gizli anlamsal indeksleme) anahtar kelimelerini kullanmaya çalışabilirsiniz.

Çeşitli LSI Anahtar Kelimeleri Kullanın

Gizli anlamsal indeksleme, belirli bir matematiksel yöntemi ifade eden bir terimdir. Hangi anahtar kelimelerin anlamsal olarak ilişkili olduğunu belirlemek için arama motorları tarafından kullanılmaktadır.

LSI anahtar kelimeler, ana anahtar kelimeniz ile yakından ilişkili anahtar kelimelerdir. Genellikle temel anahtar kelimeniz ile birlikte görünmektedirler. Örnek vermek gerekirse şu şekilde bir tanımlama yapmak mümkün olacaktır:

  • Koşu (blog ana konusu)
    • Maraton (konu kümesi)
    • Sprint (konu kümesi)
    • Jogging (konu kümesi)
      • Jogging türleri (küme içinde konular)
      • Jogging faydaları (küme içinde konular)
      • Jogging hataları (küme içinde konular)
      • Koşu bandında jogging (küme içinde konular)
      • Jogging ayakkabıları (küme içinde konular)
        • en iyi jogging ayakkabıları
        • erkekler için jogging ayakkabıları
        • koşu için ayakkabı
        • ucuz koşu ayakkabıları
        • jogging ayakkabı markaları
        • rahat jogging ayakkabıları
        • adidas koşu ayakkabıları

Asıl amaç, kullandığınız tüm LSI anahtar kelimeleri sıralaması değil Google’ın belirli bir konuyu ne ölçüde ele aldığınızı bilmesini sağlamaktır. Bu, yazının güncelliğini arttırmaya yardımcı olacaktır.

Belirli bir süre sonra, sıralamaya elde etmeye başladığınız uzun kuyruklu anahtar kelimeleri bulmak için Search Consoel tekniğini kullanmaya başlayacaksınız. Sıralamanızı iyileştirmek için içeriğinizi ince bir şekilde ayarlamanın yollarını düşünün.

İçeriği düzenleyip LSI anahtar kelimelerini eklerken mutlaka dikkatli olun. Bunları yalnızca metne doğal olarak uyuyorsa kullanın. Bir anahtar kelimenin her bir varyasyonu veya eş anlamlısı için optimize çalışması yapmaya çalışmak, anahtar kelime doldurma işlemiyle aynı şekilde zararlı olabilecektir.

LSI anahtar kelimeleri yapay bir şekilde kullanmak doğru bir yöntem değildir. Bu kolayca tespit edilebilir ve okunabilirliği etkileyen bir durumdur. Google algoritması içeriği anlamada ve sayfanın ne hakkında olduğunu belirlemede gayet iyidir. Her bir anahtar kelimeyi ayrı ayrı kullanmanıza gerek yoktur.

Uzun İçerikler Yazın

Çeşitli araştırmalar, ortalama olarak uzun olan içeriğin (1500 kelimeden fazla) kısa yazılardan daha iyi olduğunu kanıtlamıştır. Uzun içeriklerin avantajlarından şu şekilde bahsetmek mümkündür:

  • Uzun bir metinde LSI anahtar kelimeleri doğal olarak kullanırsınız. Bu da konusal alaka düzeyini arttırır.
  • Uzun biçimli içerik genellikle kullanıcının sorusunu kapsamlı bir şekilde yanıtladığı için (veya sorunu çözdüğü için) daha fazla ilgi çekmektedir.
  • Doğal olarak, vasat, kısa yazılardan daha fazla link çekmektedir.
  • Markanızın imajını bu alanda otorite olarak geliştirecektir.

Aklınıza anahtar kelimelerin uzun biçimli içerikte nasıl kullanılacağına yönelik bir soru gelebilecektir. Daha önce bahsedildiği gibi ilgili her bir anahtar kelimeyi kullanmak zorunda değilsiniz. Aslında metinde bile kullanmadığınız anahtar kelimeler için sıralama elde edebilirsiniz.

Bu örneği İngilizce bir arama ile vermek zorundayım. Çünkü Türkçe içerikler arasında örneği anlatabilecek nitelikte bir içerik bulunmamaktadır. Örneğin, Google’da “how to make strong taste coffee” şeklinde bir arama yapın. Karşınıza aşağıdaki gibi bir sonuç çıkacaktır:

En üst kısımda yer alan yazıyı incelediğiniz zaman onun faydalı bilgilerden oluşan kapsamlı bir yazı olduğunu görürsünüz. Bu yazının yaklaşık uzunluğu 2.500-2.700 aralığındadır. Bunu klasik bir uzun içerik olarak nitelendirmek mümkündür.

