Anahtar Kelime Araştırması Nasıl Yapılır?

Anahtar kelime araştırması, arama motoru optimizasyonu çalışmalarının temelini oluşturur. Anahtar kelime araştırması, insanların sitenizin sunduğu içeriği bulmak için hangi arama sorgularını kullanacağını belirlemek, bulmak veya tanımlamak anlamına gelir. Size sunmuş olduğu bu rehber sayesinde anahtar kelime araştırması konusunda temel bilgilere sahip olabilecek ve kendi geliştirdiğiniz SEO çalışmalarının daha başarılı olabilmesini sağlama fırsatını elde edeceksiniz.

anahtar kelime arastirmasi

Anahtar Kelime Araştırması: Başlangıç Aşaması

Anahtar kelime araştırması yapmak istiyorsanız atacağınız en anlamlı ilk adım kesinlikle beyin fırtınası yapmaktır. Bu beyin fırtınası ufak tefek kelimeleri veya sözcük öbeklerini bulmakla ilgili değildir. Bu beyin fırtınası, sitenizde yer alan içeriği tanımlamak ile ilgilidir. Şu iki soruyu kendinize sorun:

  • Yazdığınız içeriğin ana konusu nedir?
  • Bu içeriği bulmak için arama motoruna hangi sorguyu girersiniz?

Bu iki soruya ardı ardına cevap verdiğiniz zaman elinizde birçok anahtar kelime olacaktır. Fakat, kendi cevaplarınız çoğu zaman istenilen sonucu elde etmenizi sağlamaz. Bu nedenle ilgili soruları yakın arkadaşlarınıza sorarak bu konuda onlardan fikir almalı ve anahtar kelimelerinizi genişletmelisiniz. Anahtar kelime araştırmasını yapmaya başlamanın en anlamlı yolu budur.

Bulduğunuz anahtar kelimeleri bir yere kaydedin. Kulağınıza ne kadar saçma gelirse gelsin anahtar kelimeleri yazın. Size saçma gelen anahtar kelimeler sandığınız kadar saçma olmayabilir ve sizin mükemmel gördüğünüz anahtar kelimelerden çok daha iyi sonuçlar sunabilir. Bunu aklınızdan çıkarmayın.

Anahtar Kelime Araştırmasını Site İçerisinde Gerçekleştirme

Mevcut siteniz için anahtar kelime araştırması yapmak istiyorsanız size iyi bir haberim var. Sitenizde bir arama kutucuğuna yer vererek insanların sitenizde aradıkları sorguları takip etme şansını elde edebilirsiniz. Bazı sorgular doğal olarak herhangi bir sayfaya çıkmayacaktır. Bu sorguları tespit etmeli ve ardından bunlara yönelik içerikler yazmayı düşünmelisiniz. Site içerisinde aranan bir anahtar kelimenin normal arama motorlarında da aranabileceğini unutmayın.

Site içi araştırma yapmanızı kolaylaştıracak en iyi araçların başında Google Arama Konsolu gelir. Google Arama Konsolu bir site yöneticisine sitesi hakkında en kapsamlı bilgileri ulaştırabilen kullanımı ücretsiz bir araçtır. Arama Analizi kısmına göz atarak hangi sorguların sitenize ziyaretçi getirdiğini kolayca tespit edebilirsiniz.

Site içi bir yöntem olmasa bile mevcut site kapsamında yapılacak araştırmaları bir adım öteye taşımak için sosyal medya genelinde hedef kitlenizin ne tür anahtar kelimeleri kullandığını veya ne tür sorular yönelttiğini takip edebilirsiniz. Bu size büyük bir avantaj sunar çünkü tartışılan bir konuya cevap bulabilmeniz durumunda hedef kitlenin istediğini yerine getirebilmiş olursunuz.

Benzer Anahtar Kelimeleri Bulma

Elinizde bulunan anahtar kelime listesinden yola çıkarak anahtar kelime listenizi geliştirmelisiniz. Bu listeyi genişletmenin en ideal yolu anahtar kelime araçlarını kullanmaktır. Keywordtool.io veya Google Anahtar Kelime Aracı gibi ücretsiz araçlardan faydalanarak seçmiş olduğunuz bir anahtar kelimeye yakın arama sorgularını bulabilirsiniz.

Okumalısın: Kullandığım Ücretsiz Anahtar Kelime Araştırma Araçları

Daha profesyonel bir adım atmak istiyorsanız ücretsiz anahtar kelime araçları işinize yaramayabilir. Bu tür durumlarda ücretli anahtar kelime araçlarına yönelerek yapacağınız araştırmaların kapsamını genişletebilirsiniz. Benzer anahtar kelimeleri bulmak, anahtar kelime araştırma çalışmalarının en dinamik noktalarından birisidir. Sürekli yeni anahtar kelimeler keşfedebilir ve hazırlayacağınız içeriği arama sorgularına çok daha uyumlu bir hale getirerek daha fazla ziyaretçi alabilirsiniz.

Anahtar Kelime Rekabet Araştırması

Artık elinizde bir anahtar kelime listesi olmalı. Bu anahtar kelime listesini en iyi şekilde kullanabilmek istiyorsanız arama sonuçlarında rekabet halinde olacağınız siteleri iyi tanımanız gerekir. Rekabet halinde olacağınız siteler rekabet halinde bulunabileceğiniz siteler olmalıdır.

Öncelikle belirtmek gereken durum, hedefleme yapacağınız anahtar kelimeler için arama sonuçlarını gözden geçirmenizdir. Seçeceğiniz anahtar kelimeyi arama motorunda arayın. Karşınıza gelecek ilk sayfada yer alan herkes sizin rakibiniz olabilir ama burada sitenizin amacı önemlidir. Eğer bir e-ticaret sitesi yöneticisiyseniz bu durumda rakipleriniz e-ticaret siteleridir. Eğer sıradan ve sadece bilgilendirme amacı taşıyan bir blog sitesi yöneticiyseniz bu durumda e-ticaret siteleri rakipleriniz değildir.

Bu anlam farklılığını iyi idrak etmelisiniz. Eğer doğru idrak etmeyi başaramazsanız bu durumda rekabet haline giriştiğiniz yerlerin daima arkasında kalmanız olasıdır. Büyük oyuncularla rekabet halinde bulunmak için aşırı kaliteli bir iş ortaya koymak veya reklam kampanyalarıyla ön plana çıkmak zorunda kalırsınız.

Anahtar kelime seçimi yaparken mutlaka sitenize gelebilecek ziyaretçilerin arama davranışlarına yönelik anahtar kelimeler seçmelisiniz. Bunun anlamı nedir? Sitenize gelebilecek ziyaretçilerin gerçekte kullanacağı anahtar kelimeleri iyi seçmek demektir. Seçimleriniz iyi olmazsa maalesef sonuçlarınız da iyi olmayacaktır. Bu sadece değil aynı zamanda arama motorlarının genel hedefidir. Arama motorlarının genel hedefi, insanların yaptığı arama sorgularının ne tür içerikleri bulmaya yönelik olduğunu saptamaktır. Bu durumda, belirlediğiniz anahtar kelimelere uygun olarak karşınıza çıkacak arama sonuçlarından faydalanmayı düşünmelisiniz.

Anahtar kelime rekabet araştırması kapsamında özellikle .gov, .edu ve kısmen .org uzantılı adreslerle rekabet edemeyeceğinizi hemen anlarsınız. Bu sitelerin, özellikle .gov ve .edu uzantılı adreslerin site otoritesi oldukça yüksektir. Bu siteleri geride bırakabilmek için çok geniş kapsamlı çalışmalar yapmanız gerekebilir.

Anahtar Kelimede Rakip Analizi

Bir önceki adımda hangi sitelerle rekabet durumunda olduğunuzu öğrenmiş olursunuz ama her şey bununla sınırlı değildir. Rekabet halinde olabileceğiniz siteleri belirledikten sonra biraz daha detaylı yaklaşım gerçekleştirerek rakiplerinizin anahtar kelimelerini derinlemesine araştırmalısınız. Sinsice yapılacak bu araştırma sonunda rakiplerinizin önüne geçme fırsatını elde edebilirsiniz.