Söz konusu URL’yi alıp bir anahtar kelime aracında araştırmaya kalktığınız zaman karşınıza çıkacak sonuç çok daha şaşırtıcı olacaktır.

Anahtar kelime araştırmasını yaptığınız zaman karşınıza belli başlı farklı anahtar kelimelerin çıktığını görürsünüz. Örneğin, yazı içerisinde yazmayan aşağıdaki anahtar kelimeler için söz konusu yazı sıralama elde etmiştir ve çoğunda 1. sırada yer almaktadır:

  • strong brewed coffee
  • which coffee is strongest
  • how to brew strong coffee
  • strong coffee beans

Bu anahtar kelimeler incelendiği zaman aslında yazıyı yazan yazarın üç veya dört farklı anahtar kelime için ayrı ayrı içerikler oluşturabileceği görülmektedir. Ancak yazar güçlü ama tek parça bir içerik oluşturarak tüm bu anahtar kelimeler için sıralama elde etmiştir.

Bu ne anlama gelmektedir? Google, oluşturduğunuz içeriğin birinci sınıf ve alakalı olduğunu görürse optimize etmediğiniz anahtar kelimeler için de sıralama elde edebilirsiniz. Kısacası, anahtar kelimeleri içerik stratejinizde kullanırken şunları düşünmelisiniz:

  • Ana anahtar kelimeleri konu olarak düşünün.
  • Konuyu temsil edecek odak anahtar kelimeyi iyi seçin ve en iyi anahtar kelime yerleştirme uygulamalarını takip edin.
  • Konuyu tümüyle kapsayan uzun ve derinlemesine yazılar yazın.
  • Konusal alaka düzeyini arttırmak için LSI anahtar kelimeleri kullanın.
  • 1 uzun kuyruklu anahtar kelime için 1 yazı yolunu takip etmeyin.
  • Anahtar kelimelerin sayısını ve yerleşimini düşünmeyin.
  • Anahtar kelime yoğunluğu önerilerini takip etmeyin.
  • Anahtar kelimeleri normal olmayan bir şekilde metne dahil etmeyin.

Sonuç

Anahtar kelime araştırmasının gücü, hedef pazarınızı ve içeriğinizi, hizmetlerinizi ve ürünlerinizi nasıl aradıklarını daha iyi anlama konusunda eşsiz fırsatlar sunmasıdır. Bu yazıda işinize yarayacak bazı anahtar kelime araştırması araçlarından ve stratejilerinden söz etmeye çalıştım. Bunları kullanarak daha güçlü içerikler oluşturmayı başarabilirsiniz.

Artık hedef kitlenizin ne aradığını ve ne sıklıkta arama yaptığını bildiğinize göre oluşturduğunuz ve oluşturacağınız içerikleri daha iyi bir biçimde optimize edebilirsiniz. İçerikleri optimize ederken önceliği kullanıcılara vermeli ve daha sonra arama motorları düşünmelisiniz.

Timur Demir

Merhaba. Ben Timur Demir, 28 Yaşında Muğla'da yaşıyorum. Her zaman Paylaşmayı Misyon, bilgiyi en değerli hazine olarak görmeyi ise Vizyon edindim.

İlgili Makaleler

5 Yorum

  1. Yıllarca anahtar kelimenin değeri yalnız footera atılan dofollow linklerden ibaret sanıldı. İnternette bu kadar derin ve ayrıntılı buna benzer bir kaynak görmedim teşekkürler Timur.
    Yıllar geçtikçe süre gelen ve devam eden algoritma güncellemeleri ile birlikte anahtar kelime ve içerik uyumu da önemini devam ettirmekte kullanıcıların bunu dikkate alması, sitelerinin daha da üste çıkmalarını sağlayacaktır.

    1. Merhaba Deniz Bey,

      Değerli yorumun için teşekkür ederim. Herkes yazılarının ön plana çıkması beklerken, bazılarımız sadece yazıp yayınlıyoruz, bazılarımız ise ”SEO” için her şeyi yapıyoruz. Önemli olan doğru şeyleri yapabilmekten geçiyor.

  2. İçerik muhteşem, ellerinize sağlık. MyThemeShop’un Sensetive temasını kullandığınız, kişisel blog kelimesinde yarıştığınız yıllardan beri sizi takip ediyorum. İçeriklerinizi kıskanmamak elde değil, içerik yazarlığı ile ilgili eğitim hazırlamayı düşünüyor musunuz?

    1. Sıkı takibiniz için teşekkür ederim. Aslında bu tür girişimler yapılacak listemde var. Sizin gibi yorum ve mail ile bu konuda sürekli sorular geliyor. Sanırım bu planı biraz öne çekeceğim 🙂

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu
Kapalı