  • Rakip site hangi anahtar kelimeleri hedeflemektedir?
  • İlgili anahtar kelime için hazırlanan içeriklerin kelime uzunluğu ve bu içeriği destekleyen sayfaların durumu nedir?
  • SEO açısından sayfanın durumu nedir? İlgili sayfa son standartlara uygun bir biçimde iyileştirilmiş midir?
  • Rakip sitenin aldığı bağlantı ve sosyal medya sinyallerinin gücü nedir?

Bu soruların hepsini adım adım cevaplayarak ilerlemeniz durumunda rakip sitenin eksik veya zayıf yanlarını tanımlayabilirsiniz. Yapacağınız bu tanımlamanın sonucunda hangi yoldan ilerleyerek rakiplerinizin önüne geçebileceğinizi belirleyebilirsiniz. Örneğin, rakibinizin hazırladığı içerikler zayıfsa ondan daha iyi içerik hazırlayarak onunla rekabet etmeyi düşünmelisiniz. Rakibiniz sizden kat kat daha fazla bağlantı ve sosyal medya sinyali almışsa bu alanda çalışmalarınıza daha fazla ağırlık vermelisiniz.

Anahtar Kelimelerin Seçimi

Bu adım artık işlerin ciddiye bindiğini gösteren adımdır. Artık elinizde bulunan anahtar kelime listesinden en ideal anahtar kelimeyi seçmek durumundasınız. Bu seçimin sonucunda arama motoru sonuç sayfasında kendinize yer bulabiliyor olmalı ve aynı zamanda rakiplerinizin önüne geçebiliyor olmalısınız.

Anahtar kelime seçimi yaparken seçtiğiniz anahtar kelimenin siteniz ve sitenin içerisindeki kategorilerle uyumlu olduğundan emin olmalısınız. Siteniz pazarlama üzerineyse oluşturduğunuz kategoriler ve en nihayetinde yazdığınız içerikler bu alanda olmalıdır. Bu alanın dışarısına çıkacak olan her adımınız size fayda sağlamaktan öte zarar verici olabilecektir.

Sitenizin hedefine uygun düşecek biçimde anahtar kelimeleri doğru biçimde kullanmalı ve sitenizin içeriğini yönetmeyi başarabilmelisiniz. Kategoriler hem arama motorları için hem de ziyaretçiler için anlamlı olmalıdır. Kategoriler içerisinde yer alan içerikler kategorilerle uyumlu olmalıdır. Bunlar ufak detaylar gibi gözükse bile sizi başarıya götürebilecek veya başarıdan edebilecek etkenlerdir.

Anahtar kelime seçiminde dikkat etmeniz gereken bir diğer nokta ise temel anahtar kelimeye destek olacak yardımcı anahtar kelimeler seçebilmeyi başarmaktır. Arama motorlarını incelerken karşınıza çıkabilecek sonuçlara göre hareket ederken en uygun anahtar kelimeyi seçmiş olabilirsiniz. Bu anahtar kelime terimsel bir ifade olabileceği gibi uzun kuyruklu bir anahtar kelime de olabilir. Hangisini seçerseniz seçin onu destekleyecek anahtar kelimelere hazırlayacağınız içerikte yer vererek arama görünürlüğünü yükseltmeyi düşünmelisiniz.

Anahtar kelime araştırması yaparken dikkat etmeniz gereken noktalara en anlaşılır biçimde değindiğim bu yazı sayesinde anahtar kelime araştırma çalışmalarınıza farklı bir tarz kazandırabilir ve rakiplerinizle artık mücadele etmeye başlayabilirsiniz. Anahtar kelime araştırması sitenizin arama motorları açısından rekabetini önemli ölçüde etkileyecektir. Bunu unutmadan hareket ettiğiniz sürece anahtar kelime araştırmasının neden önemli olduğunu daha iyi anlayabilirsiniz.

Yazar Hakkında

Timur Demir
Timur Demir Ben Timur Demir, 1991 Muğla doğumluyum. Evliyim ve Muğla'nın Dalaman ilçesinde yaşıyorum. 2013 yılından bu yana blog yazarlığı ve son 1 yıldır blog danışmanlığı yapıyorum. Yazara Ait Tüm Yazılar »

Yorum Yap